דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוהל שכן 

מאת    [ 13/11/2008 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2233 פעמים ]

בע"ה


איפה שהוא העידן הפוסט-מודרני הקהה את חוש ההישרדות הטבעי של היהודי.
זה החל לקרות כבר בעידן המודרני עצמו, והראיה היא השואה. כל מי שהבין שכאן עומד לקרות משהו לא טוב, נמלט בזמן, אך רוב העם לא ראה את הקולות.
מההיסטוריה אנו לומדים שראשוני העולים לארצנו הגיעו בעקבות ה'סופות בנגב' אך אין זה מדויק. הגרעין שבשל גם במקומות אחרים מאירופה האנטישמים העלה לארץ גם תפוצות אחרות, למשל מתימן ומקורדיסטן ובוכרה וכו'. עיקר העלייה המסיבית הגיע בעקבות מלחמת העולם הראשונה (העלייה השנייה) אך גם כאן רק במיעוט. רוב רובו של העם נשאר באירופה, או שנסע לאמריקה. יהודי הונגריה לא הפעילו את חושיהם אפילו כאשר ידעו את גודל השואה, ולא חשבו להציל את עצמם.
הבלבול בין טוב ורע, בין ידיד לאויב, בין תקווה לאשליה, בין דחיפות לבהלה, האמונה שניתן למצוא פתרון לכל דבר, רק לכפוף מעט את הראש, ולתת לגל העכור לעבור, המחשבה, שלכל אחד יש "נראטיב" משלו, וש'הכל יחסי' ושאין אמת מוחלטת אלא רק השתקפות שלה בעיני המתבונן, כמו שנאמר: "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" הוא היצר הדוחף אומות להתאבדות פוליטית ודמוגרפית. עם בר-מזל, מזהה את הרגע הנכון שבו כל הרעיון היחסי הזה הופך לחסר ערך- וניצל. עם חסר מזל, מזהה את הרגע מאוחר מדי, ולרב רק אחרי שטראומה לאומית בקנה מידה עצום מצליח לזעזע אותו. ככה מגיב עם אחרי מלחמת אזרחים עקובה מדם. ככה היפנים אחרי הירושימה ונגסקי. ככה העם היהודי אחרי השואה. מדינת ישראל הוקמה בסופו של עניין לא רק בגלל אידיאולוגיה ציונית לאומית, אלא בעיקר בגלל התקבצות פליטים חסרי אלטרנטיבה אחרת, שביקשו לחיות עוד מעט.
במדינת ישראל, אפילו מלחמת יום-כיפור לא הספיקה לזעזע את העם היושב בציון להתעורר מן התרדמה הורודה הזאת. למרבה הפלא היא עוררה דווקא את מחנה השמאל. אולי חברו כאן רגשות אשם על הקיום אחרי השואה. גם כאן, רק מיעוט הבין את העניין בזמן, והתנגד להסכם השלום עם מצרים בתחילה, ולהסכמי אוסלו אחר-כך, אך הרוב נשאר רדום. ממש כמו יהודי הונגריה. הרוב נשאר הזוי, והמיעוט-שפוי.
האיום האיסלאמי והגרעין האיראני הם אירוע מכונן לערנותו של העם היהודי בארץ ישראל.
יהודה ושומרון חיוניים לנו לא רק מפני שהם נחלת אבותינו וכו', אלא בעיקר כי זהו המקום הבטוח היחיד לקלוט בו את פליטי המלחמה הקרבה אלינו. אנו זקוקים לכל שעל אדמה במקום שבו יוכלו אויבנו לשמש 'מגן חי' לנשק הבליסטי שעומד לעוף ממזרח. הגליל והנגב אינם שונים מיהודה ושומרון באותו העניין. מרכז הארץ וערי החוף שלנו הן המטרה הקלה, הודאית. מלחמת לבנון השנייה הוא הדגמה חיוורת לתוצאה של מלחמה כזאת. שילוב שלה עם מלחמת המפרץ, תגרום לבהלה עצומה של שלשת מיליוני פליטים בבת-אחת, המחפשים מקום בטוח להניח את ראשם ללילה אחד של שקט.

גל אברהם
בס"ד
אשמח לקבל את תגובותיכם

גל אברהם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב