דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חורים ברשת 

מאת    [ 25/02/2006 ]

מילים במאמר: 650   [ נצפה 4214 פעמים ]

האינטרנט הינה "רשת מחשבים גלובלית" המהווה יחד עם רשתות אחרות את אוטוסטרדת המידע. השימוש באינטרנט החל בשנות ה-60 כפרוייקט במשרד ההגנה האמריקאי כרשת תקשורת בין חוקרים. בתחילת שנות ה-90 החלה להגיע לציבור התודעה על רשת(web) שניתן למצוא בה מידע מקווןonline)). כמויות המידע העצומות האגורות בה והמסחר הרב שמתרחש תודות לה, הפכו את האינטרנט החל מסוף שנות ה-90 לגורם שמשפיע רבות על התרבות והכלכלה העולמית. אמצעי תקשורת זה הפך לאחד הראשיים בעולם ולכן ממציאים אנשים ללא הרף עוד ועוד שימושים לרשת גלובלית זו. בצורתה הנוכחית מגשימה רשת האינטרנט את חזון הכפר הגלובלי. לכאורה,אין שום רע ברשת זו, אך אל לנו להיות נאיביים,רשת האינטרנט טומנת בחובה סכנות רבות וממשיות. מאמר זה יעסוק בחסרונותיה של רשת האינטרנט ובסכנה הכרוכהבשימוש בה.

רשת האינטרנט, מהיותה אוסף של מחשבים רבים ,לא מאחסנת מידע במקום ריכוזי אחד אלא באינספור מחשבים ברחבי העולם. לכן אין מדינה או ארגון בעולם ששולט בה ובתכניה. אומנם אנשים רבים משתמשים בתכונה זו של האינטרנט למטרות חיוביות, אך גופים כמו ארגוני טרור מנצלים את חוסר הפיקוח והעובדה שהמידע ברשת לא מסונן, כדי לארגן פעולות טרור. לדוגמא, ניתן לראות את ארגון "אל-קעידה" מעבירה מסרים ברשת ומקיימת כך קשר רציף עם כל זרועותיה בעולם. חוסר הפיקוח ברשת והאנונימיות בה גם משמשים קרקע פורייה למעשי התחזות מסוכנים. בשנת 2001 פותה הנער אופיר רחום דרך האינטרנט להגיע לפגישה עם נערה. אופיר הגיע לפגישה,משם נחטף לרמאללה ונרצח באכזריות. הסיבה לרצח הייתה ידועה לכולם, אך הקלות הבלתי נסבלת של הדרך בה נחטף העמידה את המשטרה והורים רבים חסרי אונים מול מערכת וירטואלית ללא שיטור ופיקוח.

כיום ניתן למצוא מחשב בכמעט כל בית והממשלה אף מעודדת את תופעה זו באמצעות פרוייקטים כמו "מחשב לכל ילד", אשר נותן מחשב לילדים ממשפחות נזקקות. הילדים, אשר ידועים כמאמצים הראשונים של טכנולוגיות חדשות נכנסים מהר מאד בעזרת המחשב בנבכי האינטרנט, לעיתים רבות ללא פיקוח מצד הוריהם.
הסכנות הם רבות: פדופילים וסוטים שמשקרים בנוגע לפרטיהם האישיים יכולים לפתות את הילדים, אתרי פורנוגרפיה רבים נמצאים במרחק של קליקים בודדים מאתרים שנתפסים לגיטימיים כמו גוגל (Google) ואפילו קיימים אתרים אשר מדרבנים את הגולש לשלוח תמונות פורנוגרפיות אישיות אשר יוצגו ברשת. דמיינו את הקלות בה ילד מסוגל לשלוח את תמונתו לאתר כזה, בלי שהוא ממש מבין את ההשלכות. לכן חשוב לדעת שהאינטרנט אינו רק חלון שדרכו ילדים יכולים להכנס לעולם מופלא של מידע, אלא הוא עלול להיות לעיתים פתח כניסה לגורמים שיכולים לפגוע ולהזיק.

משתמשי האינטרנט רגילים לאחסן במחשביהם מסמכים פרטיים, תמונות משפחתיות, מידע עסקי ודברים נוספים אשר מיועדים לעיניהם בלבד. אלו חושבים שיש להם פרטיות, אשר לפי המילון מוגדרת כך: "היכולת של יחיד או קבוצה להגביל את האינפורמציה הנוגעת להם מלהגיע לשאר האוכלוסייה". אך המציאות היא שונה. אתרים רבים ברשת מלמדים כיצד לפרוץ למחשבים ולגנוב מהם מידע וחברת האבטחה הגדולה SANS פירסמה כי ברגע שמחשב מתחבר לרשת, הוא יותקף או יעבור סריקה עויינת תוך כ 25 דקות. הסכנה לפרטיות טמונה גם בגורמים אשר אינם עוינים, כמו חברות פרסום ברשת אשר שומרות מידע כגון פירוט הכניסה לאתרים של כל אדם. הכוונה שלהן היא להשתמש במידע זה כידע לפלח יותר נכון את הפירסומות שלהן, אך אם מידע זה יגיע לידיים אחרות בטעות, החדירה לפרטיות תהיה ממשית ומסוכנת מאד.

תחום לוהט מאד כיום ברשת הוא תוכנות שיתוף קבצים. תוכנות אלו חולקות מידע בין אנשים ברשת ודרכם יכול גולש להוריד כל קובץ אשר ברשות אדם עם אותה תוכנה, אפילו אם הוא במקום אחר לחלוטין בעולם. מכיוון שתוכנות הן בסך הכל קבצים דיגיטליים וניתן לשמור היום גם מידע אודיו-ויזואלי בצורה דיגיטלית, ניתן להעביר תוכנות פרוצות, קבצי מוזיקה וסרטים בקלות מרובה. בתופעה זו מנסות מדינות רבות בעולם להלחם, אך כנראה שהמאבק בנושא הוא די אבוד, מכיוון שעל כל אתר שנסגר לאחר מאבק משפטי ארוך, מופיעים עשרות אתרים אחרים כפטריות אחרי הגשם וגורמים נזקים כבדים להכנסות תעשיות התוכנה, הסרטים והמוזיקה.

לסיכום, האינטרנט הוא כלי מדהים בעל כח רב. עלינו להמשיך ולמצוא לו שימושים , אך אל לנו להיות נאיביים, אנו צריכים לזכור כי הוא יכול להיות מסוכן. אני מאמין שבעזרת מספר פעולות הכוללות חקיקה ובעיקר בעזרת חינוך האנשים לשימוש יותר נכון וזהיר ברשת האינטרנט, תוכל ההתקדמות האנושית לפרוח בעזרת כלי זה.


שלכם
גלעד רביב

כותב מאמרים בנושאי מחשבים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב