דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אפקט החממה - הסבר מדעי 

מאת    [ 25/02/2006 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 16999 פעמים ]

התפיסה של אפקט החממה איננה חדשה כלל. כבר באמצע המאה ה-19 שיער ג'וזף פוריר (Joseph Fourier) ש "לולא האטמוספרה המקיפה את כדה"א היתה הטמפרטרה שלו צונחת במהירות כשחום השמש היה מתנדף לחלל החיצון" . מחקרים מתקדמים יותר מעלים כי לולא יכולתה של האטמוספרה לשמר חום היתה הטמפרטורה בגובה פני הים נמוכה בכ30 מעלות ממה שהיא כיום.

תהליך המכונה אפקט החממה מדמה את ההתרחשויות בתוך חממת זכוכית: בזו האחרונה, מאפשרת הזכוכית השקופה לקרני השמש לחדור פנימה ולהאיר את פנים החממה באורך הגל של
אפקט החממה שהוא הסיבה לכך שהעולם שלנו יפה כל כך (מים זורמים, מזג אוויר נוח לבני אדם וכו'), עובר בעשורים האחרונים שינויים שעשויים להיות בעלות השלכות מרחיקות לכת.
המאמר מסביר את מהות אפקט החממה.
שני המאמרים הבאים בסידרה עוסקים בסיבות להתחממות גלובלית, ושני המאמרים שלאחריהם עוסקים בביקורת על התחממות גלובלית.

האור הנראה. כשהאור פוגע בגופים שבתוך החממה חלקו מוחזר החוצה, אך חלקו הופך לחום, כפי שניתן לצפות מהחוק השני של התרמודינמיקה. הגופים שהתחממו פולטים את האנרגיה כקרינה באורך גל ארוך יותר, המוכר כאינפרא-אדום. הזכוכית המרכיבה את החממה איננה חדירה לקרינה אינפרא-אדומה, ולכן קרניים אלו כלואות בתוך החממה. כתוצאה מתהליך זה כמות האנרגיה המוקרנת לתוך החממה גדולה יותר מזו שמוקרנת החוצה, ולכן הטמפרטורה עולה, עד אשר הפרשי החום בין החממה לסביבה מגיעים לשיווי משקל עקב אובדן חום בשיטת ההולכה (בהנחה שהחממה סגורה ואין אובדן חום בשל הסעה) .

את כדור הארץ לא מקיפה, כמובן, שכבת פוליאטילן שקופה, אבל אופי התהליך זהה. את מקום המבודד השקוף מחליפים חלק מהגזים באטמוספרה. גזים אלו הינם שקופים לאור נראה, אולם אטומים לקרינה אינפרא-אדומה. התוצאה היא שאור השמש חודר לאטמוספרה בקלות ופוגע בפני הקרקע, אולם כאשר פני הקרקע מתחממות, ופולטות קרינה אינפרא אדומה, זו איננה מצליחה לחדור באותה קלות דרך האטמוספרה ולהיפלט לחלל, ובמקום זאת היא נספגת באטמוספרה ומביאה לעליית הטמפרטורה . גם במקרה זה, הטמפרטורה עולה עד אשר נוצר שיווי משקל כאשר האנרגיה מועברת לשכבות העליונות של האטמוספרה באמצעות הולכה והסעה (להסעה יש במקרה זה משקל רב יותר עקב נטייתו של גז שהתחמם לעלות). שכבות אלו מגבירות את רמת הקרינה שלהן, וזו נפלטת לחלל וכך נשמר שיווי המשקל. הדבר דומה להיותה של האוניברסיטה מצבור של ידע, כאשר הסטודנטים החדשים מביאים אתם קצת, והבוגרים לא לוקחים כלום, וכך, לאורך זמן, נצבר הידע.

מלות מפתח: אפקט חממה, התחממות גלובלית, קיוטו, זיהום, אוזון, פחמן דו חמצני, גיא יריב, מעל הממוצע global warming, greenhouse effect, kyoto protocol, carbon dioxide
גיא יריב הוא מנכ"ל מעל הממוצע בע"מ - מכון סקרים ומחקרי שוק בתחום החינוך ומרצה לרטוריקה בפקולטה למשפטים. ערך את 'המדריך להשכלה גבוהה- דירוג אוניברסיטאות ומכללות' וחיבר ספרי הדרכה על אמנות הנאום והשכנוע.

כיום מלמד קורסים וסדנאות בתחום הדיבור בפני קהל, אמנות המכירה, והתגברות על חרדת קהל. למידע והרשמה פנו ל-077-8200201.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב