דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול רזה בעסקים קטנים ובינוניים 

מאת    [ 09/11/2008 ]

מילים במאמר: 346   [ נצפה 3722 פעמים ]

גישת הניהול הרזה (LEAN MANAGEMENT) או הייצור הרזה, אשר בשלושים השנה האחרונות, כבשה לה אחיזה איתנה בעולם המערבי ובעשור האחרון גם בישראל, היא תולדה של שיטות לייעול הייצור, השירות וכלל שרשרת האספקה אשר פותחו במפעלי חברת טויטה. כתמיד הראשונים ליישם שיטות ניהול חדשניות הן החברות הגדולות והמבוססות. אולם מרגע שמצטבר מספיק ניסיון בחברות הגדולות, השיטות החדשניות זולגות גם לחברות קטנות יותר. כך קורה גם בנושא הניהול הרזה. כשפעלתי ליישום תהליכי ניהול רזה בחברה גדולה, אחד הדברים שנדרשתי לעסוק בהם היה ללמד חלק מספקי החברה את התהליכים והשיטות הללו. כך מצאתי עצמי מבצע אירועי קאיזן בחברה של 60 עובדים ומוביל אותה לשיפורים. אולם בעוד חברות גדולות מסוגלות ליישם את כלל אסטרטגיית השיפור המתמיד של הניהול הרזה על כל כליה, חברות קטנות מסוגלות ליישם אותה בשלבים איטיים יותר. בד"כ חברות ויועצים המדברים על יישום ניהול רזה פונים בשלב הראשון לביצוע אירוע קאיזן. אירוע קאיזן מוביל ליצירת שיפור מהותי, בולט, שכל אחד מבין את יתרונותיו. אולם אירוע קאיזן, הנמשך חמישה ימי עבודה, בחברה קטנה עשוי לעצור את פעילות החברה באותו השבוע. זאת לעומת חברה גדולה, המבצעת אירוע קאיזן, בה הפעילות נמשכת תוך כדי האירוע. אירוע קאיזן עשוי להיות יקר לחברה קטנה, לא בגלל עלות היועץ אלא בגין העלות של קבוצת עובדים שאינם נותנים תפוקה בשבוע הקאיזן אך מקבלים תשלום מלא.

לכן הצעתי לחברות קטנות ליישם את הניהול הרזה בדרך מעט שונה, איטית יותר. הנקודה המעניינת כאן היא: שבדיוק באופן הזה, האיטי יותר, חברת טויוטה שפיתחה את השיטה יישמה אותה במפעליה במשך מספר עשורים. כשטויוטה החלה לפתח שיטה זו היא הייתה חברה קטנה ומדי פעם הוסיפה שיטה נוספת לייעול תהליכים. כך נולדה, לאט, לאט גישת הניהול הרזה. בפוסט הבא אביא דוגמאות למספר שיטות שחברות קטנות יכולות ליישם ללא הוצאות גבוהות ובהשקעת זמן מועטה למדי, אך אם יקפידו על היישום הרי שהצטברות השיפורים לאורך זמן יובילו לתועלות גבוהות, גבוהות מאוד. דוגמאות לתועלות: בחברת מזון קטנה, בארץ, שיפרו תהליך רכש מסוים ממשך של 300 יום ל50 יום, בחברה אחרת העוסקת בעיבוד שבבי פתרו בעיה של תיקי הזמנות ושרטוטים שהלכו לאיבוד ובחברת דפוס הצליחו להקטין את משך השבתת מכונת דפוס, בין הזנות, לאפס.
מידע מפורט על השיטות עצמן מופיע באתר הרשום מטה.
מוטי קומפורטי
בעל 20 שנות ניסיון בניהול מערכות תפעול ושרשרת אספקה. מומחה לתהליכי שיפור וניהול רזה. כותב בתחומים אלה באתר http://www.kom40.com .



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב