דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דע את עצמך באמצעות חלומותיך 

מאת    [ 07/11/2008 ]

מילים במאמר: 467   [ נצפה 2451 פעמים ]

 

מידי לילה, לאחר שאנחנו פורשים מטרדות היום ומתמסרים למנוחת הגוף, היא השינה, נפתח המסך על תיאטרון הנפש שלנו. דמויות שונות מייצרות תסריטים שונים במוחנו, ומחוללות להן באין מפריע. החלק המודע שלנו מתוודע אל ה"הצגות" הללו, באמצעות התופעה המוכרת לכולנו: החלום. לעיתים התסריטים "הגיוניים" וסבירים לנפש המודעת, לעיתים נדמה לנו שאם נספר את חלומנו האחרון - נסתכן באשפוז על רקע נפשי...

על ההתעניינות הרבה של המין האנושי בעולם החלומות ניתן ללמוד מהעובדה שפרעה החזיק בארמונו "חרטומים" - יועצים, שכל תפקידם היה לפרש את חלומותיו. יוסף הועלה מתחתית הבור (תרתי משמע) והגיע אל משרת המשנה למלך - רק בזכות העובדה שידע לפרש חלומות!

מאז ולאורך כל ההיסטוריה - לא פסקה ההתעניינות האנושית בעולם החלומות.

שני פסיכואנליטיקאים שקידמו את חקר החלומות והבנתם בצורה משמעותית ביותר הינם זיגמונד פרויד ומי שהיה תלמידו, עמיתו ומאוחר יותר - יריבו: קארל גוסטב יונג. המושגים הבולטים ביותר, לעניין הבנת החלומות שתרמו לנו 2 אישים אלו הם: תת-המודע (אותו "תרם" לנו פרויד) ושני מושגים שנתרמו ע"י יונג: ארכיטיפים (או דמויות פנימיות) ותת-מודע קולקלטיבי.

מאז שפרויד ויונג פתחו לנו את הדלת אל הבנת החלום ועד היום נעשו מחקרים רבים על מקור החלומות ועל פישרם,  בהם פותחו תאוריות וגישות שונות לנושא זה. כך למשל, פרויד גרס כי החלום מנסה להסתיר משהו מהחולם, בעוד שיונג טען את ההיפך: החלום חושף משהו אליו החולם אינו מודע וע"י כך מקדם את החולם לקראת הכרה טובה יותר של עצמו!

המפתח לפענוח חלומות

הדבר הראשון שמוביל אותי במלאכת פירוש חלום נובע מכך ששורש המילה חלום הוא ח.ל.מ. - כמו המילה: החלמה/ריפוי. אני סבורה כי זוהימטרת חלק מהחלומות שלנו:  לרפא אותנו ברובד כלשהו (פיסי, רגשי, נפשי או רוחני), וכי ריפוי זה הינו בגדר מתנה יקרה אותה אנו יכולים לקבל מחלומותינו, אם נדע לפרש אותם!

שפת החלום הינה שפתו של התת-מודע ויש אומרים כי היא שפתו של חלקו הימני של המוח שלנו (החלק האינטואיטיבי/ה"יצירתי" שבנו). משום כך, החלום מדבר אלינו בסמלים, בניגוד לשפה היומיומית המוכרת לנו (שהיא שפתו של חלקו השמאלי - הרציונאלי, של המוח).

גם קלפי הטארות (לסוגיהם השונים) מדברים אלינו בשפת הסמלים. כל פרט המופיע בקלף זה או אחר מסמל משהו, בין אם זה צבע, צורה, צורת עמידה או ישיבה, חפץ זה או אחר ומיקומו בקלף. לפיכך, נראה טבעי בעיני לעשות שימוש בסמליות של הטארות על מנת להרחיב את סמליות החלום ולפעמים אף להרחיב אותה ולקבל תובנות נוספות על החלום.

המפתח לפתרון החלום נמצא בידי החולם. כל פירוש המוצע לו - צריך לעבור דרך "המסננת" האישית שלו ותגובתו לפירוש תיתן לנו את האינדיקציה האם הפירוש נכון עבורו. תגובה בנוסח: "אהה! זה בדיוק זה!" - מהווה, כמובן, אישור ברור לכך שפירוש החלום נתן לחולם תובנה מסויימת.

יחד עם זאת, ייתכן שהפירוש שנדחה היום ע"י החולם - יתקבל על דעתו בעוד זמן-מה, זאת משום שלעיתים החלום מקדים את זמנו, או שמסיבה אישית כלשהי - החולם אינו פתוח לקבלת הפירוש שהוצע.

 

(c) כל הזכויות שמורות לנורית אטנר

 

 

 

נורית אטנר - פענוח חלומות, יעוץ רוחני.
הרצאות, סדנאות וייעוץ אישי - חלומות: סמלים ופענוח. www.nuritdreams.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב