דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרומתם של כלבי תרפיה וכלבי שירות לחברה שלנו 

מאת    [ 02/11/2008 ]

מילים במאמר: 805   [ נצפה 4411 פעמים ]

בשנים האחרונות מתגבשת ההכרה בחשיבות שילוב כלבים בתחומים של חינוך, תרפיה, פסיכולוגיה וכדומה. מחקרים רבים שנערכו מוכיחים שקשר עם בעלי חיים בכלל ועם כלבים בפרט תורם רבות לבריאות הנפשית של האדם. הכלב מקבל אותנו כמו שאנחנו ומעניק אהבה בתמורה לתשומת הלב שניתנת לו.
במחקרים מדעיים פסיכולוגיים הוכח ששילובם של הכלבים בעזרה מקצועית, נפשית ופיזית חשוב מאד ועוזר מאד לבני אדם מכל שכבות הגיל השונות.

כלבי שירות אלו כלבים המלווים אנשים עם מוגבלויות פיזיות שונות. ישנם כלבי נחיה לעיוורים, כלבי שירות ליושבים על כיסאות גלגלים, כלבים המתריעים על רעשים שונים לאנשים חרשים או מוגבלים בשמיעתם, כלבים המתריעים על התקפי אפילפסיה ועוד...
תרומתם של הכלבים כבני לוויה היא גדולה וחשובה מאד. לכלב יכולות לעזור עזרה פיזית למשל כלב שירות לאדם היושב על כיסא גלגלים עוזר לבצע פעולות שונות כמו להרים דברים שנפלו, להדליק ולכבות אור או מכשירים חשמליים כמו מחשב או מזכירה אלקטרונית, לקרוא לאדם אחר ועוד. כלב נחיה משמש עיניים לעיוור. אך לא פחות חשובה היא הלוויה והחברה שמעניק הכלב לאדם. אנשים המוגבלים גופנית לרוב הם גם מבודדים חברתית והכלב מקבל אותם באהבה כמו שהם, אינו שופט אותם על פי המגבלות שלהם ומהווה חבר. ובמידה מסוימת הוא גם מהווה גשר בינם לבין החברה, יותר אנשים יוצרים איתם קשר בזכות הכלב, אם ברחוב או בפארק בדומה לקשרים שנוצרים בין בעלי כלבים שפוגשים אחד את השני בפארק מידי יום.
אחד מכלבי השירות שהכשרתי היה מיועד לילד שישב על כיסא גלגלים, ילד כבן 12. בגיל זה כל הילדים רצים בהפסקות בבית הספר, משחקים כדור-רגל ומשתוללים. בשל מצבו הגופני הילד לא יכול היה לקחת חלק בפעילויות הילדים ונשאר די בודד בהפסקות. הכלב בא איתו מידי יום לבית הספר והימצאותו של הכלב עמו תרמה לו למצוא את מקומו החברתי בכיתה, בואו של כלב לכיתה היווה חוויה גדולה וקל היה לילדים לקבל ולהתחבר עם בעליו של הכלב אף על פי מוגבלותו הפיזית. כלב אחר שהכשרתי, תפקידו היה לעזור לאישה כבדת שמיעה. כלב זה חונך להתריע על כל רעש בסביבתה של האישה והעניק לה ביטחון בבית ומחוצה לו. למשל היו פעמים שהאישה נעלה את הבית כשהיא הייתה בו ונרדמה, היא לא שמעה את צלצול הפעמון כשבא מישהו מבני הבית הביתה. הכלב חונך להעיר אותה במקרים אלו.
כלבי השירות משפרים את איכות החיים של בעליהם בעזרה פיזית, מהווים חבר אוהב שכייף להיות בחברתו ולא פחות חשוב צריך לטפל בהם, צריך לצאת איתם לטיולים, לדאוג להם למזון, לשתייה ולדאוג לבריאותם. משמעות הטיפול בכלב היא רבה: אדם שתמיד מטפלים בו ודואגים לו עכשיו צריך גם הוא לדאוג ולטפל בזולתו.


כלבי תרפיה הם כלבים המחונכים לעזור לבעליהם לטפל באנשים אחרים. למשל ללכת ולבקר במוסדות שונים כמו בבתי אבות, מוסדות למוגבלים נפשית ושכלית, בתי חולים ואף בתי כלא ועוד.
היום מאד מקובלת הגישה של תרפיה עם בעלי חיים: עזרה נפשית ופסיכולוגית עם בעלי חיים.
לדוגמה התגבשה בארצות הברית ההכרה בחשיבות הימצאותו של כלב כעזרה בשיקום החולים בבתי החולים השונים. נוכחותו של הכלב מעניקה תמיכה לחולה בתקופה קשה. המגע עם הכלב, החיבוק עמו והיענות הכלב לאותות האהבה שניתנים לו גורמים אושר רב לחולה. האושר והרגיעה מקלים על מצבו של החולה ובאים לידי ביטוי ברצון עצמי להשתקם, בעידוד ההרגשה ובהקלה על החרדות, האופפות את החולה באשר למצבו.
עוד ניתן לראות שנוכחות הכלב יכולה לתרום גם למערכת היחסים הנרקמת בין החולים לצוות המטפל ולחזקה ובדרך זו לעודד ולהקל על הצוות המטפל.

מחקר שנערך בחסות ארגון דלתה בנושא, הבודק את השפעת שילובם של כלבים בזמן טיפולים רפואיים הנקרא: "השפעת נוכחות כלב על תגובת לחץ ומתח של ילדים במהלך קבלת טיפול רפואי." מראה שילדים המגיעים למחלקות בבתי חולים על מנת לקבל טיפול רפואי עומדים בפני חוויות של פחד ומתח ובדרך כלל חווים את התהליך הרפואי כמפחיד ומכאיב......
ההיעזרות בחיות מחמד כמסייעות בתהליך השיקומי מבוססת על ממצאים התומכים בהיבטים החברתיים שיש לקשר בין אנשים לבעלי החיים. הקשר הוא דינמי, רב ממדי ומאופיין במשיכה, רצון לקרבה, וליצירת קשר . מחקרים ואנשי שטח משערים, שקשר ייחודי זה הוא הסיבה לכך שבעלי החיים עשויים להפחית תגובות לחץ ולסייע להירגע במצבי לחץ וחרדה.

שילוב של עבודה עם נוער בסיכון וחינוך כלבים
הכלב מקבל אותנו כמו שאנחנו הוא מעניק אהבה בלא תנאי לאהבה ולתשומת הלב שניתנת לו. הקשר עם הכלב אינו תלוי בסביבה אלא רק בנו ומהווה ראי להתנהגות. קשר כזה יכול לעזור ליצור קשר רגשי טוב עם הזולת, יחס אמפאתי לחלש ולנצרך ולעזור ללמוד התנהגויות התורמות להשתלבות והסתגלות נכונה בחברה.
המגע עם הכלב תורם:
ללימוד שליטה עצמית- חינוך ועבודה עם כלבים קשורים בלמידה של שליטה ברגשות, כמו כעס וכן הבעת רגשות חיוביים של שמחה ועידוד. הצלחת חינוך הכלב תלויה בכך.
הגברת הביטחון העצמי והדימוי העצמי- בעזרת השגת יעדים עם הכלב (חינוכו של הכלב) ובעזרת קבלתו הטבעית של הכלב אותנו, ללא תנאים יביאו להעלאת הביטחון העצמי ולאמונה בעצמנו להגיע להישגים.
לימוד יכולת התמדה- תהליך החינוך דורש יכולת התמדה לטווח ארוך וסבלנות. העבודה עם כלבים היא תהליך שנבנה ונוצר. שכן יש לרכוש את אמונו של הכלב.
ילדים ונוער הנכללים בהגדרה של נוער בסיכון חוו הרבה כישלונות ואכזבות מהסובב אותם. הכלבים עוזרים ביצירת אמון חדש לזולת ובעיקר מעניקים לנער או לנערה את ההרגשה שמשהו צריך אותם, אוהב ומקבל אותם כמו שהם.

עופרי המפה שוחט
יועצת להתנהגות הכלב ומחנכת כלבים.יועצת להתנהגות הכלב ומחנכת כלבים. את הכשרתי רכשתי בישראל, בגרמניה ובארצות הברית. הכשרתי כוללת פתרון בעיות התנהגות, חינוך כלבים וגורים המבוסס על הבנת שפת הכלב וטבעו וכן חינוך כלבי עזר ושירות.
אזור ירושלים ומודיעין


052-6999455
http://www.kelev.net
info@kelev.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב