דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האביב- יסוד העץ, והדרך לגוף נקי 

מאת    [ 27/10/2008 ]

מילים במאמר: 1024   [ נצפה 2783 פעמים ]

הדאואיסטים מאמינים שהדאו - - - dao, הוא המקור ליקום הגדול.

הדאו קיים מעבר למילים ומעבר ליכולתו של המוח לתפוס. לדאו אין צורה, ולא ניתן להכילו במלוא משמעותו רק בעזרת היכולת המוגבלת של חושינו בלבד. לדאו תנועה הרמונית היקום נמצא תמיד בתנועה אי אפשר להתנגד לזרימתו, כל התנגדות עלולה לגרום לאסון. עבור הפילוסופים הדאואיסטים  היקום הגדול מכיל  הכול. הם מאמינים שהדאו של היקום הגדול והדאו של החיים פועלים על פי אותן תבניות ועקרונות , אלו הם חוקי  הטבע. הסינים למדו להכיר את חוקי הטבע וידעו להכיל את כל הנושאים במסגרת הראיה הדאואיסטית. העומק שקיים בדאו מעניק למאמיניו תובנה, גישה לחיים והגשמה באופן האישי והמיוחד של כל אחד ואחת. פילוסופים, פועלים, אנשי הממשל, הצבא, אומני הלחימה, אסטרולוגים ועוד הרבה אחרים  משתמשים בדאו בחיים הפרטיים והמקצועיים. 

הספר הקלאסי של "הקיסר הצהוב" מעבר להיותו לאחד מאבני הדרך בהבנת הדאו הוא הספר העתיק ביותר בעל השפעה הרבה ביותר על הרפואה הסינית. בספר זה נמצא את תיאורית היין- - - yin, והיאנג - - - yang, וכן את תיאורית חמשת היסודות/השלבים??  . ואת הקשר בין הפילוסופיה הסינית לפילוסופיה של הרפואה הסינית.

התיאוריה של חמשת היסודות/השלבים נשענת על הרעיון שכל התופעות ביקום הם התוצר של התנועה והיישום של חמשת האיכויות: עץ - אש - אדמה - מתכת - מים. בין חמשת היסודות ישנם יחסי גומלין: מעגל היצירה - עץ מזין את האש, האש הופכת לעפר, האדמה מכילה את המתכות (מחצבים), המחצבים שומרים על מי התהום, המים משקים את העץ. מעגל הבקרה - שורשי העצים שומרים על האדמה מסחף, האדמה סופגת את המים ואף עוצרת את זרימתם, המים מכבים את האש, האש מתיכה את המתכת, המתכת חותכת את העץ.

 יסוד העץ כולל מספר תופעות ומרכיבים בטבע כמו הצבע הירוק, תחילתו של תהליך לידה ונביטה, בסינית הסימניה שמתארת את האביב  -  ?  מורכבת מפרח הגדל מעל הקרקע  ? לאור השמש?. הכבד וכיס המרה, צד  מזרח מספרי 3 ו 8, רוח, רגש כעס , יוזמה, עיניים גידים ורצועות ועוד מספר רב של מרכיבים. חמשת היסודות מתארים חמישה שלבים המתקיימים בכל תהליך. תחילת כל תהליך שייכת ליסוד העץ. האנרגיה שהייתה כפוטנציאל מתחילה ליישם את עצמה.

רעיון, מחשבה, מטלה- שהיו עד כה בגדר של חשיבה- ברגע שאנו מחליטים שיש לבצע ומתחילים בביצוע, אנו נכנסים לשלב העץ.

ברמה הפיזיולוגית, בתקופת החורף האנרגיה (צ'י - ?)  נכנסת פנימה אל תוך הגוף על מנת לנוח, להתחזק ולהתעצם בדומה ללילה שבו אנו נחים כדי לאגור כוח ליום שלמחרת. באביב האנרגיה מתחילה להתעורר בדומה לשלב זריחת החמה ונעה כלפי חוץ ואיתה מתחיל תהליך ניקוי הפסולת שנאגרה בחורף. זו הסיבה שאנו רואים התעוררות של תופעות  אלרגניות בתקופה זו. המשך של התעוררות אנרגטית זו יגיע לשיאו בתקופת הקיץ שזהו שלב הבשלות של כל תהליך.עונת האביב זו העונה בה הגוף מתעורר ומנקה את הפסולת. תהליך הניקוי מתקיים ברמה הפיזית, השכלית והרוחנית. הבנת תהליכי הטבע ויישום אורח חיים נכון עצמו תעזור לגוף בניקוי.

בספרות הסינית ישנה תורה שלמה שמדברת על שימור וחיזוק הבריאות. תורה זו מורכבת מארבע עקרונות:

א) עיבוד המחשבה: שמירה על מחשבה רגועה, שקטה, אופטימית, ומצב רוח שמח."מצב של שקט ורוגע ללא מחשבות של תאוות בצע והתגנדרות"האביב היא זמן לידת תהליכים הגוף מתחיל להתעורר וכך גם החשיבה. רעיונות שנרקמים במוחנו ועדיין לא הגיעו לידי מימוש, בעזרת הכוח של אנרגית האביב  החלטה וביצוע של תהליכים עשויים להתגשם. חשוב להבין שלכול תהליך ולכל אדם יש את הקצב משלו. דחיקה חזקה  מדי  עלולה להפיל את התהליך או הרעיון או אף לתקוע אותו מה שמחמיר את המצב. אך בהחלט כדאי לנצל את רוח הגב של האביב על מנת להתקדם ולהתפתח.

ב) יש להתאים את עצמנו לשינויים שחלים בטבע ולהימנע מחדירה של רוח רעה."על האדם לפעול על פי חוקי הטבע והשתנותם""להזין את הyang באביב ובקיץ, ולהזין את הyin בסתיו ובחורף""באביב ובקיץ יש ללכת לישון עם חשכה ולקום מוקדם. בסתיו ללכת לישון מוקדם ולקום מוקדם. בחורף ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר".מזג האוויר מתחיל להתחמם,האנרגיה באיטיות מתחילה לצאת החוצה ולעטוף את הגוף מבחוץ. אולם יש ימים במהלך תחילת האביב שהטמפרטורה מתחממת ואנו משילים מעצמנו את הביגוד שנועד להגן עלינו וכתוצאה מזה אנו מתקררים. הרוח ששייכך ליסוד העץ באביב מתעצמת, כאשר היא תופסת אותנו לא מוגנים היא עלולה לחדור פנימה ולגרום למחלות שונות. שער הרוח על פי הרפואה הסינית נמצא בעורף ובגב העליון כיסוי המקום על ידי שיער, צעיף או כל בד אחר ימנע מהרוח לחדור פנימה וכך לגבי חלקי הגוף השונים. יש להתאים את סוג הלבוש ליום. שלא יהיה חם או קר מדי.

ג) שים לב לשלוב המזון והשתייה לאורח החיים."יש לשמור על אורח חיים קבוע""יש לטעום מחמשת הטעמים במזון ושתייה""אכילה מופרזת, רעב לא מרוסן או התמכרות למזון כלשהו יפגע באיברים הפנימיים"אביב הוא זמן ניקוי הגוף. על כן יש דגש על מאכלים שיעזרו בניקוי הגוף, הדם ובהעשרתו.על מנת למנוע הצטברות של רעילות פנימית יש להימנע ממזון שמן (שומן רווי מהחי /צומח) ביצים (בעיקר קשות),גבינות.לניקוי הגוף מומלץ לשתות תה סיני ירוק לפחות כוס ביום. ניתן בכל בוקר לשתות חצי לימון סחוט עם כף שמן זית או עם כפית דבש.הצבע הירוק מאפיין את יסוד העץ לכן מזון בגוון ירוק מתאים לניקוי וחיזוק הדם.מזון שמנקה: סלרי, אצות ים, דוחן, מלפפון, עשב חיטה/שעורה,פטריות צנון.מזון שמזין:אצות ים, ערמונים, שזיפים, מזון עתיר כלורופיל.צריך לקחת בחשבון לאנשים מסוימים אכילת מזור שמנקה באביב  עלול לגרום באופן קיצוני לניקוי הכבד וזה יתבטא בפצעים וגירויים על העור ותופעות אלרגניות כמו גירוד, נזלת מוגברת, גירודים ועוד. לאותם אנשים מומלץ להתחיל המתינות את אכילת מזונות אלו חודש לפני תחילת האביב.

ד) יש להקפיד על פעילות גופנית קבועה."טכניקת בליעת הרוק עם השאיפה""שימוש באומנות חיקוי תנועת חמשת החיות ( הנמר, האייל, הדוב, הקוף והציפור ) לשימור הבריאות וחיזוקה."אחד מתפקידי הכבד בגוף הוא לדאוג לזרימה הרמונית של האנרגיה הצ'י בערוצי האנרגיה - מרידיאנים. פעילות של סבולת לב ריאה המותאמת למצבו הפיזי של כל אחד ואחת בעומס נמוך ולזמן ארוך יעזרו לכבד בהנעת הדם ופתיחת ערוצי האנרגיה.  ביצוע תרגילי גמישות ומתיחות  כמו יוגה פילאטיס או כל פעילות דומה של ידי מתיחת הגידים אשר שייכים ליסוד העץ יאפשרו הגדלת טווח תנועה ויעזרו להנעת האנרגיה בצמתי הערוצים  אלו הם המפרקים ועל ידי זה יזינו אותם טוב.לא חשוב כמה מהר אנו הולכים או כמה גמישים אנו מה שחשוב הוא להתחיל להניע את הגוף בקצב המתאים לו לפתח את הגמישות מתוך הרפיה והכנעה פנימית. הבריאות - המטרה המרכזית שלשמה כל בני האדם בעולם משקיעים מאמץ רב כל כך במשך אלפי שנים. לסינים יש דרכים בעלות ניסיון של אלפי שנים ומיליוני בני אדם כדאי לחשוב על זה. ניתן על ידי הקשבה ויישום אורח חיים נכון להתאים את עצמנו לסביבה (עונה) ובכך להגיע לניצול מרבי של הכוח הטמון בסביבה ולבריאות טובה.

 

בני מרמור- מומחה לרפואה סינית וטווינא ילדים מזה 13 שנים. בעל נסיון עתיר שנים בטיפול והוראה. פורץ הדרך בתחום הטווינא ילדים בארץ. אחראי תחום הרפואה הסינית המסורתית בשרותי בריאות כללית רפואה משלימה
http://www.tuina-academy.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב