דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טווינא ילדים- המגע, העיסוי וחושי הילד 

מאת    [ 27/10/2008 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 2886 פעמים ]

 

חשיבות המגע להתפתחות הילד

רגישותו של העור לגירוי מתפתח בשלבים הראשונים לחיי האדם וחשיבותו מרובה להתפתחות פיזיולוגית ופסיכולוגית. בניסוי שנערך חילקו תינוקות לשתי קבוצות: בקבוצת הביקורת ההורים טיפלו בתינוקות על פי הוראות רגילות של בית החולים, ואילו בקבוצת הניסוי ההורים למדו וביצעו עיסוי יומי ונדנדו את תינוקם. כעבור ארבעה חודשים הראו התינוקות מקבוצת הניסוי קצב התפתחות מהיר יותר לעומת קבוצת הביקורת מבחינה נוירולוגית וקצב עליה במשקל.

מתח, חרדה  ורגיעה- מתח משפיע על התינוק כבר בשלב העו?ברו?ת. כאשר האם במתח יכולת ספיגת המזון יורדת, דבר המשפיע באופן ישיר על העובר וגורם ללידת תינוק במשקל נמוך, היפראקטיבי ועצבני.

התינוק עובר לעולם שכל דבר הינו בגדר חידוש וגירוי חושי, על כן יכולת הסתגלותו משפיעה על בריאותו. הורים שואפים שילדיהם ילמדו מהר ויהיו הכי טובים, מה שגורם ללחץ מתגבר ומצטבר אצל הילדים ובסופו של דבר יגרום לקריסת המערכות. באופן מעשי נראה שהתינוק מתנתק, פחות מתקשר, התפתחותו נעצרת והוא עצבני או אפאטי. 

גירוי במידה נכונה והרגעה יביא להתפתחות אופטימאלית ונטולת משקעים.

תינוקות וילדים שקיבלו עיסוי פיתחו יכולת טובה ומהירה להירגע; הקשר עם ההורים התחזק; המגע וקשר העין הקנו להם ביטחון ותרמו ליכולת יצירת קשרים עם ילדים ובוגרים בהווה ובעתיד.

עולם החושים של התינוקות

חושי התינוק מתפתחים בהדרגה. תחילה החושים הקרובים מסייעים לו מול אובייקטים קרובים, ולאחר מכן  החושים הרחוקים מסייעים לו בתפקוד במרחב.

חושים קרובים

    • מגע ותנועה - חוש המגע הובחן אצל עוברים כבר בהיותם בני שמונה שבועות- באורך של 3 ס"מ, טרם ניתן לראות את עיניו או אוזניו- רגישות עורו של העובר כבר קיימת. מסתבר כי הרחם מבצע עיסוי עדין המתבטא על ידי התכווצויות ודחיפות לסירוגין, המתגברים בעוצמתם עם התפתחות העובר.
    • טעם וריח - תינוק בין חמישה יום יכול להבחין בין חלב האם לחלב אחר. לכל חלב אם יש את החתימה שלו אותה מזהה התינוק. החתימה באה לידי ביטוי בטעם ובריח.

 

חושים רחוקים


    • ראיה ושמיעה- כבר בחודש השישי להריון מגיב העובר לאור בפתיחה וסגירת העיניים. ולד יכול למקד את הראיה למרחק של 21 עד 36 ס"מ. תינוקות נמשכים במיוחד לעצמים עגולים כמו עיניים ופטמות הנחוצים לקיומם. התבוננות בעצמים עגולים מסייע לבניית מעטפת העצבים במוח.

באופן טבעי אנו מדברים בקול בתדר גבוה.  התברר שתינוקות מגיבים טוב יותר לתדר גבוה ולא נמוך. גם לקול יש חתימה שמזהה התינוק.


    • Bonding/היקשרות

 

מהו הBonding

בעולם הפיזיקה המושג  bondingמתייחס לשדה האנרגטי והקוטביות הנוצרת ברמת החלקיק. בעולם החי מדובר על קשרי החיבה והמגע הקיימים בין הורה לצאצא והנחוצים להתפתחות טובה ובריאה. מחקרים הראו כי קיימת תקופת bonding קריטית החשובה להתפתחות פיזיולוגית ופסיכולוגית אשר תחילתה מהולדת התינוק, וככל שהוקדשה תשומת לב לתינוק בשעות ובימים הראשונים נוצרו קשרי קירבה עמוקים עם התינוקות, התנהגותם התינוקות רגועה, קשר העין נמשך לאורך זמן והמגע בין ההורים לתינוקות הוא רב.


    • קשר עין- זוהי אחת ממערכות התקשורת החשובות והחזקות ביותר, ערוץ תקשורת חיוני בין הורה לתינוק. הורים מדווחים על קשר אמיתי שנוצר עם תינוקם עם יצירת קשר העין.

בהיריון, ההורמונים של האישה גורמים לכהות הareola, שהיא הרקמה המקיפה את הפטמה וכן הקו באיריס העין המקיף את האישון, כדי למשוך את עין התינוק.


    • מגע- זהו אמצעי תקשורת חשוב מאוד. הורים באופן טבעי מלטפים את תינוקם. זוגות מאוהבים, חברויות בין אנשים, קשרי חיבה בין בני אדם ובעלי חיים באים לידי ביטוי במגע. מגע בתינוקות עוזר לבניית המייאלין העוטף את העצבים שומר עליהם ותורם למוליכות טובה ומלאה.
    • קול ההורה- בגיל שבעה חודשים העובר מגיב לקול, ומקשיב לקול ההורה. הוא מתרגל לקצב הדיבור ולפיו נע ברחם. עוצמת הקול והטון ישפיעו על מצבו הפסיכולוגי רגשי של התינוק ועל תפקודו.
    • תגובת התינוק- בכל האלמנטים חשובה תגובת התינוק, שכן לפיה נדע לכוון את מעשינו.
בני מרמור- מומחה לרפואה סינית וטווינא ילדים מזה 13 שנים. בעל נסיון עתיר שנים בטיפול והוראה. פורץ הדרך בתחום הטווינא ילדים בארץ. אחראי תחום הרפואה הסינית המסורתית בשרותי בריאות כללית רפואה משלימה
http://www.tuina-academy.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב