דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעגל מתופפים ועבודת פולחן: קצב הדת 

מאת    [ 23/10/2008 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2088 פעמים ]

מוסיקת מעגל מתופפים יכולה להיות מרגשת במידה קיצונית. היא חיונית, רבת עוצמה ומדברת לאינסטינקטים הבסיסיים ביותר שלנו. יתכן וזה כך מכיוון שמטרת מוסיקת התופים היא, ביסודה, לספק מקצב אותו יכולים כולם לשמוע. המקצב מאחד בין המאזינים, ושם את כולם באותו זמן ובאותו מרחב, ויוצר קשר ביניהם. לאור נתון היכולות שלו, אין זה מפתיע שהתוף הוא אחד מכלי הנגינה החודרים ביותר בעולם, המצוי בתרבויות על פני כל יבשת שבכדור הארץ. ומה שעוד פחות מפתיע היא העובדה שתרבויות רבות, בזמן כזה או אחר, עשו שימוש באנרגיה של התוף בתחום הדת ובמסגרת טקסים דתיים.
יהיה זה בלתי אפשרי לתת דוגמאות לכל אותם שימושים דתיים שונים בהם הכניסו את התופים. קיימות, אחרי הכול, מספר עצום של דתות בעולם כיום ומי יודע כמה מהתוכן דעכו במהלך התקופות. לכן, אדון רק בשימושים בקרב הדתות אותן אני מכירה הכי הרבה: דת השינטו (הדת היפנית הרשמית), היהדות והנצרות.
דת השינטו הינה דת מאוד ישנה, אשר קיימת מאז שנמצאו אנשים באי של יפן. היא הקדימה את הכנסת דת הבודהיזם ושרדה עד לעצם היום הזה. זוהי אמונה באלים רבים וכזו הדוגלת באנימיזם ובדרך כלל מתורגמת כ- "דרכם של האלוהים." עבור מבקר ביפן, הביטויים הבולטים ביותר של דת השינטו הם המקדשים הרבים בהם הציבור יכול לסגוד. קיימות חגיגות שונות רבות הנערכות באותם מקדשים במהלך השנה, ובתופים יפניים מסורתיים הנקראים בשם taiko משתמשים הרבה פעמים במהלך אותן חגיגות. תופי taiko מסוגלים לייצר צלילים גדולים, והתווים המרעישים של תופים אלו כבר מזמן התחברו לאלוהים. אכן, ביפן העתיקה, הייתה תקופה שבה ניתן היה לנגן ב- taiko רק באירועים דתיים ורק על ידי גברים שקיבלו היתר מיוחד מהכמרים.
אנשים רבים יופתעו ללמוד כי ליהדות יש מסורת של שימוש בתופים וגם מעגל מתופפים. בזמן שאחד לא ימצא תוף בטקס מסורתי שנערך בבית כנסת, לדת הזו יש מסורת חזקה של שימוש במוסיקה על מנת להלל את אלוהים, והתופים היוו לעתים קרובות חלק מהמוסיקה. תופים מוזכרים במיוחד בתורה במספר מקומות: מרים (אחותו של משה) ניגנה מעגל מתופפים בזמן שחגגה את בריחתם של היהודים מהמצרים ואת בקיעת ים סוף (ספר שמות 15:20): ובספר תהילים, המלך דוד מדבר על שבחים לאל באמצעות timbrels, או תופים ידניים קטנים (150:4).
מבחינה מסורתית, שללה הנצרות תופים מטקסי הדת שלה. אולם, במהלך העשור האחרון או 2 העשורים האחרונים, התקיימה תנועה הולכת וגדלה להרחבת הגבולות המוסיקליים של הנצרות כך שתיכלל מוסיקה עכשווית יותר, והדבר הוביל לעתים להכללתם של שלים לא מסורתיים כמו תופים. בנוסף לכך, הנצרות ייחודית בכך שהיא הצליחה להוליד מספר סגנונות של מוסיקה מודרנית, כולל מוסיקת רוק נוצרית, מוסיקה נוצרית עכשווית ומוסיקת ראפ נוצרית. בתופים לבטח משתמשים על מנת לייצר מוסיקה מהסוג הזה, אשר הינה, במהותה, פשוט שיטה נוספת של סגידה.
שי יובל - DRUM-PLAY
מעגל מתופפים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב