דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבוטוקס ושימושיו 

מאת    [ 22/10/2008 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2966 פעמים ]

בוטולניום טוקסין הינו חומר הגורם לניתוק כימי של הקשר בין העצב לשריר, ומוביל למצב בו השריר לא עושה את הפעולה שאותה העצב מכוון לבצע. החומר שבצורתו המסחרית מוכר כבוטוקס או דיספורט, מופיע למעשה בשתי צורות כימיות: בוטולניום טוקסין סוג A ממנו מופק התכשיר לשימוש האסתטי ובוטולניום טוקסין סוג B, המוכר בשם MYOBLOC, המכוון יותר לשימושים רפואיים.

יעיל גם להזעת יתר
בוטולניום טוקסין הינו רעלן (ולא רעל כפי שמקובל לעוות את המונח) אשר מופק מהפרשות חיידקים מסוימים. רעלן זה הינו האחראי ל"התנפחות" קופסאות שימורים שתוקפן פג. בריכוזים גבוהים ועקב יכולתו לחסום פקודות מהעצב בשריר, עשוי הרעלן לגרום לשיתוקי שריר שונים.

הרפואה למדה לנצל תכונות אלה על ידי שימוש ברעלן במקומות המתאימים, אולם תוך שימוש במינונים נמוכים בהרבה. השימושים הרפואיים ברעלן החלו לפני כשלושים שנה והופנו לטיפולים כגון פזילה, שרירים נוקשים, כאבי ראש וכדומה. עם השנים התרחב השימוש בחומר תוך העמקת ההכרות עימו, הכרה נרחבת של תכונותיו והצלחות טיפוליות שבדרך כלל לא לוו בתופעות לוואי, או לחילופין שתופעות הלוואי היו מועטות במספרן ובעוצמתן. השימוש ברעלן לצרכים אסתטיים התרחב מאוד בשנות התשעים, וכיום אנו משתמשים ברעלן באופן קבוע ברפואה האסתטית לצורך העלמה או שיפור מראם של קמטים באזורים שונים.

פתרון נוסף שמאפשר הבוטולניום טוקסין הוא לבעיה של הזעת יתר כאשר במקרה זה הטיפול מוגבל לאזורי בתי השחי, כפות ידיים וכפות רגליים (במצבים בהם נפגעת למעשה איכות החיים של הסובלים מהתופעה עד כדי חשש ללחוץ יד, חוסר יכולת לאחוז בכלי כתיבה או הצורך להחלפת מספר חולצות ביום מפאת כתמי הזעה הנוצרים מתחת לבית השחי) הזרקה של כמות מזערית ומהולה של החומר, עשויה לגרום לשיפור ניכר ועד לנרמול (הבאת ההזעה למצב נורמטיבי) של ההזעה אצל ילדים ומבוגרים כאחד.


החלשת השריר גורמת למחיקתו
לאחר אלחוש מקומי בעזרת משחת אלחוש של האזור המטופל, מוזרקת כמות קצובה ומדויקת של חומר במטרה להחליש את השריר במקום המיועד. החלשת שריר, כאמור, עשויה לגרום בפנים למחיקתם של קמטים באזורים כמו: מצח, בין הגבות, בזוויות העיניים, מתחת לעניים, מעל השפה העליונה של הפה ובצוואר.

בנוסף, כאשר מזריקים את הבוטולניום טוקסין לבלוטות ההזעה בכפות הידיים, כפות הרגליים ובתי השחי, מדכאים את פעולת הכיווץ של שרירי בלוטת הזעה ועקב כך פוחתת במידה ניכרת פעולת הבלוטה, ומתקבל שיפור ניכר במצב הזעת היתר.

יש לציין כי דרושה תקופה של כ- 10 עד 14 יום בין מועד ההזרקה ועד קבלת האפקט המתקבל מהזרקה זו. פעולתו של הרעלן עשויה לארוך עד כשישה חודשים ולפיכך יש צורך לחזור ולבצע את הטיפול כפעמיים בשנה.

ה- FDA מעודד שימוש
היות ובוטולנים טוקסין מוזרק באופן מקומי ולאזור השרירים עליהם הוא אמור לפעול, תופעות הלוואי הנלוות לשימוש בתכשיר הינן מעטות, נדירות ובדרך כלל זמניות ביותר ונמשכות בין מספר ימים ועד כחודש.

לאחרונה התעוררה מהומה בגין פרסומים שונים אשר ייחסו לבוטולניום טוקסין תופעות שונות. כדאי להדגיש כי ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) עודד את המשך הטיפול והשימוש בבוטולניום טוקסין, אולם הקפיד לסייג ולהמליץ שהמטפלים יהיו אנשי מקצוע מנוסים, מיומנים ובעלי רקע ומומחיות מקצועיים הולמים.

ד"ר אכי פרידמן
מומחה ברפואת עור ומין, רפואה אסתטית
http://www.dr-acky.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב