דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצלחה בעבודה מהבית 

מאת    [ 16/10/2008 ]

מילים במאמר: 799   [ נצפה 3894 פעמים ]

תגיות: pCon, עבודה, בית, פרודוקטוביות,חסכון

המסר העיקרי הוא - עד 2011, כמיליארד איש יעבדו מהבית (IDC). למעשה כבר היום המספרים אינם רחוקים מנתון זה, כאשר נביא בחשבון את כל אלה שממשיכים בעבודתם, גם כשהם בבית; על ידי מענה לשיחות עבודה, SMS-ים ובעיקר מיילים. יוזמה למיסוד העבודה מהבית, באופן חלקי וגמיש או באופן כמעט מלא, מספקת כיום כמה יתרונות בולטים שמסייעים לארגונים ולעובדים. החל בהעלאת הפרודוקטיביות וחיסכון בהוצאות וכלה בהעלאת שביעות רצון העובדים, קלף מנצח בגיוס עובדים איכותיים ותרומה לתדמית הארגון. גם אם יש ארגונים שניסו זאת ובדיעבד החליטו לצמצם את ההיקף ואף לחזור לצורת העבודה המקובלת, בסך הכול, התוצאות בשטח מראות כי מדובר במגמה שרק תואץ ותגבר, דבר שמלמד על - הצלחה!

ייעול וחסכון, בעבודה מהבית

המודעות לעבודה מהבית או Telecommuting (המונח הנפוץ באנגלית) מתחזקת אצלנו וכמעט כל מנהל מחשוב עובד כיום מהבית, לפחות באופן חלקי, בזכות השימוש באמצעים מתוחכמים למחשוב נייד. לרוב, הדבר מיושם באופן לא רשמי ומסודר, כ"גלישה" של עבודה שלא מספיקים לעשות במשרד ובשעות העבודה המקובלות, לבית. כאשר תפיסת עבודה זו מאומצת על ידי הארגון באופן רשמי ומיושמת בצורה מסודרת, היא נתפסת כאמצעי לייעול, צמצום הוצאות ומתן הטבות לעובד, שנהנה מגמישות ומחסכון בעלויות ובזמני נסיעות. בכך, גם משתפרת יכולת הארגון למשוך עובדים איכותיים. אצל העובדים הנכונים, צורת עבודה זו יכולה להתבטא בשיפור האיזון בין העבודה למנוחה. היא תביא לחסכון בהוצאות, שיפור פרודוקטיביות, ייעול בשימור ואיתור עובדים, ייעול התגובה למקרי חירום, שילוב הארגון במגמת "המחשוב הירוק" ושיפור תדמיתו. מהיבט נוסף, העובד חוסך הוצאות וזמן לנסיעה לעבודה וחזרה ממנה, וניתן לראות בכך הטבה כלכלית.

ניתן ליישם עבודה מהבית בהיקף של מלוא המשרה או רק בחלקה, בימים גמישים ושעות גמישות (שהעובד קובע) או בשילוב גמישות חלקית עם תהליכי עבודה קבועים מראש (כמו פגישות צוות תקופתיות).

לא מדובר כאן בנוסחת פלא והדבר אינו מתאים לכל ארגון, לכל תפקיד, לכל עובד או לכל זמן. יש גם חסרונות שבהם יש להתחשב: אתגרי הבקרה על העבודה, חששות ההנהלה, עובדים שלא מסתגלים לכך, עובדים אחרים שמקנאים, אתגרי אבטחה והסחות הדעת שבבית עצמו. בנוסף, יש המגיעים למצב, שבו הם הופכים להיות "שבויים" של העבודה.

המנמ"ר משתלב בנושא זה כגורם משפיע, מאחר והטכנולוגיה נמצאת במרכז התקשורת מול עובד מרוחק, ויש צורך בטיפול שוטף למחשבים שבבתים ואחריות לגיבויים, לתחזוקה ולטיפול באבטחה. כמו כן, בגף המחשוב ניתן ליישם עבודה מהבית של אנשי גף המחשוב עצמו. במסגרת מציאת דרכים למינוף המחשוב לתועלת הארגון, עבודה מהבית עשויה לספק חסכון כלכלי משמעותי לארגון, לצד שיפור פרודוקטיביות ניכר.

18% מכח העבודה בישראל, עובדים מרחוק, במידה כזו או אחרת, לעומת 68% בארה"ב (IDC). לשם ההשוואה, ב-2004, מצא מכון ברנדמן למחקר וייעוץ בשיווק, ש-7% מהעובדים בארץ, עובדים מהבית. 44% מהציבור סבורים שיש לאפשר לבצע חלק מן העבודה מן הבית. כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון דיאלוג עבור נעמ"ת. לפי יו"ר נעמת, עו"ד טליה לבני, "שוויון מגדרי מלא בשיעורי ההשתתפות בכוח העבודה, היה מביא להצטרפות 277 אלף נשים לשוק העבודה. תוצאות הסקר מעידות, כי בקרב הציבור כבר רווחת ההבנה כי התאמת עולם העבודה להורות צריכה להפוך ליעד מרכזי, שכרוך במערך של שינויים, שמטרתם לא רק לעודד נשים ולהקל על עבודתן מחוץ לבית, אלא גם לעודד גברים ולהקל עליהם לקחת חלק מלא בטיפול בבית ובמשפחה."

מגמות, חידושים ויתרונות

אלה עיקר החידושים והמגמות, שמשפיעים כעת על העבודה מהבית: התבססות צורת עבודה זו, התקדמות המחשוב, התקדמות המחשוב הנייד מקלה על עבודה מכל מקום שמרוחק מהמשרד, עקב התקדמות הזמינות מכל מקום נוצר מצב קיצוני בו העובד זמין ועוסק בעבודתו יותר מדי, התקדמות חבילות התקשורת לאינטרנט, תקשורת מאוחדת, עלייה במחירי הדלק, מבט מאוזן יותר בעקבות הנסיון שנצבר בתחום זה והצעת חוק חדשה המתייחסת לכך.

מעבר לחסכון בהוצאות ולשיפור פרודוקטיביות ותפוקה, אלה יתרונות העבודה מהבית: ייעול בחיפוש עובדים, מסייע לשימור עובדים, ייעול הטיפול במקרי חירום, משתלב במגמת "המחשוב הירוק" ושיפור תדמית.

פתרונות בולטים

עבור עבודה יעילה מהבית, דרושים כמה סוגי מוצרים: עזרי ניהול, מחשב עדכני, ציוד משלים - אל פסק, מדפסת, פקס או סורק - פתרונות תקשורת, אמצעי שיתוף, שרותי תמיכה טכנית למחשב ופתרונות אבטחה.

להפריד בין עבודה לבית

אחת הבעיות של עבודה מהבית, היא הקושי של העובד ושל הארגון ליצור הפרדה ברורה בין העבודה לחיים הפרטיים. למעשה, הדבר קורה כבר היום והוא הולך ומתרחב ויוצר מצב שבו היתרון שבעבודה מהבית עלול להתמסמס, עם הפיכת העובד (לרבות מנהלים) ל"שבויים" של הארגון 24 שעות ביממה ו-7 ימים בשבוע. בכדי להתמודד עם סיכון זה, על שני הצדדים להיערך לכך.

מומלץ, עבור הארגון, להבטיח מסגרת זמן ברורה, הגדרת חריגים ופיצוי על פניות חריגות. מומלץ, עבור העובד עצמו, להגדיר מהיכן בדיוק לעבוד, מתי וכיצד (ניהול זמן).

לסיכום

עבודה מהבית נראית גישה מעניינת ומבטיחה. לכן, מומלץ לבדוק בהקדם, האם וכיצד תוכל לתרום לארגון ולגף המחשוב עצמו, ביישום ובתמיכה בעבודה מהבית, באופן מועיל לעובדים ולארגון.

אנשים מהתחום, מוזמנים להגיב לתרום ולהוסיף...

הערה חשובה - הסיפור על הצלחה בעבודה מהבית לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על השימוש בתמריצים, יתרונותיהם וחסרונותיהם. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי?

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב