דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע כמעט ולא יתכנו גירושין הוגנים בישראל? (הפלייה לרעה בדיני מזונות ילדים ומשמורת) 

מאת    [ 14/10/2008 ]

מילים במאמר: 706   [ נצפה 2856 פעמים ]

מדוע כמעט ולא יתכנו גירושין הוגנים בישראל?
(הפלייה לרעה בדיני מזונות ילדים ומשמורת)
עו"ד אמיר שי *

הליכי גירושין מתחילים בדרך כלל שעה שאחד מבני הזוג, לרוב האשה, פונים לראשונה לעורך דין ומבקשים לקבל יעוץ ראשוני בכל הקשור לגירושין.

אשה המגיעה לייעוץ בפעם הראשונה, מצפה לשמוע מעורך הדין שמערכת החוקים והנורמות המשפטיות בהם היא עומדת להיתקל הינם במידה כזו או אחרת מבוססי צדק, הוגנים, מוסריים, מתחשבים, ומכוונים להבטחת טובת הילדים והמשפחה בכללותה. אותה אשה הבאה ליעוץ ראשוני סבורה שהשם הרע שיצא להליכי הגירושין בישראל נובע מאופיים הרע של המתדיינים ולא מאופייה של השיטה המשפטית. אין היא מעלה על דעתה שהצד הרע האמיתי בכל הסיפור הנן בראש ובראשונה המערכת והדין. היא מצפה לשמוע מעורך הדין שאנשי המערכת איתם היא עתידה לבוא במגע (כגון שופטים, פקידי-סעד, ושוטרים) הנם מיומנים, רגישים, ואכפתיים. היא בטוחים שדיני מזונות הילדים הנהוגים בשיטה המשפטית מבוססים על צדק, ועל חלוקה סבירה של נטל כלכלת הילדים בין ההורים לפי יכולתם הכלכלית. אך מעל לכל אשה (ואיש) המגיעה יעוץ ראשוני בטוחה שבתחום העדין והרגיש של המשמורת (חלוקת האחריות ההורית לגידול הילדים), מגלמים החוקים בתשומת לב, באכפתיות, ובחרדת קודש את הכלל העליון של טובת הילד.

אלא שלא כך הדבר.

אישה (שיש לה ולבן זוגה ילדים קטינים) המגיעה לייעוץ המשפטי בפעם הראשונה, חווה חוויה משחיתה מדהימה: היא שומעת כי לאמיתו של דבר, ובניגוד בוטה לכל המיתוסים, החוק מעניק לה כאשה יתרונות משפטיים משמעותיים ביותר:- (1)- הילדים ימסרו באופן אוטומטי למשמורתה מייד עם תחילת ההליכים; (2)- היא תהיה זכאית לקבל מבעלה, תוך זמן קצר דמי מזונות ילדים בסכומים העולים על כל השערותיה תקוותיה וציפיותיה המוקדמות ! (אב יהודי בישראל חייב "חיוב אבסולוטי במזונות ילדיו" בלי כל קשר למצבו הכלכלי, ובלי כל קשר למצבה הכלכלי של האישה, בסכומי "מינימום" של כמעט 2,000 ש"ח לילד); (3)- האשה יכולה ורשאית בכל עת ליטול את הילדים ולהעבירם למקום מגורים חדש, מבלי לפנות כלל לבית המשפט, ומבלי ליידע את בעלה על כוונותיה; (4)- להתנהגותה כלפי בעלה מרגע זה ואילך אין כל השלכה על ההחלטות הצפויות:- היא יכולה לנהוג כלפיו באכזריות וחוסר חמלה, ולא תהיה לכך כל השפעה על ניהול ההליכים. (5) מתברר לה כי גם כלפי הילדים היא יכולה לנהוג בחוסר אחריות הורית ואיש לא יגיש לה חשבון בגין זאת. היא יכולה למשל, לנתק הילדים מאביהם למשך שבועות ארוכים ללא כל הצדקה ואיש לא יעניש אותה על כך; (6) ביכולתה לגרום להרחקת הבעל מבית המגורים, בהליך מהיר ביותר, בתנאי שתגיש נגדו תלונה במשטרה - אמיתית או כוזבת, לא משנה; (7)- בתנאים מסוימים היא תהיה זכאית גם למזונות אשה לתקופת מה, בעוד לבעלה לא תקום בשום קונסטלציה זכות לקבל ממנה דמי מזונות בן זוג. (8)- היא יכולה לרוקן את חשבון הבנק, להעלים כספים והכנסות, לנער חוצנה מחובות משותפים, לאפשר לבעלה לקרוס כלכלית, ואף אחד לעולם לא יגיש לה חשבון בגין זאת;

בקיצור, מתברר לה כי גם אם היא תנקוט כלפי בעלה (וכלפי הילדים) בחוסר הגינות ובחוסר אחריות-הורית משוועת, לעולם בשום שלב של ההליכים המשפטיים לא יוגש לה כל חשבון בגין כך. הרשות נתונה בידה להתנהג כלפי הבעל והילדים באכזריות ורשעות בלתי נסבלת ובלתי מוצדקת מבלי שהיא תהיה צפויה לשלם על כך מחיר כלשהו בעתיד !!!


וכך תצא האישה ממשרד בא כוחה הנבחר כשהיא מופתעת לטובה ממעמדה החזק בעיקר בכל הקשור למשמורת הילדים ומזונותיהם. ברגע זה סוכל כל סיכוי להליכי גירושין הוגנים ותרבותיים, שבמרכזם עקרונות טובת הילד והצדק. ברגע זה סוכלה כל אפשרות שהילדים יזכו ליהנות משני הורים שייטלו חלק בחייהם ובגידולם ובכלכלתם באופן המציב את טובת הילד ועקרונות הצדק במרכז.

הערות:
1. קייימים בהחלט תחומים בדיני האישות והמשפחה בהם יד האשה על התחתונה, כגון חוסר האפשרות להינשא מחדש ולהעמיד צאצאים חדשים שלא ייחשבו לממזרים מגבר אחר בהעדר גט, וכן בעיית הפער המשמעותי בכושר ההשתכרות של בני הזוג במקרים רבים, פער שקשה לגשר עליו בהעדר דין למזונות אשה לאחר גירושין בדת היהודית. איננו מתעלמים מתחומים אלה. ברצוננו להדגיש במאמר זה את שלל היתרונות העצומים העומדים לצידן של נשים, כאשר קיימים ילדים קטינים "בתמונה", דבר השולל מראש במקרים רבים מאד כל סיכוי להגיע בדרך ארץ ובהגינות לגירושין הוגנים, מכובדים, ותרבותיים, שטובת הילדים והמשפחה בכללותה במרכזם.
2. על הפתרונות האפשריים והשינויים שיש לחולל בחוק בדין ובפסיקה על מנת לתקן את השיטה הלקויה הנ"ל נעמוד במאמרים נפרדים.
* עו"ד אמיר שי בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב (1994), עוסק בדיני משפחה, משמורת ילדים, ומזונות ילדים, חוקר נושאים אלה מזה שנים רבות, ונמנה עם מייסדיה ופעיליה של עמותת הורות=שווה. בעל משרד עצמאי לעריכת דין בתחום המשפחה והגירושין. ראה גם shai-law.co.il

* עו"ד אמיר שי בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב (1994), עוסק בדיני משפחה, משמורת ילדים, ומזונות ילדים, חוקר נושאים אלה מזה שנים רבות, ונמנה עם מייסדיה ופעיליה של עמותת הורות=שווה. בעל משרד עצמאי לעריכת דין בתחום המשפחה והגירושין. ראה גםshai-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב