דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון אסטרטגי בעריכת בקשה לפטנט - מסע אחורה בזמן 

מאת    [ 05/10/2008 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 1950 פעמים ]

ציוני הדרך הבסיסיים בתהליך הגנה על רעיון המצאתי, שנדונו גם במאמרים הקודמים, הם חיפוש ועריכת בקשה לפטנט. איתור ומיפוי של הידע הקודם וניסוח מילולי של ההמצאה הן פעולות מינימליות או הכרחיות לגיבוש בקשה לפטנט, ולעתים קרובות הן מספקות מסגרת הולמת לבחינת הרעיון ההמצאתי והגנה עליו. עם זאת, לרוב הרעיון האמצאתי משתקף ביותר מהיבט אחד, וזאת גם כאשר מדובר ברעיון בעל היקף מצומצם יחסית. במקרים אחרים, תהליך פיתוח ההמצאה יכול להניב, בשלביו המופשטים או היישומיים, יותר מתבנית אחת בעלת פוטנציאל להגנה בפטנט.

יישום השקפה זו בתחום הפטנטים יכול להתבצע בדרכים שונות בהתאם לשיקולים ארוכי-טווח שמטרתם ליצור הגנה גם על מה שלא נראה ענף מרכזי או ראשי של ההמצאה. השאלה הראשונה והטבעית שיש לשאול היא "מהי ההמצאה?". אמנם התשובה המיידית לשאלה זו נתפשת על-פניה כמובנת מאליה, אולם לא אחת היא מסמנת רק את התמרור הראשוני בדרך לפרישת כל היקף ההמצאה הניתנת להגנה בפטנט. סביר להניח שגם במהלך הפיתוח הטכני או הטכנולוגי של ההמצאה עולים היבטים אחרים, רחבים יותר, שונים או נפרדים מהרעיון המרכזי שעליו התבססה ההמצאה בתחילה. מעבר לכך, גם העריכה עצמה של הבקשה לפטנט יכולה לסייע באיתור היבטים אלה ובהורדתם לדפוס.

מן האמור עד כה נובע אם כן, שהקו המחבר בין הרעיון ההמצאתי לבין הבקשה לפטנט אינו בהכרח ליניארי. יתרה מכך, קו זה יכול להתפצל או להתכנס חזרה אל אותו רעיון המצאתי. משמעות התכנון האסטרטגי בעריכת בקשה לפטנט לאור קווי ההתפתחות שתוארו לעיל, היא לברור את התבניות היסודיות שנראות ראויות להגנה פטנטית ולאגד אותן במסגרת אחת או יותר היוצרות בין אותן תבניות הקשר אחיד וקוהרנטי. דרך זו פועלת כמעין "הנדסה לאחור" (reverse engineering), אלא שכאן היא מתבצעת במישור הרעיוני. שלב כתיבת הבקשה עצמה לאחר סימון היעד מכיל גם הוא היבטים אסטרטגיים המתבטאים החל בבחירת המלים המגדירות את ההמצאה, וכלה בסידור הפיסקאות והשרטוטים והסדר הנכון של התביעות במערכת התביעות. ניתן להסתייע בתבניות כתיבה בסיסיות שפותחו עם הזמן והנסיון, אולם תבניות אלה נדרשות להיות גמישות מספיק על-מנת להתאימן להמצאה המסויימת, ונחוצה כמובן מיומנות ביישומן למקרה הפרטי.

הרתיעה מאימוץ הגישה האסטרטגית, למה שנראה לכאורה הלבשת מידה גדולה מדי על בקשה "צנועה", מובנת. ייתכן שההסתפקות בהגנה נקודתית ו"רזה" בעלת שוליים צרים על רעיון המצאתי יכולה להצליח בתנאים מסויימים. בד בבד יש לזכור שגם ממציאים מקוריים הוגים רעיונות דומים, כל אחד בנפרד, וכשכל אחד מממציאים אלה מבקש להגן על המצאתו, אזי דרך ההימור הופכת לבטוחה פחות. היתרון הנגזר מהפעלת חשיבה אסטרטגית גם בעריכת בקשה על המצאה "פשוטה" הוא בעצם מיקומה במרחב סוג ההמצאות אליו היא משתייכת ותחימת גבולות רחבים ככל שניתן בתוך מרחב זה. אימוץ השקפה אסטרגית בעריכת בקשה לפטנט דומה למעבר מהימור גבוה על עצם צליחת הדרך עד לקבלת הפטנט הרשום לצליחת הדרך בהימור נמוך.
המחבר הינו עורך פטנטים, בעל תואר ד"ר בפיזיקה יישומית מהאוניברסיטה העברית, ובימים אלה משלים תואר במשפטים. המאמר נועד לספק מידע כללי בלבד ואין לראות בו ייעוץ מקצועי. לקבלת ייעוץ מפורט יש לפנות לעורך פטנטים מוסמך.

http://www.drhezisaado.dpages.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב