דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו הבסיס המשפטי - לסיכול הממוקד 

מאת    [ 19/01/2006 ]

מילים במאמר: 827   [ נצפה 7543 פעמים ]

המשפט הבינלאומי אינו אוסר זאת המשפט הפנימי המדינתי מכיר בהגנת המדינה מאלמנטים עוינים גם בחו"ל. הסיכול - הוא נגזרת של הזכות להגנה עצמית מפני טרור - זכות המוכרת משפטית מוסרית ובינלאומית.

מאת: אברהם פכטר - עו"ד, פרשן משפטי

רצף הסיכולים האחרונים, ובמיוחד חיסולו של השטן (הקטן) בכסא הגלגלים, שייך יאסין מעורר מחדש את הויכוח, סביב לגיטימיות המעשה. הסיכול הממוקד, אינו המצאה ישראלית עכשווית, פרט אולי לשם היצירתי. סקירת תולדות ישראל וההיסטוריה שלה, גם בימי קדם מלאים בסיפורי גבורה ומעש, שניתן לייחסם לסיכול ממוקד בימי מלחמה - כפי שהם מופיעים בסיפורי התנ"ך ואילך.
סיכול ממוקד - מטרתו ותפקידו לפגוע במנהיגי אוייב, בפעילות המומחים אשר מסיתים, מנהיגים, מלמדים ומבצעים פעולות שיש בהם כדי לפגוע ולסכן את שלומו ובטחונו של עם ישראל - כשאתה מגלה נחשים ארסיים ליד הבית, אתה לא רודף אחרי כל נחש בנפרד - אתה מאתר את הקן ומשמידו. בפרשנות רחבה ניתן לראות גם במלחמתו של דוד מול גולית, ביעל מול סיסרא, ביהודית מול הלופרנש, וברצף מעשים עד ימינו את כל אותם המעשים שבאו כדי לפגוע בראשי הפירמידות העוינות בימי מלחמה ובזמן חירום כסיכולים שיכולים למנוע מלחמות ממושכות ולחסוך בקורבנות לטווח ארוך.
גם ההיסטוריה הכללית מלאה בהתנקשויות ובנסיונות לפגוע במנהיגים ובראשי צבא, על אותו רקע ודי אם נזכיר את רצח יורש העצר האוסטרי בסרייבו שהובילה למלחמת העולם הראשונה ונסיון הנפל להתנקש בהיטלר ובראשי מטהו כדי לקצר את מלחמת העולם השניה.
המשפט הבינלאומי - אוסר לפגוע באוכלוסיה אזרחית ובאזרחים חפים מפשע שאינם נוטלים חלק במלחמה ואינם שייכים לכוחות המזוינים או למיליציות. אדרבא - המשפט הבינלאומי מטיל חובות על הצדדים הלוחמים, ואף הוראות ברורות לגבי אזרחים בשטחים כבושים ואחריות המדינה הכובשת, מבחינה כלכלית, משפטית וניהול חיים תקינים - כפורט באמנת ג'נבה.
מצד אחר, מכיר המשפט הבינלאומי בסמכותה של מדינה להגן על עצמה ותושביה לא רק בגבולות המדינה אלא גם בפעולות מחוצה לה, אם הדבר אכן מוצדק מבחינת הצורך הבטחוני והמבצעי. כלומר, פעולות מעבר לגבול, דוגמת סיכולים ממוקדים או פעולות מעבר לים כנגד יחידים או קבוצות, הן לגיטימיות, אם יש בהן כדי להוות גורם מרתיע ומונע סכנה ממשית.
בעניין זה ראוי להזכיר, את חיסולם של מנהיגי טרור נגד ישראל באירופה, ואת הנסיון האמריקאי לחסל את סאדם חוסין ומטהו בבניין מסוים בבגדד יום לפני פרוץ המלחמה - שנכשל, כאשר כל הבניין הופצץ ונהרס אך סאדם ניצל.
אי לכך יש לראות בסיכול הממוקד, בזמן חירום ומלחמה כפעולה נגזרת מסמכותה של מדינה להגנה עצמית ולכן היא לגיטימית ואינה סותרת את המשפט הבינלאומי. מבחן זה יכול לחול כאשר מדובר בשתי מדינות ריבוניות המתנגשות זו בזו. כאשר הפלסטינים מבקשים שיתייחסו אליהם כאל מדינה או מדינה בדרך אבל מפירים את עיקרי האמנות הבינלאומיות ואת חוקי המלחמה, פוגעים בנשים, ילדים וטף ללא הבחנה, שולחים מתאבדים למרכזי אוכלוסיה, אוטובוסים, קניונים וגני ילדים - אין להחיל עליהם כללי משפט ואין לדרוש ממדינת ישראל לשחק לפי כללי המשפט הבינלאומי - באופן דווקני, למרות שישראל מתנהלת עפ"י כללים בינלאומיים.
לכן, כל הפרשנים והמומחים הטוענים כי השימוש ב"סיכול הממוקד" - הוא לא חוקי וגובל ברצח - טוב שיעשו ויבדקו את עצמם פעם נוספת לא רק משפטית אלא גם מוסרית. שהרי אותם גורמים - שזועקים חמס בארץ ובחו"ל כנגד הסיכולים ודורשים לעצור את האנשים האלה ולהביאם למשפט במקום לפגוע בהם, הם הזועקים מרה ראשונים כאשר תופסים את האלמנטים האלה, דוגמת ברגותי ודורשים לשחררם כי הן דמויות כביכול פוליטיות תמימות ונתפשו מחוץ לגבולות ישראל - ולמקהלה זו שייכים קבוצות ישראליים כולל עורכי דין ואנשי ציבור הבוכים ומזדהים עם סבלם של האחרים ולא עם אחיהם.
כאשר בהסכם עקבה בראשות הנשיא בוש סוכם והובן על תקופת צינון שבה ינסו הצדדים להגיע להסדר, ללא מלחמה ופיגועים וילחמו בטרור אם צריך - הצד הפלסטיני מתעלם, מתנגד, צוחק למנהיגיו בפנים ומגביר את הפיגועים בישראל עד לימים אלה לפיגועים המוניים ועוד ידיו ואיומיו נטויים - אין כל מניעה לא משפטית, לא מוסרית ולא פוליטית לשבת בחיבוק ידיים ולא לפעול להגנת אזרחי המדינה.
אמנם במהלך הסיכולים - נפגעים גם חפים משפע, עוברי אורח ובני משפחה, נשים וילדים, אך דמם בראשם של אלה שנוטלים עליהם את הסיכון לנוע ולפעול בחברה ובסביבה אזרחית, מתוך מחנות פליטים צפופי אוכלוסיה או רחובות הומי אדם תוך מחשבה ברורה שהם מסכנים את סביבתם ואולי זאת גם מטרתם בנסיונם לעטוף עצמם במגן אנושי - לצרכי חסינות.
המצפון המשפטי והלאומי שלנו - יכול להיות נקי, בנסיבות אלו וניתן להמשיך בסיכולים, כל עוד הדבר חיוני ומביא תוצאות, לטווח קצר או לטווח ארוך.
הטענה, שאנו לא ככל העמים ונדרשת מאתנו דרגת מוסריות ואתיקה גבוהים יותר, נכונה, אך לא עומדת במבחן המציאות. שהרי הצד השני מתנהל ללא כללים ללא מבחנים וגבולות משפטיים או כללי מלחמה אלא עוסק בהרג ללא הבחנה ובשנאה ללא גבולות. על חיילי צה"ל, באויר, בים וביבשה לא להרתע מלבצע פקודות חוקיות של הממשלה והצבא, גם אם כתוצר לוואי נפגעים אזרחים נשים וילדים, שהרי אצלנו זה קורה יום יום. אין להניח שיש כוונה לפגוע באזרחים חפים שהם לצערנו נספחים למאבק על בטחון ישראל.
יחד עם זאת ברור שאסור לזנוח את המאמץ המדיני, של הדברות ומציאת פתרונות לסכסוך הדמים. והיה אם תקום מנהיגות או מנהיג פרגמטי, שיהיה בעל סמכות וכוח להגיע להסדר סביר, הגיוני וניתן לביצוע - יתכן ונגיע לרגיעה צבאית ומדינית. בינתיים, המצב מייאש למדי - לכן נחוצה תעוזה, עצמה - אורך רוח ונחישות עד בוא ימים טובים יותר.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב