דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשולי החברה - זנות ונרקומנים - לא לשפוט 

מאת    [ 26/09/2008 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 2600 פעמים ]

רבים מאיתנו מתייחסים בבוז ובשאט נפש לאותם אנשים החיים בשולי החברה, בעולם כה רחוק מהעולם שרובנו חיים בו, והם הזונות והנרקומנים. נבחן ראשית את תופעת הזנות.

הזנות היא תופעה חברתית. היא לא בהכרח תופעת טבע הכרחית, אך היא קיימת עוד מתקופת התנ"ך ואני מניחה שהיא הייתה קיימת עוד קודם. כשאנחנו באים לבחון את התופעה יש להפריד בין אלה שבוחרות להן במודע את הזנות כמקצוע, על מנת להרוויח הרבה כסף ומהר, לבין אלה שאפשר לומר שנסיבות חיים אומללות הביאו אותן למקצוע זה. הראשונות אשר כאמור בוחרות במקצוע זה, עושות זאת מבחירה חופשית, כאשר עומדות בפניהן גם ברירות אחרות, ויתכן שברקע יש גם את הרצון לשליטה במין הגברי ובדרך כלל מדובר בזנות שנעשית במסגרת עצמאית ובתנאי מקום והגינה גבוהים. אני מניחה שאם בחברה שלנו היו תנאי שכר הוגנים וסבירים רוב הבנות האלה לא היו בוחרות במקצוע זה. אבל ברצוני להתמקד דווקא באלו שהגיעו למקצוע זה כתוצאה מתנאי חיים קשים ביותר. נשים אלו חוו ברובן בילדותן התעללות נפשית, גופנית, רגשית או מינית, והן הידרדרו לרחוב האכזר עוד בהיותן נערות צעירות, כאשר נפשן מצולקת ופגועה והולכת ומדרדרת כתוצאה מסמים, אלימות, השפלות וכדומה. נשים אלו לא בוחרות במודע את גורלן, הוא כמעט בלתי נמנע.

לפני שנשפוט אותן לחומרה נבחן את עצמנו ללא מסיכות וללא צדקנות. ננסה לתאר לעצמנו מצב דמיוני קיצוני בו אנו אישה לבד עם שלושה ארבעה ילדים קטנים אשר גוועים מול עינינו ברעב. יש לנו אפשרות להציל את חייהם אם נתמסר למספר גברים תמורת כסף. מה היינו עושים? כששאלתי את עצמי את השאלה הקשה הזאת התלבטתי בהתחלה, לא שללתי את זה מידית, ואם רובנו נהיה כנים באמת, רובנו נתלבט ברגע הראשון. כלומר, יש מצבים שבהם אנחנו מסוגלים לחשוב, גם אם זה לרגע, שיכולנו לנהוג כך. אז נכון, לא כולן עושות את זה ממצבי מצוקה כמו שתיארנו, אך מי אנו שנשפוט מהו מצב של מצוקה. מי אנחנו שנשפוט אישה שעברה התעללות רגשית ונוצלה מינית על ידי אביה ודודה וכו' בהיותה ילדה. כולנו יכולנו להיות תיאורטית במקומה וכולנו יכולנו להגיע תיאורטית למצב הזה. זה ששפר גורלנו ונולדנו למשפחה אחרת וגדלנו בתנאי חיים אחרים ויש לנו אופי לוחמני, לא אומר שאנחנו יכולים לבוא ולשפוט מישהו אחר. אז נכון שלא כל ילדה מבית הרוס הופכת להיות זונה, ויש פה גם עניין של אישיות ואופי, אך בתנאי חיים קשים כמו שתיארנו, להיות אחרת זה היוצא מן הכלל.

היות ובעולם שאנו חיים בו עדיין יש אלימות וסבל רב, ויש רבים שחווים בדידות ומצוקה זוגית, הזנות היא כמעט בלתי נמנעת, ולכן יש להגן על בנות אלה ולהפוך אותה לממוסדת. על מנת למנוע סבל רב יותר, עליבות, סמים, ניצול והשפלה, יש להקים בתי בושת מסודרים, עם פיקוח והיגיינה ותמיכה נפשית. הדבר לא יביא להגדלת הזנות. להיפך, הדבר יכול להביא חלק מהבנות לצאת עם הזמן ממעגל הזנות. לא לעשות את זה, זה לטמון את הראש בחול, להתעלם מהמציאות ולהפקיר בנות ונשים אלו לגורל אכזר וסוף מר.

מה שברור הוא שאל לנו להתייחס לבנות אלה כאל חלאת המין האנושי. הן בני אדם בדיוק כמונו, בני אדם שפעם היו להם חלומות ותקוות כמו לכל אחד מאיתנו, אבל תנאי החיים הביאו אותם למצב בו כל מה שהם יכולים לעשות הוא לשרוד ממנה של סמים אחת למנה הבאה, על מנת לטשטש ולו במעט את הכאב הנורא, את הסבל הנורא שהן מצויות בו.

כמו הזונות, גם מרבית הנרקומנים מגיעים למצבם בשל כאב פנימי בלתי נסבל ואסור לנו לשפוט נשמה מיוסרת. יחד עם זאת היות שסמים הם הרסניים ביותר, וגורמים לאותם נרקומנים לפגוע בחברה, אם ע"י מעשי שוד, גניבה או אפילו רצח, אסור לנו להשלים עם התופעה הזאת, ויש לפעול בתקיפות כנגד תופעות אלו בעיקר כנגד אלה שמספקים להם את הסמים. הסמים הם רעה חולה ויש לנהוג כנגד סוחרי הסמים כבכאלה שפועלם הוא רצח. תופעה זו של שימוש בסמים כה מושרשת בחברה כיום לצערי, שיש להפנות את המאמצים בחינוך למניעה על מנת לבלום את התופעה, יותר מאשר להשקיע את המאמצים בלעצור נרקומן זה או אחר עם מנת סם לשימוש עצמי, כשרבים מהם כבר במצב של אל חזור. יש לפעול בבתי ספר תיכוניים במערכים פסיכולוגיים רחבים על מנת לאתר את אותן מצוקות אשר יכולות לדחוף נערים ונערות לידי הסמים וליידע את הנוער ולטפל בהם בתרופות פסיכיאטריות שקיימות היום, שיכולות להקל על תסמינים של כאב וסבל נפשי.

יחד עם זאת, וגם אם אנו מצווים שלא לקבל את התופעה וודאי שלא להשלים עמה, יש להתייחס גם לנרקומנים כאל בני אדם. אל לנו לשפוט מצוקות של אנשים, בפרט שרובנו לא יכולים לתאר לעצמם את עוצמות הסבל והכאב של נשמה שסובלת.

אני אדם מאמין אך חילוני לגמרי באורחות חיי ואיני מוצאת סתירה בין השניים. האמונה מתבטאת למעשה בכל תחום בחיינו היומיומיים כגון: בטחון עצמי, זוגיות, עבודה, כסף ועוד, בעוד המצוות הן רק דרך אחת מני רבות להגיע ולחיות את דרך האמונה עצמה. במאמרי אני כותבת על הבעיות היומיומיות המעסיקות אותנו, על זוגיות, על יהדות ועוד, מתוך ראיית האמונה אך בדרך קצת אחרת, לכן קראתי למדור הכתיבה שלי - "אמונה בג'ינס".אני ממליצה לקרוא את המאמרים בנושאי יהדות שיש בהם זוית ראייה קצת שונה ויחודית.

דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב