דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שכיר או עצמאי 

מאת    [ 16/09/2008 ]

מילים במאמר: 1058   [ נצפה 4375 פעמים ]

האם כדאי לך להיות עצמאית.......? מתוך הרצאתי בכנס נשים ברעננה

 (הפוסט מתאים גם לגברים)

הדרך להגיע להחלטה שכירה או עצמאית

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שיותר ויותר נשים שוקלות לעבוד כעצמאיות מתוך מגוון שיקולים וסיבות. למשל: נשים שמרגע שהן הופכות לאמהות טריות הן חשות בצורך לשהות במחיצת ילדיהן וזקוקות לגמישות מירבית בשעות עבודה. אך המציאות בשוק העבודה מוכיחה כי הדרישה למשרות חלקיות הן מצומצמות ולעתים אף לא כדאיות מבחינה רווחית. יותר מכך עבודות אלו אינן עומדות בדרישה של- עניין, אתגר וסטטוס הולם. וכך אותן נשים/אמהות שעד אותה עת היו שכירות, משנות סטטוס מחוסר ברירה והופכות מעובדות שכירות לעצמאיות. יש זן אחר של נשים המפנטזות לרגע המתאים ולהזדמנות שבה הן תפרוצנה החוצה למען הגשמת חלום והקמת בית קפה, משרד או עסק משלהן.

פתיחת עסק מתוך שיקול אמוציונלי

לכל מי ששוקלת פתיחת עסק חשוב לקחת בחשבון, כי במקרים רבים ההחלטה של פתיחת עסק נובעת לאו דווקא משיקולים רציונאליים, אלא שיקולים אמוציונאליים שחלקם בלתי מודעים. לכן, לא פעם גם החלטה אשר נראית על פניו רציונאלית, בפועל אינה כזו. הדבר דומה להחלטה שלנו בבחירות קטנות, כגון רכישת בגד, גדולות יותר כגון רכישת רכב וכן ברכישת דירה או בחירת בן זוג לחיים, בחירת מקצוע או תחום לימודים וכך גם לגבי ההחלטה אם להפוך ולהיות עצמאית או להישאר שכירה. מחקרים רבים שנערכו בתחום התנהגות צרכנים מדברים על קניה על בסיס אמוציות בלבד. במקרים רבים זהו הרצון למימוש פנטזיה אשר מוביל ומונע לא פעם לחשוב בהגיון. עצמאים רבים נכשלים בגלל סיבה זו. בעסקים איננו יכולים להסתמך על פנטזיה בלבד משום שהמציאות עלולה מהר מאד לטפוח על פנינו ולכן יש צורך בשיקולים נוספים. לכן בהחלטה לגבי מעבר בין סטטוס של שכירה לעצמאית אנו דנים ומעלים את המניע הרגשי אשר אינו תמיד גלוי וברור, מאחר והוא אחראי באופן ישיר ל -

מוטיבציה והתמדה לאורך זמן ולא כרגע בר חלוף המבוסס על התלהבות ראשונית וסוחפת שהיא חשובה אך אינה מספקת!

פתיחת עסק מתוך שיקול רציונלי

כאמור, לאחר הבנת המניע האמוציונלי יש לעבור לשיקולים לוגיים שיכולים להיות מסוגים שונים, כגון: "כדאיות כלכלית" או ייתכנות - מה הסיכון ומה הסיכוי להצליח. התהליך מבוסס על מרכיבים רבים כגון - נסיון של אחרים, קריאה נכונה של השוק, המתחרים, הבנת הלקוחות וצרכיהם, זיהוי פוטנציאל, זיהוי הזדמנויות הניקרות בדרך. סוג זה של שיקולים קיים באופן בולט אצל יזמים בעלי נסיון רב. בשיקול לפתיחת עסק כדאי להיות עם ראש בעננים בעוד הרגלים מחוברות היטב לקרקע

כיצד להגיע לידי החלטה אם להיות שכירה או עצמאית?

יש לשאול 3 שאלות מרכזיות:

1. מה המניע שלי להיות עצמאית ולפתוח עסק? - זו השאלה והתובנה החשובה ביותר.
2. האם יזמות תואמת את האופי שלי?
3. האם העסק שאני רוצה לפתוח תואם את כישוריי והתאמתי לתפקיד?

שיקולים רציונלים - בעד ונגד להיות עצמאית

כדאי לקחת בחשבון את היתרונות בלהיות שכירה:

 בטחון כלכלי, תנאים סוציאליים, חוקי מגן, רמת סיכון נמוכה, אין קשר בין תפוקות לתגמול, קיימת מסגרת קבועה, תחושת שייכות לארגון/ חברה, מיקוד מקצועי, אפשרות להתמחות .גוון תפקידים - אפשרות לעבוד בארגון גדול/ קטן, פרטי/ציבורי/עסקי/מלכ"ר. בארגון גדול התעמקות הינה רק על קטע/נתח מסוים (ולא בפעילות כללית אדמ' כספים וכד').יתרון הגודל - אתגר מקצועי שיתרונו בהיקף פעילות ובמשאבים גדולים יותר.

יתרונות בלהיות עצמאית:

 חופש וגמישות בניהול הזמן, אפשרות לעבודה מהבית, הבאה לידי ביטוי ביצירתיות וניצול הזדמנויות עסקיות. אפשרות מתן שירותים בהתאם לצורך ודרישה, מימוש מודל של העצמה אישית, גילוי עצמי, שליטה על מודל התגמול: ריטיינר, קבלנות, לפי תפוקה, לפי שעות, קביעת גובה התגמול (מושפע מהיצע וביקוש בשוק). קיים מרחב פעולה אישי ואפשרות להתחדשות.

 לאחר שהחלטת עקרונית להיות עצמאית, ישנן מספר שאלות שעליך לתת את הדעת לגבי בחירת הפעילות העיסקית:

? האם היכולת של המוצר/השרות מתורגם לתוכנית עסקית ברורה?
? האם יש לך יעדים ומטרות מוגדרות מראש לגבי העסק החדש?
? האם, יש לך רצון ויכולת לנסח באופן מסודר מטרות אלו?
? האם בנית או את מתכננת לבנות תוכנית עסקית?
? האם את בעלת כישורים לממש את התוכנית?
? האם הבסיס לתוכנית הינו רעיון ייחודי שלא קיים? או האם יש לך רעיון לספק שירות או מוצר קיים בדרך טובה מן הקיים?
? מה מידת היכרותך את השוק? האם השוק רווי?
? האם את מסוגלת להגדיר לעצמך מסגרת עבודה ולפעול על פי לוח זמנים שקבעת?
 ?האם לאורך זמן יש לך:
1. את היכולת להיות סבלנית עד שיגיעו התוצאות הראשוניות?
2. האם יש לך גב כלכלי מספיק במידה והדרך תהיה ארוכה מן הצפוי?
3. האם סביבת האנשים הקרובה תתמוך בך נפשית ומעשית?
 ? האם בררת את מגבלות העסק והאישורים הנדרשים לו כגון רשיונות וכד'.

במידה ונמצאו תשובות חיוביות לשאלות, אזי ישנה כדאיות לשקול פתיחת עסק והתאמה לתחום יזמות.

האם קיים מתכון להצלחה?

לא קיים מתכון מובנה, חד וברור לדמותה של היזמית. כיון שכל אחת ואחת שונה באישיותה, אופיה, בתהליך שכל אחת אמורה לעבור ולצעוד עד להגשמה והגעה ליעדים. בדרך כלל נהוג להגדיר מדדים כמותיים ולעיתים גם איכותיים לגבי העסק והצלחתו, אך בעיניי חשוב לשים דגש דווקא להתפתחות היזמית, המסלול והתהליך שבו היא בוחרת כדי להשיג את המטרה. חלק מן התהליך כולל שינוי של התבוננות במציאות והתמודדות עם פרדיגמות שלא נראו קודם. מה מהווה עבור אותה יזמית מכשול ומה מהווה אתגר? כך לגבי התפיסה שלה את עצמה בנוגע ליכולותיה להשגת מטרות ויעדים.

אז איך מתחילים?

כאמור, הבנת המניע שלי לעצמאות - זה יהיה הקו המנחה לאורך כל התהליך. יש להכין תוכנית ראשונית לבדיקת הרעיון של המוצר או השירות, להכין שאלות, לבדוק את רמת המוטיבציה שלי כיזמת מצד אחד ואת ההתכוננות והערכות בשטח מצד שני. אם המטרה הינה עצמאות ללא כל קשר למוצר אזי היה ומתוך בדיקה נמצא שרעיון אחד אינו נראה ישים או נכון, יש לחפש רעיון אחר.

על כשלונות:

רוב המיליונרים שהרוויחו את כספם במו ידיהם, בארה"ב, למשל, נכשלו בין שש לשמונה פעמים לפני שהצליחו (נכשלו - כלומר פשטו רגל). האפשרות לכישלון הינה חלק מכללי המשחק. ניתן לדאוג שהכישלונות יהיו סיכון מחושב או סיכון מושכל, באופן זה אין הדבר מהווה הימור של הכל או לא כלום, אלא אוסף של פעולות אשר מביאות אל התוצאה הסופית.

על הצלחות :

אך אין לטעות, גם בעלי הנסיון אינם פועלים ממקום לוגי בלבד אלא בשילוב אמוציונאלי ורציונאלי. הדבר נקרא לרוב- אינטואיציה או חוש שישי. פיתוח יכולת זו בתוספת ידע, מהווה בסיס טוב לקבלת החלטות.

מתכון להצלחה:

מחד גיסא, יצירת 100% מחויבות, התלהבות, התרגשות, אומץ, הקשבה לקול הפנימי - לא משנה מה אחרים אומרים- זה לא יעצור אותך. פיתוח אינטואיציה אישית, אי קבלת כשלון כאופציה אפשרית - לשים לנגד עיניך את המטרה הסופית כשנקודת המוצא היא שהכל אפשרי! מאידך גיסא, חשוב מאוד לשמוע ולהקשיב, גם לדעות הסותרות את דעתך, לבנות תהליך "לוגי", מובנה ליזמות בטווח הקצר והארוך. להיות נאמנה לתוכנית ולא לתחושות לאורך הדרך. להיות שקולה ומדודה. למצוא וליצור מקורות להשראה עצמית, אנשים תומכים, שותפים לרעיון ולאמונה. כניסה לעובי הקורה - למידת התחום והסביבה העסקית.

עוד על בניית קריירה באתר
http://www.anima-gt.com/
http://www.anima-gt.com/47417/בניית-קריירה

גיורא תדמור מנכ"ל 'קבוצת אנימה' (נוסדה בשנת 1997). קבוצת אנימה- מרכזת תחת קורת גג אחת את כל הנחוץ לבניית קריירה - יעוץ לבניית קריירה, הכוון תעסוקתי ויעוץ תעסוקתי או לימודי, יעוץ ב- חיפוש עבודה -כיצד להתקבל לעבודה,כתיבת קורות חיים וכיצד להתראיין. כיצד להתפתח במקום העבודה , מיתוג עצמי בית ספר לקואצ'ינג. כמו כן יעוץ לארגונים, אבחון תעסוקתי ייחודי ועוד



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב