דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונות דרכים - מהו שימוש ברכב המזכה בתשלום פיצויים במקרה של תאונת דרכים? 

מאת    [ 14/09/2008 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 2467 פעמים ]

מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נחקק במטרה להעניק פיצוי כספי לכל מי שנפגע בתאונת דרכים, במהלך שימוש ברכב. אך מהו "שימוש ברכב" שאותו מכסה החוק? ברור שאדם שנוסע ברכב נחשב כמי שעושה שימוש ברכב ולכן זכאי לפיצוי - אך מה לגבי מי שנפגע בעת עליה או ירידה מהרכב? או לגבי מי שטיפס על הרכב כדי לגזום עץ ונפל? או לגבי מי שנפגע בעת החלפת גלגל תקור? האם גם מקרים אלה מהווים "שימוש ברכב" המזכה בתשלום פיצויים???

כדי להבהיר אילו מצבים ייחשבו ל"תאונת דרכים" שהנפגע במסגרתם יהיה זכאי לקבל פיצויים מחברת ביטוח החובה של הרכב המעורב - יצר החוק הגדרה של "תאונת דרכים", שאחד מיסודותיה המרכזיים הינו "השימוש ברכב". ללא "שימוש ברכב" - אין תאונת דרכים, ואין פיצוי עפ"י חוק זה.

ההגדרות שאותן טבע החוק הן הגדרות מורכבות ומסובכות, שבתי המשפט בארץ התחבטו בהן קשות בעבר, וממשיכות להתחבט בהן גם כיום. בשורות הבאות אנסה להציג באופן פשוט ובהיר ככל הניתן מספר דוגמאות נפוצות יותר של "שימוש ברכב", ואבדוק האם תאונה אגב שימושים אלה מזכה בפיצוי מכוח החוק:

1. כניסה או ירידה מן הרכב - החוק קבע כי אלה הם אכן "שימושים ברכב", ולכן מי שנופל למשל אגב יציאה מן הרכב, יהיה זכאי לפיצוי כנפגע תאונת דרכים. אבל עד כמה ניתן לדחוק את גבולות הדבר? - האם אדם שנופל בעת ההליכה אל המכונית, לפני שהגיע אליה, הינו נפגע תאונת דרכים? והאם מי שיוצא מן הרכב, מתרחק ממנו ואז נופל, הינו נפגע תאונת דרכים?
לגבי כניסה לרכב - הנטיה היא לראות את הכניסה כמתחילה אך ורק ברגע שיש מגע כלשהו עם הרכב. אם הנפגע נפל לפני מגע עם הרכב - זו אינה תאונת דרכים. ולגבי היציאה מן הרכב - הנטיה היא לבדוק האם הנפילה נובעת מחוסר היציבות וחוסר השליטה שכרוכה בירידה מן הרכב (מקרה המהווה תאונת דרכים), או שמא התאונה ארעה לאחר שהנפגע החזיר לעצמו את השליטה על הגוף (מקרה שאינו מהווה תאונת דרכים).
בכל מקרה - כדי שתאונה המתרחשת בעת כניסה או יציאה מרכב תיחשב "תאונת דרכים" ותזכה בפיצויים, על הכניסה או היציאה להיות קשורים לשימוש תחבורתי ברכב. אם, למשל, נפלתי בעת כניסה לרכב, שלא נועדה לשם נסיעה, אלא לשם לקיחת המכשיר הסלולרי ששכחתי ברכב - זו אינה תאונת דרכים.

2. התנעת הרכב - מי שנפגע מהתלקחות של הרכב בעת התנעתו, הוכר כנפגע תאונת דרכים, שכן ההתנעה הינה חלק הכרחי לקראת הנסיעה ברכב.

3. חניה - עפ"י החוק, רכב שחונה במקום מותר - השימוש בו הסתיים. לכן, אם אדם נפגע בעת שהוא יושב בתוך רכב החונה במקום מותר - זו אינה תאונת דרכים. חניה במקום אסור תהווה שימוש ברכב, אם היא שגרמה לתאונה - כך למשל רוכב אופניים שמתנגש ברכב החונה במקום אסור, יוכר כנפגע תאונת דרכים.

4. תיקון-דרך או טיפול-דרך - אלה נחשבים ל"שימוש ברכב". לכן, אדם שנפגע למשל במהלך החלפת גלגל מפונצ'ר, ייחשב כמי שנפגע ב"תאונת דרכים". התנאי היחיד בעניין זה הינו כי מי שמתקן את הרכב אינו אדם שעושה זאת במסגרת עבודתו. כלומר, אם הזמנתי פנצ'רמאכר לטפל בצמיג, והוא נפגע במהלך החלפתו - הוא לא ייחשב כנפגע תאונת דרכים.

5. פעולות לוואי אחרות כגון הפעלת מזגן, פתיחת חלון וסגירתו, ניקוי הרכב, הזזת כיסא ברכב - כל אלה אינן מהוות שימוש ברכב ועל כן מי שנפגע במהלכן לא יהיה זכאי לפיצוי לפי החוק.

כמובן שהרשימה שלעיל הינה חלקית בלבד, ומטרתה להביא דוגמאות בולטות ולעמוד בקצרה על הקשיים שביישום החוק. לנוכח מורכבותו של הנושא, מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמצא בתביעות מסוג זה, כבר מייד לאחר התאונה.

מאת עו"ד לירון אברבך, טל': 0509533502, lironab@gmail.com
עורך דין לירון אברבך, מוסמך (בעל תואר שני) במשפטים, מתמחה בדיני נזיקין (תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית), דיני מקרקעין, צוואות וירושות, וכן במשפט פלילי וצבאי.

ליצירת קשר -
טלפון: 050-9533502
דוא"ל: lironab@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב