דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדשנות טלמילון או מילון הסלנג 

מאת    [ 14/09/2008 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 2531 פעמים ]

חדשנות - טלמילון/ מילון הסלנג

בעבר חששו שהמצלמה תבטל את הציור, שהקולנוע יבטל את התיאטרון, ובהמשך גם שהטלויזיה תדחק את הקולנוע. למעשה, כולם מתקיימים יפה זה בצד זה. בכל פעם שעלה מדיום חדש, כך גם עלה החשש כי מדיום זה ידחק את מקומו של המדיום שקדם לו, על אף שהדבר כמעט ולא קרה. כך גם בימינו, עם עלייתו של המחשב, אשר מסוגל לענות על מספר צרכים במקביל, ומהווה אתגר מהפכני להגדרה עצמית של כל מדיום בפני עצמו.


האופציות העומדות בפני המחשב, אשר נכנסות לכל תחום בחיינו, ודאי שעוד לא הגיעו לשיאן, הן באיכות התוכן והן במישור הטכנולוגי: אנו עדים לשידרוג בלתי פוסק של כל המערכות, כגון מהירות וניידות- הן ברמת התשתית והן ברמת התקשורת והאפליקציות.
אם נסתכל על התפחותו של הספר, שהינו המדיום הותיק ביותר, נראה כי גם הוא עשה מעבר אל המחשב, וכיום מציעים ספרים און-ליין למכירה באינטרנט ויוצרים מכונות דפוס שיאפשרו להדפיס עותק מספר נבחר בו במקום.

מעבר לכך, חשוב להתייחס לשפה בה אנו משתמשים, כותבים ויוצרים. בעידן הדינאמי בו אנו חיים השפה היומיומית- "סלנג"- מתחלפת במהירות, ורק המחשב יכול להדביק קצב מסוג זה בלי להתיישן. לפיכך חיי המדף של מילון רגיל בתחום זה קצרים ביותר.

כאשר אנו מסתכלים על מילון, ובמיוחד מילוני הסלנג - מה מותר האינטרנט על המילון הרגיל? אם נעדיף לחיצת כפתור במקום הדפדוף בכרך, יהיה זה בזכות הדינאמיות של מילונים אלו. מילון הסלנג של דן בן אמוץ, לדוגמא, התיישן לפני שהסתיימה עריכתו של הכרך הראשון, ובמהדורה השנייה כבר קיימים עשרות ערכים המפנים את הקורא לכרך הקודם עקב התיישנותם. מי זוכר את "שנת תרפפו"- סלנג נפוץ עד לא מזמן? התפוגה של המונח משתקפת בכרך הסלנג הנזכר באמצעות הפנייה למהדורה המקורית.

המצב המסורבל בולט לעין גם במילון הסלנג החדיש שיצא לאור לאחרונה (מילון הסלנג המקיף , 2005). מושגים טריים כ"חבלז" (חבל על הזמן) פינו עד מהרה מקום לחבל"ז שו"ש (חבל על הזמן שלי ושלך), חבלז שוקו וכן הלאה. יתרה מכך, עוד טרם יבשה הדיו על "המלה האחרונה" וכבר נדחפת לחזית רשת מונחים חדישה יותר, כגון "סוף הדרך" שבא להחליף את חבל"ז, יתכן שבעת כתיבת שורות אלו קיים כבר תואר חדש ועדכני יותר.

לכן, כשאנו מדברים על נושא הסלנג עלול להווצר פער תרבותי המחכה למענה מקוטלג בצורה עדכנית ושימושית.,פער שהמחשב יכול לעזור לצמצם. המחשב יכול לעדכן ולבטא באמצעות מנגנונים דינאמיים (למשל בפריסה נגללת של מלות המפתח) את התחלפות המונחים וההגדרות בלי להזדקק לעדכונים מתמידים. תוכנות ממוחשבות מייתרות כרכים כבדים ועבי כרס של מהדורות קודמות, אשר כבודם במקומם מונח, ואשר יימצאו במצאי התיעוד המחקרי או האקדמאי של ענף הבלשנות.

בצד האתגר הטכנולוגי, יש בכך די חומר לתידלוק מיזמי תוכן חדשניים באמת. שיטת החיפוש יכולה להשתנות מסדר אלפביתי רצוף לקיטלוג מושכל, למשל לפי נושאים ומקורות: לשון צבאית, לועזית (בייחוד בביטויים גסים, השאולים ממגוון של שפות), פלילית, אינטרנטית, בידורית, פולקלוריסטית וכד'.

כל דור חדש "ממציא את עצמו" בצופן לשוני שנועד להבדיל וליצור לו נוכחות של מורד במורשת המקובעת. המענה ההולם לתופעה שוקקת החיים ושוחרת החדשנות בהגדרה, יהיה תוצר דיגיטאלי ההולם את המדיום הבולט בתקופה בה אנו חיים, אשר יעדכן את השינויים בצורה גמישה, שיתופית ומגוונת.
עובדת ביבמ במחלקת שיווק , לומדת לתואר שני באוניבסיטה העברית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב