דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחלות וסתימות בדרכי השתן בחתולים 

מאת    [ 13/09/2008 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 2790 פעמים ]

מחלות וסתימות בדרכי השתן בחתולים
מאת: ד"ר דורון נרי - וטרינר


פתיח: אולי המושג 'סתימה בדרכי השתן' לא נשמע הרואי או רציני מספיק, אבל חוסר תשומת לב של הבעלים יכול להביא למותו ביסורים של החתול תוך יום-יומיים. איך למנוע ומה הסימנים, בכתבה שלפניכם. מחלות בדרכי השתן של חתולים הם אחד המצבים הנפוצים שווטרינרים נתקלים בהם. הכינוי המקצועי שניתן למצבים אלו הוא FLUTD שהם ראשי תיבות של: Felin Lower Urinary Tract Disease כלומר, מחלת דרכי השתן התחתונות בחתולים. מונח זה בא לתאר מכלול של סימנים המופיעים בחתולים עם בעיות בדרכי השתן התחתונות, שהנפוצים שבהם הם טפטוף שתן, כאבים בעת מתן שתן, דם בשתן או חוסר מתן שתן כלל כאשר ישנה חסימה של דרכי השתן.מחלה המלווה בחסימה של דרכי השתן קיימת כמעט אך ורק בזכרים, בעיקר בחתולים מסורסים ושמנים, ומופיעה לרוב בגיל 2-5 שנים. לעומת זאת, מחלה בדרכי השתן ללא חסימה נפוצה במידה שווה בזכרים ובנקבות.
סימנים
על מנת לזהות מחלות בדרכי השתן בשלב מוקדם, על הבעלים להיות ערניים להופעה של הסימנים האופייניים שהוזכרו להלן. יש לשים לב במיוחד לחתול שנכנס בתדירות גבוהה לארגז, מנסה לתת שתן פעמים רבות, משמיע יללות כאב תוך כדי ניסיונות השתנה ומרבה ללקק את אזור איברי המין. לעיתים רבות, החתול מתחבא ומשתין גם מחוץ לארגז.במצבים בהם יש חסימה של דרכי השתן, מצב החתול מתדרדר ולאחר 24-36 שעות החתול נהיה מדוכא ואפאתי. בהמשך הוא עלול להכנס לקומה ולמות כתוצאה משינוי מאזן האלקטרוליטים בגוף והשפעה על הלב (בעיקר עקב עלייה ברמות אשלגן). לכן חשוב להביאו לוטרינר מוקדם ככל האפשר.
גורמים
ישנם מספר גורמים אפשריים למחלות בדרכי השתן התחתונות בחתולים:

1. מחלה אידיופטית - כך נקרא המצב כאשר לא ניתן למצוא סיבה ברורה או גורם למחלה. למעשה, אלו הם רוב המקרים של מחלות דרכי השתן התחתונות בחתולים. במהלך השנים הועלו מספר השערות לגבי גורמים אפשריים כגון אלרגיה למזון, תגובות אוטואימוניות, חסר של מגני רירית השלפוחית (גליקוזאמינוגליקאנים) ולחץ (Stress), אף אחד מהם לא הוכח כגורם המחלה

2. אבנים בדרכי השתן - תחת תנאים מסוימים של רמת חומציות ועושר מינרלים, יכולות להיווצר בדרכי השתן אבנים שיגרמו למחלה. ישנן אבנים ממספר סוגים אך לרוב מדובר באבנים מסוג סטרוויט המורכבות ממינרלים של מגנזיום, אמוניום ופוספט ונוצרות בתנאים של שתן בסיסי מדי. האבנים מעורבות גם במקרים של חסימת דרכי השתן - אז נוצר מעין "פקק" העשוי מאבנים וחומר חלבוני, שחוסם את קצה איבר המין של הזכר.3. דלקת זיהומית בדרכי השתן - הדלקת יכולה להיות על רקע חיידקי, ויראלי, פיטרייתי או פרזיטרי. רק בכ3%- מהמקרים של מחלות דרכי השתן בחתולים ניתן לבודד גורם זיהומי.

4. אחר - גורמים אפשריים נוספים (אך נדירים הרבה יותר) הם גידולים בדרכי השתן, לקויות אנטומיות, בעיות עצביות, גופים זרים, טראומות ועוד.

אבחון וטיפול
בכל חשש של בעיה בדרכי השתן יש לפנות לוטרינר. האבחון כולל בדיקת שתן, ביצוע תרבית ורגישות לבידוד גורמים מזהמים וצילומי רנטגן ו/או אולטרה סאונד לבחינת השלפוחית ומציאת אבנים. במקרה של חסימה יש לקחת גם בדיקות דם ואף רצוי לבצע א.ק.ג כיוון ששינוי מאזן האלקטרוליטים בגוף משפיע על הלב ויכול לגרום למוות.הטיפול במחלה תלוי כמובן בגורם:כאשר הגורם הוא אבנים בדרכי השתן ניתן לנתח ולהוציא את האבנים או לנסות ולפרקן על ידי מתן מזון מיוחד (Prescription diet Feline s/d). הדבר תלוי בסוג האבנים, גודלן, מספרן ומצב בעל החיים. במקרה של זיהום חיידקי יש לטפל באנטיביוטיקה מתאימה על פי תוצאות מבחני תרבית ורגישות.מצבים של חסימת דרכי השתן, הם כאמור מצב חירום, ואז יש לפתוח את החסימה, לתת עירוי נוזלים, אנטיביוטיקה ותרופות שמקלות על מתן שתן. כמו כן יש להשאיר את החתול באשפוז למספר ימים למעקב והמשך טיפול.במקרים קשים החוזרים ונשנים, לעיתים צריך לבצע ניתוח בו מרחיבים את דרכי השתן על ידי שינוי מבנה הפין.
מניעה
למחלות דרכי השתן בחתולים יש נטייה גבוהה לחזור ולכן ישנה חשיבות גדולה להמשך טיפול ביתי ומניעת הישנות המקרים. טיפול מונע כולל שינוי תזונה למזון רפואי מיוחד המכיל כמות מועטה של מינרלים מהסוג שיוצר את האבנים וששומר על רמת חומצות מתאימה של השתן. החתול צריך להמשיך ולאכול את המזון המיוחד כל חייו.גם בחתול שלא חווה מעולם מחלה בדרכי השתן רצוי לנקוט במספר פעולות מניעה כגון מתן גם של מזון רטוב ולא רק מזון יבש וגישה חופשית למים. סיכוםאת התפקיד החשוב ביותר במניעה או בטיפול ממלאים הבעלים; טיפול ותזונה נכונים יכולים למנוע את התופעות ואילו השגחה ותשומת לב להתנהגות שונה של החתול יצילו את חייו. היו עירניים ושכולם יהיו בריאים
http://www.vets.co.il/
ד"ר דורון נרי -רופא ומנתח וטרינרי
ד"ר נרי הוסמך באדינבורו ב-Royal (Dick) Veterinary College , בריטניה בשנת 1990 והוא חבר בקולג' המלכותי של הרופאים הוטרינרים. ד"ר נרי עבד בבית חולים וטרינרי גדול בלונדון כשנתיים. בינואר 1992 פתח את המרפאה המיועדת לחיות בית וחיות ואקזוטיות. בשירות המילואים שלו דורון הוא קצין רפואה בחיל-האויר והוציא לאור ספר בנושא הטיפול בכלבי שירות בהוצאת משרד הביטחון בשנת 2000. ד"ר נרי עובד ומתנדב כוטרינר ב-SOS חיות והיה הוטרינר הראשי של עמותת "תנו לחיות לחיות" במשך שנים רבות, כיום הוא מבצע את הניתוחים האורתופדיים והמקרים הרפואיים היותר מסובכים שלהם. המוטו המנחה אותו: לתת ולספק את השירות הטוב ביותר ללקוחות ולפציינטים שלו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב