דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיית המסחר 

מאת    [ 12/09/2008 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 3328 פעמים ]

בס"ד


פסיכולוגיית המסחר

מאמר מאת כוכבה אברהם


בעודי גולשת באתרים פיננסיים וקוראת על המניות על האנליסטים וכל הספקולנטים למיניהם ויודעי דבר שלכל אחד מהם יש את הליברטי שלו ונכון שהם מחזיקים במניה זו או אחרת והמשקיע הקטן לא יודע למי להאמין האם זו מניית הזהב? או הכסף? או הברונזה?, והוא מבולבל "מרוב עצים לא רואים את היער" , אני למשל כשהתחלתי להשקיע בבורסה לא הבנתי איך זה עובד, ראיתי המון ירוקים והמון אדומים וכל יום משתנים להם הצבעים, ואתה מנסה להבין מה הולך פה! מי נגד מי? איזה מנייה כדאי לקנות? מה לעשות? והנה אתה בתוך הזירה הפיננסית (זירת השוורים) , אגב הדובים עכשיו ישנים , אתה רוצה להשקיע במנייה שתניב לך תשואה גבוהה ,אך איזו מנייה היא המניבה ביותר , אין לדעת כל החוזים כולם רק מנבאים ומנתחים אך בפועל אף אחד אינו יודע בוודאות שאכן זו ה"מנייה" וזו המנייה שתביא לך את התשואה הגבוהה ביובורסתר, אני מתוך לימוד מעמיק בנושא למדתי את השיטה , והיא פשוטה ביותר , אני לא מתיימרת כאן לחוות קביעה חד משמעית אלא רק את נסיוני שלי בהשקעה בבורסה, והנה היא לפניכם.


ההכרות שלי עם שוק ההון התחילה כשנכנסתי לחשבון הבנק באינטרנט, ושם גלשתי באתר של הבנק והקלקתי על שוק ההון, לאחר עיון קל הקלקתי על כל סימון וראיתי שזה מעניין אותי וזה תחום שמעולם לא עסקתי בו ולא היה לי מושג על שוק ההון והבורסה וכך נמשכתי לתחום שבו היה גם אפשר לקנות מניות וירטואלי, והתחלתי לקרוא על החברות שנסחרות בבורסה כדי להכיר לעומק ומתוך סקרנות לתחום החדש.


כשגיליתי שתחום זה מעניין מרגש מסעיר מרתק התחלתי לצפות גם בתוכניות כלכליות בטלוויזיה והכרתי את המדדים והתלטק ומניה זו או אחרת, ונכנסתי לאתרים כלכליים עיינתי בכל מיני תכנים אשר בעזרתם למדתי על שוק ההון וכך ימים שלמים למדתי והשקעתי במניות וירטואלי, עד שיום אחד החלטתי להשקיע על אמת ולקחתי ריסק בהשקעה אך למרבה הפלא למדתי מהר מאוד איך השוק עובד קראתי מאמרים על איך להתחיל לסחור ועל פסיכולוגיית המסחר, מתוך מאמר " פסיכולוגית היחיד" נכתב ע"י בר און אליק בראל "לרגשות שלך יש השפעה מידית על חשבון הבנק שלך, יכולה להיות לך מערכת מסחר מצוינת אך אם אתה מפוחד או מרוגז או עצוב בטוח תעשה שגיאות כאשר תבין שרגשות השמחה או הפחד של המהמר מערפלים את מוחך הפסק לסחור יכולתך להצליח או להיכשל מסוחר תלויה ביכולתך לשלוט ברגשותיך. כאשר אתה סוחר הינך מתמודד עם המוחות החדים ביותר בעולם. מגרש המשחק אינו הוגן הוא בנוי בצורה שבאה להבטיח את כשלונך. אם תרשה לרגשותיך לשלוט כשלונך מובטח. אתה אחראי לכל עסקה שאתה עושה ועסקה מתחילה כאשר אתה מחליט להיכנס לשוק ומסתימת כאשר אתה מוציא את כספך החוצה רוב הסוחרים נכשלים בשוק בגלל שהם לא היו מוכנים פסיכולוגית לנצח" , ועוד נאמר על זה ש"הצלחת הסוחר היא לא המכה הבודדת אלא היכולת לצבור את ההון", אתה צריך לסחור בצורה אוביקטיבית כפי שאפשר, נהל יומן על כל העסקאות שלך לפני ואחרי, גרפים, גליון אלקטורני הכולל את כל העסקאות כולל עמלות ותדאג לפיקוח קפדני על כללי ניהול הכסף יתכן ותצטרך להשקיע בניתוח עצמי יותר ממה שתשקיע בניתוח השוק".
כך מידי יום עקבתי אחר שוק המניות ולמדתי כל יום על מניה אחרת כשהיא בכותרות וכל החדשות וכל המושגים וכמובן את כל הניתוחים שנכתבו ע"י אנליסטים וכל הכתבות , ולראות את הגרף היומי השבועי החודשי והשנתי והבנתי מהר מאוד , שאני צריכה להיות במעקב תמידי אחר המניה שבחרתי לקנות .


אז איך זה עובד?
מתוך מאמר " פסיכולוגית היחיד" נכתב ע"י בר און אליק בראל "
"השוק הוא כמו אוקינוס שנע בלי קשר למה שאנחנו עושים אתה יכול לקנות למכור לשמוח להיות עצוב וכל הרגשות האלה הם לא קשורים בשוק אלא רק בתוכך והשוק לא מושפע מהם, השוק אינו יודע שאתה קיים ואינך יכול להשפיע עליו אתה יכול רק לשלוט על התנהגותך, ימאי לא שולט על האוקינוס הוא לומד על מהותו, על הזרמים, הרוחות ובעיקר איך להפליג באופן בטוח. והוא יודע מתי להפליג ומתי להישאר על היבשה. האוקינוס יכול להיות מועיל מאוד אך גם מסוכן יותר. ככל שההתנהגות שלנו תהיה מתאימה יותר כך נלמד להפיק ממנו יותר. סוחר חייב ללמוד כמו ימאי על גאות ושפל , מגמות ודשדוש. לעולם לא תשלוט בשוק, אך תוכל לשלוט על עצמך. סוחר מתחיל יכול להרוויח סדרה של עסקאות ואז להרגיש כאילו הוא מסוגל ללכת על פני המים, הוא לוקח סיכונים פרועים ומפסיד הכל מצד שני סוחר מתחיל הסופג מספר הפסדים ברצף מרגיש כה מפוחד שאינו מסוגל לתת פקודה אף שמתקבל איתות סופר חזק לקנות או למכור, כאשר הרגשות שולטות השמחה תגרום שתפסיד בסופו של דבר והפחד ימנע ממך להרויח סוחר מצליח משתמש בראשו ונשאר רגוע רק חובבנים נשלטים על ידי רגשותיהם הרגשות הם מותרות שהסוחר המצליח אינו יכול להרשות לעצמו" .
וזה כמו שוק לכל דבר ,יש סחורה יש סוחר ויש מוכר, אתה נמצא בשוק והסוחר מציע סחורה זולה אתה לא חושב פעמיים וישר קונה, ככה זה במניות , המנייה יורדת - זה הזמן לקנות .


עכשיו השאלה מתי לקנות? ומתי למכור?
אתה קובע את היעד למניה שלך כמה אתה רוצה להרוויח - לדוגמא: אתה משקיע 50,000 ש"ח וקנית מניה בשער של 5900 ,כל 1% שווה ל - 500 ש"ח כלומר אם המניה עלתה לשער של 5950 הרווחת 1% שווה 500 ש"ח ולהיפך אם ירדה לשער 5850 הפסדת 500 ש"ח . עכשיו אתה מחליט מה יעד המכירה שלך! צריך לקחת בחשבון את העמלות שנגבות על מכירה וקניה של המניות .
כך קניתי ומכרתי לפי שיקול שלי ובדיקה עצמית שלי ומה גבול השער שאני רוצה למכור או לקנות מבלי לפעול לפי כל מה שכתבו האנליסטים ויודעי דבר.

ועוד על איך השוק עובד פסיכולוגית על הסוחר -
אני מבדיקה מעמיקה על איך השוק עובד? והמסקנה היא שהשוק מושפע מחדשות לדוגמא שהמגמה היא ירידה אך החדשה המסעירה של שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, על הלאמת ענקיות המשכנתאות האמריקניות. פותחת את המסחר כשהחוזים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על עליות חדות בפתיחת המסחר, וכך מידי יום השוק מושפע מחדשה זו או אחרת . ולאוו דוקא על הניתוחיים והגרפים, הם אמנם אינדקציה, אך השוק פועל בדרך משלו, והסוחר חייב להיות במעקב צמוד מידי יום ביומו,
למאמרים נוספים באתר: www.il-money.com

כתבה כוכבה אברהם

פורטל הזירה הפיננסית לעסקים בישראל
מייל koha51@walla.co.il
אתר http://www.il-money.com
כוכי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב