בשבוע האחרון, פורסמו נתוני מבחן הפיזה במדעים, ולמרבה ה"הפתעה", ישראל
דורגה במקום האחרון.
אמנם מדובר ספציפית במדעים, אך בתוך עמי אני חי, וכמו רובכם, אין לי ספק,
אנו רואים מערכת חינוך, שהיתה מופת לכולנו, הולכת מדחי אל דחי.
הנוער, עתיד המדינה, זוכה לחינוך מוגבל ביותר, וכתוצאה מכך, עלינו לדעת,
כי עתידה של המדינה לא נראה ורוד, אם הנהגתה העתידית זוכה לחינוך כזה.
המערכת, לדעתי סובלת ממספר בעיות , ורק פתרון כולל יוכל להביא מרפא
למסגרות החינוך השונות.
כיום, מסגרות החינוך של חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, מתמקדות
בעיקר במקצועות עליהם תהיה בחינת בגרות. אין כמעט השקעה בהשכלה
כללית ( גיאוגפיה,פוליטיקה,ספרות,תיאטרון,ספורט וכו' ) אלא בזעיר אמפין,
וזאת, בשל קיצוצים רבים במשך השנים בתקציבי החינוך.
על חינוך לערכים, אין כמעט מה לדבר. אנו יודעים על קושי למד כיתה
בשל הפרעות,התחצפות,חוסר כבוד למורה ועוד, ומנגד, ביטלו כמעט כל
סנקציה כנגד התלמיד. המורים במקרה זה כמעט חסרי אונים.
בעיה אחרת היא איכות המורים ושכרם. האיכות והשכר תלויים במידה רבה
זה בזה.
מאחר ושכר המורים נמוך ( ולעיתים מביש ), הביקוש ללמוד במסלול ההוראה
ולהגיע בסופו של דבר ללמד בבתי הספר, נמוך בקרב ה"טובים ביותר" ,שיעדיפו
להגיע לשוק הפרטי.
יש חובה להעלות באופן חד את סף הקבלה ללימודי ההוראה, ובמקביל להעלות
באופן ניכר, אולי אף להכפיל, את שכר המורים.
כל טענה בנושא התקציב לא רלוונטית, מאחר ומדובר בעתיד המדינה כולה.
במקביל לנ"ל, יש לבצע פעולה נוספת ומכאיבה של מיון המורים הנמצאים
המערכת, במטרה לשחרר את הפחות טובים ואת השחוקים.
רק שילוב כל הצעדים,יכול לצייר לנו עתיד טוב יותר בתחום החינוך,אשר
ישפיע באופן מהיר וישיר על עתיד המדינה ועתיד כולנו.
דורגה במקום האחרון.
אמנם מדובר ספציפית במדעים, אך בתוך עמי אני חי, וכמו רובכם, אין לי ספק,
אנו רואים מערכת חינוך, שהיתה מופת לכולנו, הולכת מדחי אל דחי.
הנוער, עתיד המדינה, זוכה לחינוך מוגבל ביותר, וכתוצאה מכך, עלינו לדעת,
כי עתידה של המדינה לא נראה ורוד, אם הנהגתה העתידית זוכה לחינוך כזה.
המערכת, לדעתי סובלת ממספר בעיות , ורק פתרון כולל יוכל להביא מרפא
למסגרות החינוך השונות.
כיום, מסגרות החינוך של חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, מתמקדות
בעיקר במקצועות עליהם תהיה בחינת בגרות. אין כמעט השקעה בהשכלה
כללית ( גיאוגפיה,פוליטיקה,ספרות,תיאטרון,ספורט וכו' ) אלא בזעיר אמפין,
וזאת, בשל קיצוצים רבים במשך השנים בתקציבי החינוך.
על חינוך לערכים, אין כמעט מה לדבר. אנו יודעים על קושי למד כיתה
בשל הפרעות,התחצפות,חוסר כבוד למורה ועוד, ומנגד, ביטלו כמעט כל
סנקציה כנגד התלמיד. המורים במקרה זה כמעט חסרי אונים.
בעיה אחרת היא איכות המורים ושכרם. האיכות והשכר תלויים במידה רבה
זה בזה.
מאחר ושכר המורים נמוך ( ולעיתים מביש ), הביקוש ללמוד במסלול ההוראה
ולהגיע בסופו של דבר ללמד בבתי הספר, נמוך בקרב ה"טובים ביותר" ,שיעדיפו
להגיע לשוק הפרטי.
יש חובה להעלות באופן חד את סף הקבלה ללימודי ההוראה, ובמקביל להעלות
באופן ניכר, אולי אף להכפיל, את שכר המורים.
כל טענה בנושא התקציב לא רלוונטית, מאחר ומדובר בעתיד המדינה כולה.
במקביל לנ"ל, יש לבצע פעולה נוספת ומכאיבה של מיון המורים הנמצאים
המערכת, במטרה לשחרר את הפחות טובים ואת השחוקים.
רק שילוב כל הצעדים,יכול לצייר לנו עתיד טוב יותר בתחום החינוך,אשר
ישפיע באופן מהיר וישיר על עתיד המדינה ועתיד כולנו.
דני גרניט
אבא לתלמידות במערכת החינוך.
אבא לתלמידות במערכת החינוך.