דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדריך לפיתוח מיזם אינטרנט- חלק א' 

מאת    [ 10/09/2008 ]

מילים במאמר: 2037   [ נצפה 2538 פעמים ]

הקדמה
"יש לי רעיון לאתר אינטרנט!", "למה אין משהו באינטרנט שמאפשר...?" האם אחת מהתחלות השיחה האלה מוכרות לכם? אם כן, הגעתם למקום הנכון. אם לא, הגיע הזמן להפנים שיש הכל באינטרנט ומה שאין - יהיה, השאלה מי יעשה אותו קודם...

בתקופה הקרובה אסקור כאן את הדרך המרתקת והמאתגרת אשר עומדת בפני יזם אינטרנט, החל משלב הרעיון ועד לשלבי המימוש האחרונים כולל מתן כלים פרקטיים ליישום במהלך הדרך ודוגמאות רלוונטיות. יש לציין שעיקר הדגש יינתן לתהליך הפיתוח עצמו ופחות לפן העסקי שלו, אם כי גם בנקודות החשובות בתחום זה אגע.

המאמרים מסתמכים על ידע רב שצברנו בחברת סרגטה בבואנו במגע עם יזמים בכל שלבי מחזור חיי הסטארט-אפ שלהם. אגב, כפי שראיתם כרגע וכפי שתיווכחו בהמשך, אני מזכיר מדי פעם את החברה ושירותיה - אבל זוהי מהות ה-Networking לא?אתם מוזמנים לשתף מניסיונכם האישי והמקצועי ולהגיב, על-מנת שהיזמים יקבלו כאן פרספקטיבות שונות ויבחרו את מה שנכון עבורם. כל מאמר ייפתח בהצגת התגובות הנבחרות מהמאמר הקודם.

לכל היזמיות - עמכן הסליחה, יותר קל לי לחשוב ולכתוב במין זכר...
הנושאים מסודרים כרונולוגית וזהו המתווה המומלץ על-ידנו עבור פיתוח מיזם אינטרנט. בנוסף, בכל שלב מוצג אמדן גס של הזמן הנדרש להשלמתו. לפני שנכנס לעובי הקורה, להלן סקירה של עיקרי הנושאים בהם נעסוק:


    • חלק א' (להלן) - רעיון => גישוש שטח => שאלות שצריך לשאול את עצמך => SWOT ראשוני


    • חלק ב' - תוכנית עסקית + מיני אפיון (במקביל)


    • חלק ג' - שלב הפגישות => קבלת החלטות => פיניש תוכנית עסקית


    • חלק ד' - אפיון מקצועי


    • חלק ה' - גיוס השקעה => בחירה סופית של ספקים


    • חלק ו' - תחילת פיתוח + תהליך מעקב (במקביל) => Production


    • חלק ז' - A/B testing + סיכום התהליך

חלק א'

רעיון => גישוש שטח => שאלות שצריך לשאול את עצמך => SWOT ראשוני

1. יש לי רעיון למיזם אינטרנט - מה עכשיו? (משך השלב: 1-5 דקות)

אם אתה הטיפוס ה"תבוסתן" שמיד אומר לעצמו "בטוח מישהו כבר חשב על זה", לך אני אגיד - גם אם כן, אז מה??? אולי אותו מישהו גם אמר לעצמו את המשפט הזה ולא עשה כלום עם הרעיון? אולי הוא נכשל ואתה תוכל לעשות את זה יותר טוב? אולי אתה תחשוב על אלמנטים נוספים עליהם הוא לא חשב? אולי תוכל לשתף איתו פעולה? אולי זהו רק תירוץ בעבורך להישאר בפינה הבטוחה שלך בחייך? בהמשך אגיע לנקודה בה בודקים מי עשה מה בתחום, אבל כרגע בואו נחליט שממשיכים. אז מה הלאה?

דבר ראשון - לרשום (!). בעצם רישום הרעיון ודברים נוספים שמיד נדבר עליהם, אנו נותנים לרעיון תוקף כבעל חשיבות, עושים סדר בראש ומכניסים הגיון למיזם. משיחות עם יזמים רבים ומניסיוני הפרטי שלי - אם הרעיון עולה לכם מתוך שינה או בזמן שאתם עסוקים ואומרים לעצמכם: "אני לא ארשום עכשיו אבל הפעם אזכור בוודאות את הרעיון" - ב-97% מהמקרים זה פשוט לא עובד (אל תתפסו אותי על האחוזים). היו חזקים, עצרו את מה שאתם עושים - ורשמו.
ככלל, אם אתה הטיפוס שלא מקבל דברים כמובנים מאיליהם ופתרונות יצירתיים לייעל את החיים פשוט צצים לך בלי שליטה - מומלץ שתמיד יהיו איתך פנקס ועט, או אמצעים אחרים לנוחיותך (לפחות כשאתה לא ליד מחשב).

אז מה לרשום? במשפט אחד את הרעיון המרכזי + מאפיינים עיקריים ברמה הבסיסית ביותר. יש לשים לב כי אנו מתרכזים בשלב זה בצורך עליו אנו עונים ולא נכנסים לישימות הטכנולוגית ולמודל העסקי. הנחת העבודה שלנו היא שהכול אפשרי טכנולוגית ומכל רעיון טוב אפשר לעשות כסף אם רק רוצים.

זכור: ההבדל בין יזם לרעיונאי הוא שליזם הנכונות גם לממש את הרעיון.

דוגמא לרישום רעיון:
חשבתי לעצמי - למה אין משהו באינטרנט שמאפשר לסמן טקסט באתרים בדיוק כפי שאנחנו ממרקרים בטוש זוהר על דף?

במקרה זה ארשום בפנקסי את הדברים  הבאים -

רעיון מרכזי: הדגשת טקסט על-גבי אתר אינטרנט.
מאפיינים עיקריים:
- סימון טקסט בעזרת העכבר והדגשתו בלחיצת כפתור.
- אני רוצה שהטקסט יוצג גם בביקורים העתידיים שלי באתר.
- אני רוצה שיהיה לי מאגר של היסטוריית ההדגשות שלי, כך שאוכל לסייר בו בכל עת.

בוודאי בראשכם עולים מאפיינים מועילים אחרים כגון האפשרויות לשתף חברים כך שיראו את הקטעים שסימנתי, להוסיף הערות ליד קטעים מודגשים (ואולי שהחברים שלי גם יראו), לאפשר שימוש בצבעים שונים כולל מתן משמעות שונה לכל צבע וכיו"ב. למרות זאת, ברמת כתיבת הרעיון הבסיסית מתוך שינה באמצע הלילה, הנקודות שרשמתי לעיל מספיקות כעמדת פתיחה ולא צריך להתאמץ מעבר לכך.טיפ: צור קובץ אחד מקוון, המרכז את כל הרעיונות והמאפיינים המרכזיים שלהם ואליו ניתן לגשת מכל מקום על-מנת לעדכן את הרשימה. אני משתמש ב-Google Docs.

רעיון => גישוש שטח => שאלות שצריך לשאול את עצמך => SWOT ראשוני

2. גישוש שטח (משך השלב:  12-15 שעות)

אין מצופה מיזם שישלוט ויתמקצע בתחום הרלוונטי לרעיון שלו כבר בשלב זה (ויהיה זה גם בזבוז זמן כרגע) אבל כן מומלץ לבצע סקירה ראשונית של הנעשה בשוק ו"למשש לו את הדופק".

ישנה נקודה מאוד חשובה, שיש להבהירה כבר כאן כי היא נכונה החל מנקודה זו לכל אורך הדרך. עם כל הצער שבדבר, אנו מעוניינים לגלות כמה שיותר מוקדם אם הרעיון שלנו גרוע, אם הוא מבוצע כבר בהצלחה ע"י מישהו אחר, או אם קיימת כל סיבה אחרת שתוביל לביטולו. ככל שנגנוז את המיזם בשלב מוקדם יותר, כך נמנע מאיתנו בזבוז זמן וכסף בהמשך וכמובן עוגמת נפש מיותרת. אל דאגה, אם הגעת עד לנקודה זו בתהליך, רוב הסיכויים שזורם בעורקיך דם היזם ולכן יש לך עוד כמה רעיונות בקנה - קדימה לרעיון הבא! אם אין, יהיו עוד אל דאגה (רק הקפידו לרשום אותם...).

אז מה עושים בגישוש השטח?

מחפשים במנועי חיפוש ובאתרים מקצועיים רלוונטיים את המוצר/השירות שלנו או כאלה המזכירים אותו. איך עושים זאת?דבר ראשון אנו נתרגם לאנגלית את עיקרי הדברים ורק לאחר מכן נבצע את החיפוש. היות והיצע האתרים והחומר המקצועי בשפה האנגלית רב יותר, כך גם גובר הסיכוי למצוא את המידע המבוקש.

דוגמא לגישוש שטח:
במקרה שלי שהוצג לעיל, מונחים בעברית כגון הדגשת/סימון/מרקור טקסט לא יובילו אותנו לתוצאות המבוקשות (ב-Google כמובן) ואת לעומת חיפוש המונחים "highlight text", "web highlight" או "web highlighter". מחיפושים אלו באנגלית אנו מיד נחשפים לפתרונות יפים, אשר נמצאים כבר בשוק כגון diigo, i-lighter ו- Awesome highlighter. עכשיו כשאנחנו יודעים שהקדימו אותנו, אפשר להשתעשע בנחת בפתרונות הקיימים ולבדוק האם חשבנו על משהו שלהם אין, ויכול להוות ערך מוסף במיזם חדש לגמרי.

יש לזכור, שלעתים דווקא המיזם הראשון פותח את הדרך (ע"י שינוי דפוסי התנהגות ותפישות קיימות) בעבור אלו הבאים אחריו והאחרונים נהנים מדרך סלולה ללבו של המשתמש.
במקרים רבים אולי לא נרצה להמציא את הגלגל אלא להקים מיזם הדומה למיזם קיים אך פונה לקהל יעד אחר (שפה, מיקום, גילאים...). במקרה זה גישוש השטח גם יתרום לנו ברעיונות נוספים לשיפור הרעיון שלנו. במקרה שלי לעיל, הבנתי שלמעט יצירת מוצר דומה בעברית או שפה אחרת, אין לי כל ערך מוסף על הקיימים והחלטתי לרדת מזה.

אם לא נמצאו מוצרים/שירותים דומים במישרין דרך מנועי החיפוש, יש להיכנס לפורומים ואתרים מקצועיים רלוונטיים לנושא על-מנת לרחרח בנוגע ליוזמות חדשות וכיווני התפתחות בתחום. אם עדיין לא נמצא כלום, אפשר להמשיך בחיוך הלאה. 

רעיון => גישוש שטח => שאלות שצריך לשאול את עצמך =>  SWOT ראשוני

3. שאלות שצריך לשאול את עצמך (משך השלב: 10~ שעות)

או.קיי אז הבנו שיש לנו רעיון עם פוטנציאל כלשהו. עכשיו הגיע הזמן לרדת יותר לעומק הן ברמה האישית (האם הרעיון מתאים לנו והאם אנחנו מתאימים לו) והן לגופו של הרעיון עצמו.

ברמה האישית, השאלה החשובה ביותר שאנו צריכים לשאול עצמנו היא - האם הרעיון באמת מעניין אותנו? תהליך פיתוח מיזמים בכלל ומיזמי אינטרנט בפרט דורש מחויבות ומסירות מלאים של היזם לרעיון. אם הרעיון איננו מעניין את היזם באופן אישי והוא לא להוט לקדמו, רוב הסיכויים שמאגרי האנרגיה שלו יאזלו לפני הזמן. גם מן הזוית של שותפים/משקיעים פוטנציאליים, התלהבותו של היזם הינה תנאי מכריע להצלחה.

השאלה השנייה ברמה האישית היא - האם מתאימים לי חיי היזמות? אנו לא נעסוק בנושא במעמד זה. הנחת העבודה שלנו היא שאתם פה לאחר שכבר נפלה אצלכם ההחלטה לצאת בדרך יזמית, אך אם לא - להלן שני קישורים רלוונטיים שיסייעו בקבלת החלטה שכזאת:


    • האם אתה יזם - שאלון הערכה עצמית של ה-BDC (Business Development Bank Of Canada) http://www.potentielentrepreneur.ca/client/instructionsen.asp 

    • מאמר של Paul Graham, יזם ומרצה העוסק בתירוצים נפוצים למה לא להיות יזם - http://www.paulgraham.com/notnot.html
ברמת הרעיון, בשלב זה כבר זכאי המיזם לתיקייה ו/או קובץ משלו בנפרד מרשימת הרעיונות המרכזת. מומלץ להעתיק לקובץ זה את הרעיון המרכזי והמאפיינים שרשמנו קודם לכן ובנוסף - רשמו את השאלות הבאות וענו עליהן באובייקטיביות:


    •  איזו בעיה המיזם שלנו פותר? (הצורך)


    • האם מדובר בצורך קיים (משהו שמפריע לאנשים במצבים מסויימים) או בצורך עתידי (משהו שקהל היעד עדיין לא יודע שיזדקק לו, אבל יהפך לצורך שלא ניתן להסתדר בלעדיו - לדוגמא, טלפונים סלולאריים)?


    • מי זקוק לפיתרון לבעיה ובאיזו תדירות הוא זקוק לו? (המיזם כמענה לצורך)


    • אילו פתרונות מוצעים כיום לבעיה וע"י מי? (תחרות)


    •  איך אנחנו ו/או הפתרון שלנו שונים מיתר הפתרונות המוצעים בשוק? (בידול)


    •  איך אפשר לעשות מזה כסף? (מודל עסקי)
בלי לשים לב, בזה הרגע ענינו על השאלות המרכזיות בתוכנית עסקית עליה נרחיב בחלק ב'. מעבר לכך, מענה על השאלות הנ"ל עושה סדר בראש לא רק לנו אלא גם לכל גורם אחר אותו נשתף ברעיון, בין אם זה חבר ובין אם שותף פוטנציאלי. כידוע, האהבה מעוורת ומקהה את החושים. אם אתם מאוהבים ברעיון שלכם אך מודעים לעובדה זו,  הדבר יסייע בשמירה על גמישות מחשבתית וראייה ביקורתית ונוקבת לאורך הדרך.

מה החברים אומרים?
מומלץ בשלב זה גם לשתף חברים ובני משפחה קרובים ברעיון. אל לכם לשתף דווקא את אלו שאתם מדברים איתם באופן שוטף בענייני היומיום ועניינים אישיים אחרים אלא את אלה בעלי החזון שאתם מעריכים את היצירתיות שלהם ויכולתם להסתכל באופן אובייקטיבי וארוך טווח על דברים.

עוד דרך להחליט למי לפנות היא להבדיל בין שני סוגי טיפוסים - אין זו חוכמה לפסול רעיונות ולספר לכם למה הם לא יעבדו; החוכמה היא להגיד לכם "למה כן" ולמצוא דרכים יצירתיות להצלחה למרות המגבלות. יש לפנות או "להדיח" מיידית מי מהקרובים שלכם שמתרכז ב-"למה לא" ולהישאר עם אלה התורמים פתרונות יצירתיים שלא חשבנו עליהם בעצמנו

 חומר למחשבה: רבים מהמוצרים המצליחים סביבנו,  נראו בתחילת הדרך כבלתי אפשריים או גרועים למדי.

 
רעיון => גישוש שטח => שאלות שצריך לשאול את עצמך =>  SWOT ראשוני

4. SWOT ראשוני (משך השלב: 10-15 שעות)

תחילה, למי שלא מכיר, מודל SWOT (ראשי תיבות מאנגלית של חזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים) נועד לנתח את סביבתו של עסק ברמה הבסיסית והממצה ביותר, כאשר החזקות והחולשות מתייחסות לסביבה הפנימית וההזדמנויות והאיומים מתייחסים לשוק וסביבתו החיצונית של העסק. אמנם ניתוח ה-SWOT מהווה פרק בפני עצמו בתוכנית העסקית, אך מניסיוננו מומלץ לבצע ניתוח SWOT ראשוני כבר בשלב זה. הדבר נובע שוב, מהגישה שהוצגה לעיל, שכדאי למקד או לעצור מיזם כבר בשלבים הראשוניים, טרם השקעה מיותרת בפיתוח, כתיבת תוכנית עסקית וכד'.

יש לציין, כי ניתוח ה-SWOT עוד יתעדכן בהמשך התהליך. לכן נקרא השלב שלב "ניתוח SWOT ראשוני". מידע נוסף בנושא ניתוח SWOT מצוי בשפע באינטרנט.

ועכשיו פרסומת קטנה: חברת סרגטה השיקה שירות חדש של בדיקה פוטנציאל עסקי ממוקדת למיזמי אינטרנט, במסגרתה למעשה מבוצע ניתוח ה-SWOT בעבור יזמים תוך "ניצול" המומחיות הספציפית שלנו בתחום. ניתן לקרוא עוד על שירות החברה בקישור הבא: בחינת פוטנציאל עסקי למיזמים.

----------------------------------------------
תמצית מנהלים לחלק א':

רשום רעיון מרכזי ומאפיינים עיקריים => משש את דופק השוק => החלט אם מתאים לך ברמה האישית => זהה מגמות בשוק ואת יתרונותיך/חסרונותיך
----------------------------------------------

מה בחלקים הבאים בתהליך פיתוח מיזם אינטרנט?


    • חלק ב' - תוכנית עסקית + מיני אפיון (במקביל)


    • חלק ג' - שלב הפגישות => קבלת החלטות => פיניש תוכנית עסקית


    • חלק ד' - אפיון מקצועי


    • חלק ה' - גיוס השקעה => בחירה סופית של ספקים


    • חלק ו' - תחילת פיתוח + תהליך מעקב (במקביל) => Production


    • חלק ז' - A/B testing + סיכום התהליך

 

צביקה קליינמן
מנהל פיתוח עסקי

סרגטה בע"מ - פיתוח מיזמי תוכנה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב