דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אל קברי צדיקים, ובהם רבי יונתן בן עוזיאל 

מאת    [ 10/09/2008 ]

מילים במאמר: 680   [ נצפה 10852 פעמים ]

** המאמר התפרסם לראשונה במגזין "דרך האושר" ובאתר www.ifeel.co.il


סמוך לביתי תלויה מודעה המזמינה את הציבור להצטרף לסיור לילי אל קברי צדיקים באזור צפת, כשגולת הכותרת של הסיור היא עלייה אל קברו של רבי יונתן בן עוזיאל הנמצא ביער בירייה, סמוך לעמוקה. עלייה לקברי צדיקים והתפילה שם הן סגולות לזיווג, פריון, בריאות ועוד, ורבים נוהגים לעלות אליהם - דתיים, מסורתיים וחילונים.

מודעות דומות מתפרסמות מדי פעם גם בסמוך לבתי כנסת, בד"כ לפני מועדים מיוחדים, ובהם ט"ו באב, כ"ט באלול, יום כיפור ועוד, אך ניתן למצוא גם נסיעות מאורגנות במהלך כל השנה, וכמובן שניתן להגיע לקברי הצדיקים גם באופן עצמאי.

כדי להבין מה יש בביקור בקברי צדיקים שמושך גם אנשים שלא גדלו על ברכי האמונה, החלטתי להצטרף לסיור מאורגן שכזה. הסיור נמשך מהערב ועד לשעה 6 בבוקר שלמחרת והשתתפו בו כ-60 איש, הרוב נשים בגילאי +20 עד +60, רובן חילוניות או מסורתיות. לאחת מהן זה הביקור ה-15 במקום.


תפילה, בכי ותחנונים
במהלך הנסיעה (שאורכת כשעתיים) רחל, המדריכה, מסבירה ומספרת על הצדיקים, ושדכן המצטרף לנסיעה מנעים לנו אותה בשירה ובנגינה על גיטרה, ועל הדרך גם מציע שידוכים לרווקות. באופן כללי ניתן לומר שאפשר לצאת מסיור כזה עם אופציה לשידוך. אם לא בעזרת התפילה על קבר הצדיק, אז דרך השדכן, ואם לא בעזרתו - תוכלי גם להכיר את אחד הגברים שהצטרפו לסיור. הבעיה היא שמתוך שני אוטובוסים היו כ-7 גברים. סיכויים קלושים, אבל מי יודע.

הקברים אינם נמצאים בבתי קברות רגילים. מדובר במבנים מאבן, הכוללים ארון גדול (הקבר), מקום לתפילה, תפילות וסגולות התלויים על הקירות, ספרי לימוד ותהילים, סידורים ומקום להדלקת נרות.

הקבר הראשון שאליו הגענו היה קברו של רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול בכפר הדרוזי סאג'ור. רבי ישמעאל שימש ככהן גדול בימי בית המקדש השני והיה אחד מעשרת הרוגי מלכות (כינוי לעשרה תנאים שהוצאו להורג ע"י השלטון הרומאי בארץ ישראל בגלל אמונתם). הקהל הצטופף מסביב לארונו של הצדיק, ורחל החלה לקרוא תפילה מיוחדת ופרקי תהילים. מדי פעם נשמעו ברקע צלילי הגיטרה ואף תקיעות שופר, שהוסיפו להתרגשות הכללית. אנשים שעמדו בסמוך לארון החלו להניח את ראשיהם עליו, תוך כדי תפילה, תחנונים ואף בכי.


מחפשים להתקרב לצדיק
משם נסענו למירון, אל קברם של רבי שמעון בר יוחאי (הרשב"י) ובנו, רבי אלעזר בן רבי שמעון בר יוחאי. הרשב"י היה תנא (כינוי לחכם שחי בתקופת המשנה), תלמידו של רבי עקיבא ומחבר ספר הזוהר - ספר הספרים של הקבלה. הקברים מגודרים בסורגים והמקום לידם מוגבל, אך הדבר לא משפיע על הקהל, המצטופף ומנסה להתקרב אל הארון כמה שאפשר. מחוץ לקבר דוכני מזכרות ופושטי יד למיניהם.

הקבר הבא שאותו פקדנו היה קברו של רבי יהודה בר אלעאי, שהיה תנא בדור הרביעי של תקופת התנאים ותלמידו של ר' עקיבא. ביקור בקבר, הנמצא סמוך לצומת עין זיתים, נחשב סגולה לפרנסה, ויש הנוהגים להקיף את קברו 7 פעמים.

אנו ממשיכים בסיורנו ומגיעים לקבר הנמצא לצד הכביש העולה מצומת צפת לכיוון עמוקה. זהו קברו של בניהו בן יהוידע, שהיה שר צבאו של דוד המלך ואחד מגיבוריו. קברו ידוע גם בשם "קבר המשפטים", ומגיעים אליו אנשים הנמצאים בתהליכי משפט ומעוניינים בסגולה להצלחה.

גולת הכותרת: קבר רבי יונתן בן עוזיאל
בסביבות השעה 3:00 אנו מגיעים אל קברו של רבי יונתן בן עוזיאל, תנא שחי בתקופת בית שני, גדול התלמידים של הלל הזקן, שתרגם את ספרי הנביאים וחלק מהכתובים לארמית. העלייה אל קברו היא סגולה לזיווג ולפריון, ורבים פוקדים אותו במהלך השנה, ובמיוחד בראשי חודשים, באמצע החודש ובמועדים מיוחדים כגון ט"ו באב וכ"ו בסיוון (יום פטירתו).

הדרך אל הקבר מרהיבה, היער שמסביב משרה אווירה מיוחדת ומרגשת - גם בגלל הציפייה לביקור בקבר, וגם מפאת הפיתולים בדרך. אנחנו עולות (נשים בלבד( לכיפת הקבר. ההתרגשות גדולה. בנות מנסות להתקרב כמה שיותר לכיפה. רחל המדריכה אומרת תפילה, כמה בנות מתחילות בהקפות, ממלמלות פרקי תהילים תוך כדי. בירידה מכיפת הקבר מתקשות כמה מהן לעזוב את המקום וממשיכות להישען על הכיפה עוד דקות ארוכות.
במתחם הקבר עצמו הבנות נשענות על הארון, נושאות תפילות ובקשות, חלקן מדליקות נרות. בחוץ ישבו כמה נשים, מדברות על החוויה, משתפות, מקוות.

כאמור, אל קברי הצדיקים ניתן להגיע גם לבד. הנוף מרהיב, והדרך - במיוחד אל עמוקה - עוצרת נשימה. אך הנסיעה בקבוצה מחברת את כל התקוות והתפילות של כל המשתתפים אחת לשנייה, והופכת את החוויה כולה לחזקה יותר, ואפילו ממכרת.


** עוד על רוחניות, תרבות, הורות, עסקים, מחשבים, אהבה ועוד באתר www.ifeel.co.il ***



עיתונאית, בעלת ניסיון בכתיבה ובעריכה בעיתונים ובמגזינים שונים, ובהם "מעריב", Discovery טיול עולמי", אתר "מסע אחר", "דרך האושר" ועוד.
כיום כותבת ועורכת באתר האינטרנט http://www.ifeel.co.il של חברת SBC, המוציאה מגזינים בתחומים שונים, ובהם "הורים וילדים", "דרך האוכל", "דרך האושר", "קוסמופוליטן", "נישה", "להיות משפחה", "רכב", "MBA", "פורבס", "PC" ועוד.
האתר כולל תכנים מהמגזינים ותכנים חיצוניים, ועוסק בהורות, הריון ולידה , זוגיות , אוכל, בריאות וכושר, תיירות, יופי ואופנה, תרבות ובידור, רוחניות מחשבים ומדע, ניהול ועסקים ועוד. באתר פורומים מגוונים בנושאים שונים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב