דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפורה של ספיר- הצלחה במתמטיקה לאור מודל יחודי 

מאת    [ 03/09/2008 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 3032 פעמים ]

ספיר (שם בדוי) תמיד הייתה תלמידה טובה, מספרת אימה ענת בגאווה בשיחה שנערכה עימי: ציוניה היו טובים, היא אהבה ללמוד ונהנתה ללכת לבית הספר. אבל... מוסיפה ענת, בשנתיים האחרונות (כיתות ח-ט) ספיר החלה להתקשות בלימודים במיוחד בתחום המתמטיקה. היום, אומרת לי ענת, ספיר לא רוצה ללמוד יותר מתמטיקה וטוענת כי היא בחיים לא תוכל להצליח ואין סיכוי שהיא אי פעם תדע ותבין!. ענת רצתה להבין מדוע יש פערים כה רבים בין ציוניה בעבר לציוניה כיום? מדוע ביתה מתקשה כל כך ואיך היא תוכל להחזיר לביתה את חדוות הלמידה ואת האמון בעצמה?
המשכנו לשוחח עוד על ההתפתחות של ספיר, על הרגלי הלמידה שלה על הכישלונות שמלווים בעצב (למרות המורים הפרטיים הרבים שהיו לה) ואז נעצרה ענת ואמרה לי בטון מיואש, אני רוצה לעזור לביתי אך איני יודעת מה לעשות? איך לגלות את מה שמפריע לספיר ופוגע בדימוי העצמי שלה ובשמחת החיים שלה?
הקשבתי לענת והצעתי לה כי הדרך הנכונה ביותר לענות על שאלות אלו היא באמצעות אבחון פסיכו-דידקטי . אבחון שכזה הינו אבחון מקיף שמטרתו לאתר את נקודות החזקה והחולשה של המאובחן .
הפגישה עם ספיר
ענת הגיעה למכון עם ספיר, ילדה כבת 15.5 גבוהה שיערה שחור עיניה גדולות וחומות וגומות חן גדולות שהופיעו כל פעם שהיא חייכה. במהלך הפגישה ספיר חזרה ואמרה כי היא לא יכולה ללמוד מתמטיקה ואין סיכוי בעולם שהיא תצליח במקצוע זה! ניראה כי ספיר הרימה ידיים דבר שהעציב את כולנו כולל את ספיר שהרגישה מתוסכלת וחסרת אונים.
ספיר השלימה את ההליך האבחוני(אבחון פסיכו-דידקטי) הכולל ארבעה מבדקים עיקרים: מבדק פסיכולוגי חינוכי (מבדקי אינטיליגנציה -IQ), מבדק נוירו- פסיכולוגי (בין היתר לבדיקת הקשב), מבדק פסיכולוגי קליני (הבוחן צדדים רגשיים) ומבדק דידקטי(לאיתור קשיים במיומנויות הכתיבה , הקריאה ,המתמטיקה והאנגלית).

בתום האבחון ולאור הממצאים שהראו כי ספיר בעלת אינטליגנציה מאוד גבוהה, התעקשנו כי היא יכולה ללמוד ואף להצליח! רק צריך להקנות לה את הכלים הנכונים ואת אותן אסטרטגיות למידה שייקלו עליה במתמטיקה ובלימודיה בכלל. ספיר עדיין הייתה בשלה ומבחינתה אין שום סיכוי שתוכל אי פעם לגשת לבגרות במתמטיקה. הסברנו לענת כי לאור הכישלונות של ביתה במתמטיקה התפתח אצלה "חסם פסיכולוגי" והימנעות מכל מה שקשור בתחום!. יחד עם זאת הוספנו, ניתן באמצעות הוראה מתקנת המקנה כלים ייחודיים לקדם את התלמיד מבחינת הישגיו בבית הספר, תוך העצמת ביטחונו העצמי ביכולותיו.
ספיר החלה ללמוד והמטרה העיקרית היתה ליצור חווית הצלחה במתמטיקה שתחזיר לספיר את האמונה בעצמה וביכולתה! אומנם בהתחלה ספיר היתה מאוד סקפטית, אך עם הזמן ולאור הכלים שרכשה גם ההצלחות הגיעו..... ספיר הצליחה להשלים את החומר של הכיתה ויותר חשוב החזירה לעצמה את האמונה כי היא חכמה ויכולה!!!
לאחר תקופה של הוראה מתקנת, החלטנו תוך התייעצות עם ספיר, לשלבה בקבוצת למידה בשל היתרונות הרבים שיש לקבוצה:
? בקבוצה קטנה כל פרט מקבל יחס אישי ובכך בא לידי ביטוי, תורם לקבוצה ונהנה מפרותיה.
? הצלחה קבוצתית מחזקת את הביטחון העצמי של הלומד כאינדיבידואל.
? עמידה ביעדים ובמטלות קבוצתיות מפתחת את האחריות האישית של כל פרט.
? האינטראקציה החברתית בקבוצה מגבירה את המוטיבציה של הלומד.
? עבודה שיתופית מפתחת מיומנויות חברתיות המכינות את התלמיד לא רק להתמודדות עם בית הספר אלא לחיים בכלל.
? עבודה בצוות מפתחת את כושר ההבעה והקומוניקציה הבין אישית.
? למידה קבוצתית יוצרת תחושת הנאה המובילה להתמדה בתהליך.
? למידה קבוצתית יוצרת למידת עמיתים.
ספיר הסכימה, לקחה חלק בקבוצות הלימוד והמשיכה להתקדם. במהלך השנה הציעו לה לעלות ל-4 יחידות לימוד. ספיר כבר לא היה סקפטית לגבי יכולתה!!! היא היתה מלאת בטחון עצמי ושסיימה את הבגרות הראשונה שלה במתמטיקה (היחידה הראשונה מבין ה-4) כתבה לנו את המכתב הבא :
לצוות מכון טלי ,
כשהגעתי אליכם לראשונה בכיתה ט' לא האמנתי בעצמי. לא הסכמתי ללמוד מתמטיקה וכל דבר שהיה קשור במקצוע גרם לי תסכול רב ואכזבה. אני זוכרת שנכנסתי פעם ראשונה למכון ואמרתי כי אין סיכוי שאלמד ואבחן במקצוע זה....
בתום האבחון כשבאנו לקחת תוצאות אמרה לי טלי "עם יכולות כמו שלך, אין סיכוי שלא תצליחי ולא רק ב-3 יחידות!!! רק תרכשי מעט כלים שיעזרו לך... ואז...השמיים הם הגבול" אני זוכרת שאמרתי לעצמי , הנה עוד מישהי שמנסה לתת לי הרגשה טובה אבל בתוך תוכי ידעתי כי אני מקרה אבוד.
הסכמתי לנסות והתחלתי להיפגש עם יוסי. אני זוכרת שבפגישה הראשונה יוסי אמר לי: "עוד יום אחד נצחק על התקופה הזו... והסיפור שלך יהווה דוגמא לתלמידים רבים שמתקשים ומחליטים לוותר...."
עם הזמן התחלתי להצליח, השיעורים הפכו למהנים ( אני לא מאמינה שאני כותבת את זה ועוד על מתמטיקה- אבל זו האמת!!!), התחלתי להבין את החומר. יוסי נתן לי שיטות מיוחדות- הוא קורא לזה "טריקים" ופתאום דברים הפכו למובנים, לקלים יותר... והרגשתי לאט לאט כי אני יכולה!.
לאחר תקופה לא ארוכה השתלבתי בקבוצת למידה וציוני המשיכו לעלות. קיבלתי הצעה לעלות ל-4 יחידות באמצעות מבחן שדרוג. בהתחלה חששתי ולבסוף אחרי התייעצות עם יוסי החלטתי לגשת למבחן.....
היום אני מסיימת כיתה י' נמצאת ב-4 יחידות לימוד ואפילו הגישו אותי ליחידה הראשונה עם ציון מגן של 91,
אני רוצה ראשית להגיד המון תודה לטלי וליוסי שלא ויתרתם עליי!!!! שהחזרתם לי את האמון בעצמי... ויותר מכל גרמתם לי להבין כי אם רוצים השמיים הם הגבול!
תודה רבה על הכל ואני בטוחה ששנה הבאה אמשיך להתקדם בקבוצות הלמידה במכון
ספיר
נ.ב
אני כותבת מכתב זה במיוחד לאותם ילדים שמתקשים, שמרמים ידיים, שמרגישים שלא יכולים כדי שילמדו מהמקרה שלי וידעו שעם "טריקים" נכונים ניתן להצליח ואפילו להצליח מאוד....

יוסי כץ (M.A)
אחראי תחום סדנאות למידה מכון טלי.
http://www.mtl.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב