דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל על בלימת חירום 

מאת    [ 02/09/2008 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 3082 פעמים ]

במקרה חירום הבלימה היעילה ביותר תהיה בלימה בכל הכוח, אך רוב הנהגים לא עושים זאת, וחבל. אז למה אנחנו לא עוצרים נכון? ואיך כן צריך לבלום?

אתה נוסע לתומך, מחשבותיך היכן שהוא בין העבודה לאישה/ בעל, התנועה זורמת והכול פחות או יותר בסדר. לפתע חוצה משאית גדולה את נתיבך, היא יצאה מכביש צדדי ולא נתנה לך זכות קדימה. אין לך ברירה אלא לעצור, אין לאן להתחמק.

כשאנו שואלים תלמידים שלנו כיצד יבלמו בסיטואציה כזו, התשובות מתחלקות בין "אבלום אינסטינקטיבית בכל הכוח", לבין "אפמפם על הבלמים, זה הכי נכון".

נוסיף לנתונים שאתה במאה קמ"ש והכביש רטוב... האם עדיין הייתם לוחצים על הבלמים בכל הכוח? לצערנו, המציאות טופחת על פנינו ומוכיחה שלא כך הוא, הבלימה האוטומטית של הנהג תהיה הססנית, פרוגרסיבית ובלתי יעילה בעליל.

רואים זאת בכמה מצבים, אחד מהם אפילו מוכר לך: בראותך תאונת דרכים, צא וראה את סימני הבלימה שעל הכביש. הסימנים תמיד ימצאו במטרים האחרונים לקראת התאונה, למרות שברור לכול בר דעת שהסיטואציה התחילה מוקדם יותר, כלומר: חלק ניכר ממרחק הבלימה לא נוצל לבלימה יעילה/ מקסימאלית.

הסיבה לכך כפולה:
1. בזמן בלימת חירום במהירות גבוהה יחסית, מפחד הנהג ממה שעלול לקרות למכונית (תחליק, יאבד שליטה, תתהפך וכן הלאה), ולכן מהסס ללחוץ בעוצמה על הבלמים. ככל שמתקרב הנהג לתאונה, הפחד מהפגיעה עולה על הפחד מהעלול לקרות למכונית והוא לוחץ חזק יותר ויותר על דוושת הבלמים עד לפגיעה. מאוחר מדי.
2. סיבה שנייה פשוטה עוד יותר: האופן בו אנו רגילים לתפעל את הבלמים הוא בהדרגה, כך אנו נוהגים לפני רמזורים וצמתים וכך מוטמע לנו בתת ההכרה. כדי להפטר מהרגל זה יש לתרגל בלימת חירום במקום סטרילי ומוסדר. רק תרגול בפועל יוכל להטמיע את ההבחנה כי מותר ונכון ללחוץ בעוצמה על הבלמים במצבי חירום, בכביש יבש או רטוב ובכלל.

יש לנו כמובן הרבה תירוצים למה עלינו לבלום בפמפום, בהדרגה וכן הלאה: המכונית תחליק, תתהפך, תסתבסב ועד כהנה וכהנה. אך האמת היא כי במקרה חירום הבלימה היעילה ביותר תהיה בלימה בכל הכוח. לחיצה מיידית חזקה ורציפה על דוושת הבלמים תביא את הנהג הממוצע לעצירה במרחק הקצר ביותר.

לא להתנפל, אני מסביר: במכונית בה יש ABS, תדאג המערכת ליעילות הבלימה, כל שנותר לנהג הוא ללחוץ על הבלמים, לא להיבהל מהרעידות שיופיעו בדוושה (זוהי המערכת בפעולה), והמכונית תיעצר, או לפחות תאט, ביעילות המקסימאלית.

האופן בו יש לעשות זאת הוא להחזיק בהגה בשתי ידיים (אני יודע, אתם ממש לא רגילים), להעביר את הרגל מדוושת המאיץ (גז) לדוושת הבלמים במהירות הגבוהה ביותר האפשרית (כל 1/10 שנייה קובעת כי המכונית בינתיים מתקדמת!!), וללחוץ בעוצמה על הבלמים עד לעצירה מוחלטת של המכונית.

במכונית שאינה מצוידת במערכת ABS השיטה היא אותה שיטה!! אני יודע, הגלגלים ינעלו והמכונית תחליק. אז מה? מכונית מחליקה נמצאת עדיין בתאוטה, לעומתה, מכונית שבה אנו מפמפמים נמצאת חלק מהזמן בתאוטה, כשאנו לוחצים על הבלמים, ובחלק מהזמן בגלישה חופשית במהירות קבועה, כשאנו מרפים מהבלמים.
לכן, בכל מקרה מרחק הבלימה יהיה קצר יותר בבלימה רציפה מול כל שיטה אחרת.

וכאן שואלים הספקנים: ומה אם המכונית תסטה מנתיבה? המכונית לא תסטה. חוק פיסיקלי ידוע הוא כי גוף הנע בכיוון מסוים, ימשיך לנוע בכוח ההתמדה לכיוון המקורי אליו נע בתחילה. במקרה שלנו, גם אם הגלגלים נעולים (מכונית ללא ABS), המכונית תנוע בנתיב התנועה המקורי שלה כל עוד אנו בגלגלים נעולים, משום ש- 4 פיסות גומי המחליקות על הכביש לא ישנו כיוון התנועה אלא אם יתגלגלו (דבר שאינו קורה כשהם נעולים).

רוצים עוד נתון מפתיע?
במבחן שערכנו, במכונית ללא ABS, בבלימת חירום מ- 50 קמ"ש, ירידה קלה וכביש רטוב, התוצאות היו: כ- 12 מטרים הפרש בבלימה לרעת פמפום מול נעילת גלגלים.

לסיכום: במקרה חירום, האופן היעיל ביותר לעצור את המכונית יהיה ללחוץ על הבלמים במהירות ובעוצמה , לחיצה רציפה וחזקה עד לעצירתה.
ראם סמואל הוא נהג מרוצי מכוניות בארץ ובאירופה, ובעל ניסיון נרחב כמאמן בבתי הספר הטובים בעולם לנהיגה מתקדמת.
ראם הוא יועץ בכיר בתחום הנהיגה בירחוני רכב מובילים ובתכניות טלוויזיה שונות.
בנוסף, ראם מעביר הרצאות בנושאי מוטיבציה, מצוינות, עבודת צוות, השגת יעדים והגשמה עצמית.

ראם סמואל הקים את מסלולים - חברה מובילה ללימוד ואימון נהיגה נכונה ומתקדמת.
http://www.maslulim.co.il

ניתן ליצור קשר עם ראם במייל info@maslulim.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב