דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודעות מהי? 

מאת    [ 28/08/2008 ]

מילים במאמר: 1088   [ נצפה 3889 פעמים ]

מהי מודעות?

במה היא עוזרת לי כאדם החיי את חיי היומיום?
וכיצד יוצרים בהמשך למודעות, התפתחות אישית ורוחנית כאחד?


תחילה נפנה למילון, ללמוד את ההגדרות ל"מודעות" ול"עצמיות" בכדי להבין מהי מודעות עצמית. ומשם נמשיך צעד אחר צעד, נעלה כלים אשר נועדו לסייע בידנו לפתח את עצמנו ולקחת אחריות על חיינו, משל היו המושכות בידנו ולא כמו היינו נתונים לגורל חיצוני לנו שאינו מוכר ולעתים נדמה כאכזר.

מודעות (ש"ע) הבחנה, הכרה, ידיעה, ראייה, תודעה, תפיסה (הבנה).
מודע (ת) הכרתי, מובחן, מורגש, שבהכרה, שבתודעה, תודעתי (השקפה).
עצמיות (ש"ע) הוויה, זהות, ייחודיות, יסודיות, ישות, מהותיות, ממשות, מציאות, מקוריות, סובייקטיביות, פרטיקולריזם, קיום, שוויון.

ההגדרה המילונית מלמדת אותנו, כי "מודעות עצמית" הינה ידיעה והבנת ההוויה האישית -העצמית, הייחודית. או במילים אחרות, הכרת המציאות הסובייקטיבית של האדם.

האם משתמע מכך שאין אנו מכירים את הווייתנו האישית? כן ולא. אנו מכירים חלקים של הווייתנו האישית המצויים ברמת המודע. אבל חלקים נרחבים ומהותיים באישיותנו ובמהותנו אינם ידועים ומוכרים לנו, אך בכל זאת, אנו מושפעים מהם בכל רגע בו אנו חיים.

בתשובה לשאלה: במה מסייעת לאדם המודעות? ניתן לומר, כי מודעות גדולה ורחבה יותר מספקת:
1) בראש ובראשונה נקודת ראות מקיפה יותר על עצמנו על חיינו ומכאן, אנו יכולים לקבל החלטות מבוססות על מקורות אינפורמציה רבות יותר ומדויקות הרבה יותר מאשר הסתמכות אך ורק על חמשת חושים ועל ההיגיון, שלא פעם יותר מכשיל ומטעה מאשר מסייע ועוזר לנו. כלומר, מודעות מקנה את אפשרות לקחת את השליטה על עצמי ועל חיי ולהיות כמה שפחות נתון לשליטת גורמים שאינם ידועים מוכרים לי, ולא פעם כמו תופסים אותי בהפתעה ומכריעים את חיי.
2) זאת ועוד, אני מעלה את הסיכויים שלי להצליח בחיי, כפי שכל אחד מאיתנו מגדיר את ההצלחה, מאחר ורמת מודעות גבוהה יותר מאפשרת ללמוד להכיר את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלי. יכולת זאת מאפשרת לי להוציא מהשורש תבניות חשיבה שליליות שרק פוגמות באיכות חיי ובמקומם להכניס תבניות חשיבה והתנהגויות המקדמות אותי ויוצרות בחיי התפתחות אישית וחיובית.

3) בנוסף לכל זה, כלים אלו מהווים כמעין נשק אל מול הפחדים ואמונות הגרעין השליליות (בנוגע לעצמנו ועל חיינו), המניעים את התנהגותנו; שכן בתהליך העלאת המודעות האישית שלנו, אנו חושפים את רשת הפחדים המלווה אותנו משחר ילדותנו; פחדים אשר מעכבים את התפתחותנו, פחדים אשר שולטים בתגובותינו ובמעשינו, ברגשותינו ובאמונתנו בעצמנו ובכוחנו.

ובאשר לשאלה האחרונה, כיצד זה מסייעת המודעות ליצירת התפתחות אישית בחיינו?
1) תהליך זה משחרר אותנו מכבלים אשר מנעו מאיתנו עשיית דברים נפלאים אותם רצינו ויכולנו לעשות, אילולא פחדנו, אילולא לא האמנו בעצמנו, בכוחנו וביכולת של הבריאה להכיל ולמלא את מבוקשנו.
2) ככל שרמת המודעות של אדם עולה, כן עולה מידת בטחונו בעצמו, ביקום ובבריאה - כי מהותם תמיד חיובית ונועדה לטובתו העליונה של האדם.
3) בדרך של "דומה מושך דומה" נמשוך אל חיינו אנשים חיוביים אשר יתמכו בתהליך התפתחותנו ובדרך של "שונה דוחה שונה" נרחיק מעל עצמנו גורמים בחיינו אשר מעכבים אותנו, אשר רומסים לא פעם חלומותינו ברגל גסה ומשדרים חשיבה שלילית שלא מעודדת התקדמות, אלא קופאת על שמריה מפאת הפחד; פחד להיכשל ולהתאכזב, פחד נורא יותר להצליח, ואז מה זה אומר עלי? על חיי ועל האנשים בסביבתי וכן הלאה.

תחילת תהליך המודעות ככל תהליך למידה אחר, מתחיל בהבנה ובהכרה, כי מידת או רמת המודעות (האישית) שלנו טעונה שיפור. זאת ניתן יהיה לעשות בנקל, כאשר ניזכר בכל אותם מצבים בחיינו בהם הגבנו כמבלי שליטה. לא ידענו ולא הבנו מה הניע אותנו. כלומר, מידת המודעות שלנו לגבי עצמנו אינה מספקת. בנוסף להבנה זו יש לדעת ולזכור כי לאדם ניתנה זכות בסיסית בחיים הללו והיא זכות הבחירה החופשית ואין הוא קורבן של המציאות או של הנסיבות, אלא אם כן הוא בוחר להיות ולהיוותר קורבן. בכל רגע נתון בחייו, יכול האדם לשנות את מצבו, ע"י שינוי גישתו למצב, לעצמו, לחיים, לזולת ובכך את הרגשתו ואף את המציאות הפיסית בה הוא חי.

נקודת המוצא היא, כי המציאות הנשקפת מבעד לחמשת החושים הפיסיים המוכרים לאדם (מגע, טעם, ריח, שמע וראייה) אינה מספקת בד"כ פרספקטיבה מדויקת ונרחבת על המציאות האמיתית, ולכן, כל הסתמכות שלנו על חמשת החושים מובילה אותנו להסקת מסקנות לא מדויקות ולבחירות שאינן משרתות את טובתנו העליונה בסופו של דבר, שכן הן מבוססות על אמיתיות חלקיות ולא שלמות לגבי המציאות. למשל, העין האנושית אינה בנויה ואינה מסוגלת לקלוט את כל אשר קיים בנמצא, אלא את מה שהיא מחפשת ומה שהיא מורגלת בו. אין זה אומר כי רק מה שאנו תופסים בעינינו קיים, עובדה היא כי קיימים מיליונים חלקיקים באוויר אליהם איננו כלל מודעים ובכל זאת אנו יודעים כי הם קיימים, הרי אנו קולטים גלי רדיו הנמצאים בחלל, מדברים במכשיר הפלאפון הנייד ועוד. כלומר, טווח הראייה האנושי צר מלהכיל את המציאות האובייקטיבית. לכאן נכנסת המציאות הסובייקטיבית של האדם; הוכח, כי האדם רואה ושומע וחש באופן כללי, את מה שהוא חשב מלכתחילה. דהיינו, כי המציאות הנתפסת על ידי חושינו אינה בהכרח המציאות האובייקטיבית, אלא היא מראה המשקפת עפ"י רוב את המציאות הסובייקטיבית שלנו.

זאת ועוד, המחשבות, האמונות, ניסיון העבר שלנו והתפיסות שלנו הם למעשה אלו אשר יוצרים את המציאות אותה אנו תופסים. חושינו מותאמים למצוא את התבניות הקיימות בראשינו בעולם הנגלה בחוץ. מכאן, שינוי בדרכי החשיבה והתפיסה, מן הסתם, משנה את המציאות הפיסית. כלומר, היה ואנו חיים במציאות שאינה עולה בקנה אחד עם הרצונות שלנו, בכדי לשנות את אותה מציאות (חיצונית לכאורה) יש קודם לשנות את המציאות הפנימית המבוססת על אותן מחשבות, מאמונות ותפיסות שלנו, לשנות את נקודת ההשקפה שלנו על עצמנו ועל חיינו.

שינוי זה מהווה חלק נכבד מתהליך המודעות העצמית-אישית של האדם. שכן, המודעות האישית מספקת לאדם ראייה מעבר לפרספקטיבה של חמשת החושים אל עבר המקום בו המחשבות שלנו אינן מעצבות את הנשקף אלא יוצרות את הנשקף לנו כפי שאנו רוצים שיהיה ולא כפי שאנו מקבלים כמובן וברור מאליו שיהיה.

זאת ועוד, ככל שהאדם מאמין במחשבות החיוביות שהוא נוהג לחשוב, כן הוא יוצר לעצמו דפוסי התנהגות חיוביים ופרואקטיביים. בד בבד, ככל שהאדם נוטה להאמין במחשבות השליליות העוברות בראשו, כן הוא נוהג באופן תבוסתני (שהרי הוא מאמין בכישלון מראש כמו גם בדיעבד) ושלילי, בתאם לאותו כיוון חשיבה שלילי שהיה לו מבעוד מועד. מכאן, בכדי לשנות ולשפר את איכות החיים, יש לעשות בדיקה מקיפה ונרחבת על האמונות, המחשבות והתפיסות שלנו על עצמנו, חיינו, העולם סביבנו ובכלל; יש ביכולתנו להמשיך ולהחזיק ולהאמין במחשבות בעלי גוון חיובי, אשר תומכות בנו ומסייעות בידנו ליצור התפתחות חיובית בחיינו. מאידך, יש ביכולתנו להוציא מן השורש את אותן מחשבות שגורמות לנו בשל הפחד שהן נושאות עימן להישאר תקועים במקום, מחשבות אשר עוצרות מבעדנו ליצור את המציאות לה אנו ראויים ובה אנו חושקים לטובתנו ולטובת הסביבה הקרובה והרחוקה שלנו.

במה נבחר? באילו מחשבות נבחר להאמין? מה נבחר לחשוב?
ישנם לא מעט מצבים בחיים אותם (לכאורה) אין ביכולתנו לשנות ואולי אף לא בחרנו בהם (לפחות לא ברמה המודעת). אך עם זאת, את הגישה שלנו ואת ההשפעה של אותם מצבים עלינו יש בידינו וביכולתנו לעצב ואף לשנות. את אופי התגובה שלנו בהחלט יש בכוחנו לעצב בהתאם לרצוננו ולבחירתנו המודעות.

בחירה מוצלחת.


ברכת אהבה ושלום
שלומית
שלומית זקן
מטפלת ומדריכה הוליסטית
050-2184877 zaken_shlomit@walla.co.il
http://www.holizem.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב