דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התחנה הסופית - ''אלטלנה'' 

מאת    [ 26/08/2008 ]

מילים במאמר: 917   [ נצפה 2966 פעמים ]

 

לקראת הבחירות הקרבות יש קדחת של תפיסת עמדות, עליה "לאוטובוס" היוצא לתחנה הסופית "אלטלנה, והצטרפות אישים למפלגות בעלות פוטנציאל.

להלן הרכש הטרי לחיזוק הקבוצות לקראת פתיחת הליגה, האלוף עוזי דיין - רב ניצב אסף חפץ - שניהם לליכוד.

 

* מאת: עו"ד אברהם פכטר

 

זאת כבר תופעה, שלא צריכה להפתיע את הציבור ובכל זאת.

לקראת הבחירות הקרבות יש באוויר ריח של פריחת תפוזים וקטיף מתקרב. הרכש החדש של נתניהו - רב-ניצב אסף חפץ, מפכ"ל המשטרה לשעבר ששאיפתו המוצהרת להיות המועמד לשר לביטחון פנים. בראיון לגלי צה"ל, לרזי ברקאי, הצהיר אסף חפץ כי הוא הצטרף לליכוד, כדי לתרום מניסיונו, לחזק את אמון הציבור במשטרה ובשלטון החוק וסיים בהודעה דרמטית שאם ברק או חברו מתן וילנאי ממפלגת העבודה היו פונים אליו קודם, היה מצטרף אליהם.

כלומר: לא אידיאולוגיה, לא תפיסת עולם, לא דרך פוליטית, ערכים מפלגתיים, עקביות באמונה, בדרך - אלא פשוט: כיסאלוגיה.

יחד עם זאת, ראוי לציין, כי הכנות ואולי התמימות בהצהרותיו, יש בהם חן אישי רב אבל מעוררת שאלות פוליטיות וערכיות כבדות משקל.

אין לטעות ברצונו של אסף חפץ, לתרום מניסיונו הביטחוני, במיוחד בתחום תפקידי משטרת ישראל, אבל אם הליכוד היה בוחר בו כנציג מקצועי, מעין צוות אישי של "מקצוענים" בתחומם - ההתייחסות היתה אחרת - בדרך בו הצטרף המניעים אינם נקיים מספקות והרהורים.

המצטרף השני העולה על האוטובוס - הוא האלוף עוזי דיין - איש רב פעלים, ישר דרך לוחם בשחיתות שלטונית וחברתית, איש עקרונות, מקים מפלגה שנכשלה בחירות, פעיל פוליטי וחברתי - שלא יכול להצביע על הישגים פוליטיים ממשיים.

יחד עם זאת, איש ראוי, שכל מפלגה יכולה להתברך בה - וללא ספק יוסיף איכויות חיוביות לליכוד. אבל אי אפשר להשתחרר מהמחשבה שעוזי דיין היה שנים בקצה השני של ליכוד, יותר איש עבודה ומפלגת עבודה, כלומר: מרכז ושמאלה ולא מרכז וימינה כפי שהליכוד מציג את עצמו. אז נכון, שהמרחקים בין ליכוד - עבודה וקדימה קשה למדוד ב"מד מרחק" ובהרבה נושאים ביטחוניים, חברתיים, פוליטיים, כל המפלגות שפורטו לעיל מצטלבות ומשיקות אחת לשניה בדעותיהן ותפיסתן, אבל בכל זאת, לכן גם אצל עוזי דיין יש חשש ורוח של כיסאלוגיה ואולי גם פתרון לחובות כספיים של מפלגת הנפל של עוזי דיין. ואם זה מזכיר לכם את מפלגת "קדימה" - אז אתם בדרך הנכונה.

כאשר אריק שרון ראה והרגיש שלא יוכל לבצע את מדיניותו בדבר "ההתנתקות" והיציאה מגוש קטיף - עשה התנתקות פוליטית והקים את "קדימה".

התוצאה - עשרות פליטים ועריקים אידיאולוגיים החליטו לעלות על האוניה החדשה, רובם כדי לזכות בתפקיד החל מחבר כנסת וכלה בתפקיד שר ולא חשוב איזה, העיקר תפקיד + פינוקים וכיופים. תוסיפו לכך גם את עריקי מפלגת העבודה - פרס, רמון ודליה איציק שהעריכו שלטון, הון וכיסאות.

כך מצאנו פתאום את הדמויות המובילות של קדימה - כמו א.ב. רוחמה, השר הטרי אפללו, צחי הנגבי, אהוד אולמרט, שיצק מים על ידיו ורגליו של אריק שרון, ופתאום, בלא הכנה מצא עצמו כראש מפלגה וגרוע יותר ראש ממשלה - אחד הגרועים והבעייתיים ביותר בתולדות המדינה בת-ה-60.

מלחמת לבנון השנייה שהחלה בקונצנזוס לאומי רחב תחת הכותרת "כמבצע תגובה" - והתגלגל בלי פיקוח ושליטה למלחמה.

מלחמה שמטרותיה היו טובות אבל "פספסו" בה את העיקר את ההכרעה והניצחון. מלחמה שפגעה והחלישה את "ההרתעה הביטחונית" של ישראל וצה"ל באיזור, כאשר ספיחיה הראשוניים כבר נראים ברצועת עזה, עליית כוחו ושליטתו של חמאס. וכן התגובה והטיפול הכושל והמתמשך בשחרורו של החייל שליט לאחר הטיפול המגמגם בפרשת החזרת החיילים רגב וגולדווסר.

בין הבורחים והעריקים מהליכוד יש מקום של כבוד לשר התחבורה הפעלתני ומועמד בפריימריס של קדימה מר שאול מופז.

אסור לשכוח למופז שהיה רמטכ"ל + שר ביטחון לפני מלחמת לבנון השנייה ובתפקידו זה היה ממונה על הכנת צה"ל למלחמה וכל יתר משימותיו, לרבות הכנות באימונים, ציוד ימ"חים ואימון אנשי מילואים. כל שנות שירותו של מופז כרמטכ"ל ושר ביטחון כשלו במבחן התוצאה והמלחמה.

אמנם, מתברר שמופז שהיה בקבינט הביטחוני הציג תכנית טובה וישימה, למלחמה בלבנון, אבל היא נדחתה ולא בוצעה.

מופז מצידו לא נלחם עליה, לא עשה מאמץ מינימאלי לשכנע את אולמרט והממשלה בתכניתו, אלא התכופף, גמגם ופחד להרגיז את אולמרט מטעמי נוחיות וכיסאולוגיה.

השר מופז שערק מהליכוד, בצורה מבישה, להבדיל מיתר העריקים - מופז טען והצהיר שאסור לעזוב, יש להישאר ולהיאבק ואפילו טרח לנסח מכתב יפה ומשכנע לכל מתפקדי הליכוד - להישאר ולהישאר מיוחדים וחזקים. ומי ברח ראשון בטרם יבש הדיו על המכתב, ניחשתם - שאול מופז. לדעתי, בשל מעשיו והתנהלותו כמפורט אינו ראוי להיות ראש ממשלה - ולא ראש מפלגה.

הגב' ציפי לבני - לעומתו, היתה בין מייסדי קדימה והכנת מצע המפלגה, תפסה מהר מאד שהמלחמה מתנהלת לא נכון והמליצה לסיימה עם הישגים מדיניים אחרי 5-4 ימים. אבל, נדחתה, לא נלחמה על מעמדה ודעותיה והשלימה עם המצב שנוצר, ודבר זה פועל לרעתה.

ובכן, כשמנתחים את המצב - רואים בבירור שהאוניה "אלטלנה" לא טובעה ונפגעה מפגזים של תותחים מחוף ת"א של צה"ל הצעיר. אלא טבעה ממאות אנשים שהתגלו משך השנים שהיו על האוניה בשעתה הקשה - ממש כמו המצטרפים ל"קדימה" ועכשיו לליכוד.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב