דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זוגיות מתחילה ברוחניות 

מאת    [ 26/08/2008 ]

מילים במאמר: 1966   [ נצפה 2973 פעמים ]

חכמת הקבלה מייחסת חשיבות רבה לשותפות הרוחנית בין בני זוג. הקבלה אינה רואה בחיבור בין הבעל לאישה כלי למימוש מטרות גשמיות, שאין להן כל תכלית רוחנית. להפך, החיבור בין בני זוג, אם הוא בעל אופי רוחני, מעניק לשני בני הזוג יכולת עצומה להתפתח התפתחות רוחנית, ולבד הם לא יוכלו לעשות זאת. בעצם, במה שונים בני האדם מבעלי החיים? הרי גם הבהמות מוצאות בני או בנות זוג, כאשר מטרת הטבע שבהם דוחפת אותם להעמיד צאצאים, כדי לחזק את השושלת ולסייע להמשך קיומו של הגזע. כיום רבים מאתנו פועלים על פי אותם קודים המנחים בעלי חיים. אין בחיי הזוגיות ערך ממשי עבורנו. הם נועדו להביא ילדים לעולם, לשלם את המשכנתא בזמן, ולהתמודד יחד עם מישהו נוסף עם תלאות החיים. האם בכך מסתכמים חיי הזוגיות?

הזוגיות שהקבלה עוסקת בה היא זוגיות שונה לחלוטין. הקבלה רואה בבני הזוג שני חלקים רוחניים, שהחיבור ביניהם עשוי ליצור מעבורת רבת עוצמה לעולמות העליונים, ולעזור לכל אחד מבני הזוג להגיע לגמר התיקון שלו, בזמן הקצר ביותר האפשרי.

כזכור, כל אחד מאתנו נדרש, במהלך חייו, להגיע לדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר - דרגת הכוח העליון. רק בחכמת הקבלה מצויים הכלים העשויים לסייע לכל אחד מאתנו להגיע לדרגה העליונה הזו. במקביל, הקבלה אינה מתעלמת מהעובדה הבסיסית, שלפיה המין האנושי מתחלק לשניים: נשים וגברים. אלא שבניגוד לאמונות אחרות, הגורסות כי החיבור בין בני הזוג נועד בעיקר להגשים מטרות בהמיות גשמיות, הרי שבקבלה מצוין כי החיבור בין בני הזוג מטרתו היא בעיקר רוחנית, ואם החיבור אינו רוחני ביסודו, הרי שהוא עלול לאמלל את שני בני הזוג עד סוף ימיהם, מבלי שאיש מהם יוכל להגיע לגמר התיקון האישי שלו אי פעם.

מבחינת הקבלה כל אחד מאתנו יכול לבחור לו כל בן או בת זוג, כאשר התנאי היחיד שאמור לעמוד נגד עינינו הוא התנאי הרוחני. כלומר, אין שידוכים משמיים, אין שידוכים שנקבעו על ידי גורל או מרגע הלידה. נכון שהמידע הזה עלול למוטט את הענף עליו יושבים אלפי אנשים שהפכו את הזיווג למקצוע, אך זו הגישה עליה מתבססת חכמת הקבלה בכל הנוגע לענייני זיווגים, גם אם קשה לעכל אותה.

על פי אותה גישה, גבר חייב למצוא לעצמו אישה, אשר על פי הערכתו היא זו שיכולה לעבוד אתו יחד, במשותף, עד להגעה לעולם הרוחני העליון, עוד בחייהם. גם האישה צריכה לשאוף למצוא את הגבר, אשר להערכתה יוכל להוות את החלק הרוחני השני שלה, ולסייע לה להגשים את מטרת הבריאה. יחד מהווים השניים כוח רוחני עצום, המעניק להם יכולת להגיע להישגים רוחניים עצומים, שלבד אין לאיש אפשרות להגיע אליהם.

במילים אחרות הזוגיות, על פי חכמת הקבלה, חייבת להיות מבוססת על רוחניות. ברגע ששני בני הזוג יפנימו את מטרת הבריאה, ויבינו כי הם תלויים האחד בשני לא בגלל המשכנתא או העסק המשותף, אלא משום שכל אחד מהם מהווה סולם עבור האחר, כדי להגיע לעולם הרוחני, רק אז יגיעו לזוגיות המושלמת, שתבטיח להם דרך סלולה עד לגמר התיקון. כאשר הבסיס לקיומו של הקשר הוא בסיס רוחני, הם אינם צריכים עוד לדאוג לבעיות פרנסה, בריאות, או לבעיות אחרות המטרידות כל בני זוג, משום שהכוח הרוחני הוא הכוח החזק ביותר המצוי ביקום כולו, ואין שום כוח אחר שיכול לו. בני זוג אשר החליטו כי הרוחניות מבחינתם הופכת להיות דרך חיים, למעשה פורשים מגן רב עוצמה על הבית, אשר שום אויב חיצוני לא יכול להכניע.

הבעיה נעוצה בעובדה שבשעה שאנו מתקשים עדיין להבין את הצורך להגיע לגמר התיקון האישי שלנו, אנו כבר מדברים על תיקון בין בני זוג. ברגע שנבין לאשורה את המטרה הניצבת בפנינו, נוכל להבין מדוע חכמת הקבלה מייחסת חשיבות עצומה כל כך לזוגיות. בעצם הזוגיות טמונה חכמה עצומה, המגלה טפח לא קטן ממבנה העולם הרוחני.

גם העולם הרוחני בנוי משני חלקים: זכר ונקבה. שני החלקים נפרדים, אך מהווים חלק משלם אחד גדול. כל חיבור ביניהם יוצר יכולת גדולה יותר, פי כמה, להגיע לשלמות. חלק אחד אינו יכול לנוע בלי עזרתו של השני, ולכל אחד מהחלקים יש חשיבות עצומה כלפי השני.

האופן שבו תופסת חכמת הקבלה את תחום הזוגיות עונה, בעצם, על שאלות רבות, המעסיקות רבים מאתנו, בתחום הזוגיות. כאשר נבין את הבסיס, נוכל לפענח את הנוסחה הכוללת. אם נבין כי האישה שאתה אנו בוחרים לחיות היא שותפה רוחנית לדרך, החיבור בינינו יקבל חשיבות עצומה. גם האישה צריכה להפנים את המחשבה כי הגבר העומד לצידה הוא לא רק הבעל, אלא חלק רוחני בלתי נפרד ממנה. כשיידעו זאת, שום דבר לא יוכל עוד לחצוץ ביניהם.

במשך כל ההיסטוריה היהודית, המתועדת בספר התנ"ך, מילאו נשים חלק בלתי נפרד מהעלילה: כפי שיש שלושה אבות, כך יש ארבע אימהות, יש נביאים ויש נביאות. אלו הן נשים אשר הגיעו לדרגה רוחנית עצומה, עד כדי כך שהכוח העליון היה מתגלה אליהן, לאחר שהשיגו את דרגתו הרוחנית. התורה היהודית מעניקה מעמד חשוב מאוד לאישה, ולא בכדי. החובה ללמוד תורה ולקיים מצוות מוטלת בעיקר על הגבר, ואילו האישה מחויבת בעיקר במצוות "לא תעשה". לאישה יש מעמד שונה משל הגבר, ובחכמת הקבלה אנו לומדים שמציאות המתגשמת בעולם הזה היא רמז למתרחש בעולמות העליונים. הגבר והאישה שונים בהרבה מובנים - בגוף הפיסיולוגי, לעיתים בתפיסת העולם, ובהבנת המציאות. השוני נובע מכך שהם מגיעים משני מקורות רוחניים שונים, מקור גברי ומקור נשי. זו גם הסיבה שלגבר ולאישה יש דרכים שונות להגיע להשגה רוחנית ולדבקות בכוח העליון.

ברור, כי מחשבת הבריאה כוללת גם את האישה וגם את הגבר, אך השאלה הנשאלת היא, באיזו מידה צריכה האישה להתייגע על מנת להיכנס לעבודה רוחנית. מהו נפח העבודה הרוחנית שלה, לעומת העבודה הרוחנית המוטלת על הגבר? ברור כי השוני שאנו רואים בעולם הזה, נובע מהשוני בעולמות העליונים.

בעולם הרוחני החלק הגברי נקרא "זעיר אנפין", זהו החלק המשפיע, המעניק, ואילו החלק הנשי נקרא "מלכות", שהיא החלק הפסיבי יותר, המקבל. עבודת המלכות היא לקבל מידי הזעיר-אנפין. עבודת החלק הזכרי, בעולם הרוחני, נועדה לחזק את המבנה הרוחני של עצמו ושל המלכות, ואילו המלכות אמורה להיות מוכנה לקבל את התיקונים הרוחניים ולבצע אותם.

ב"תלמוד עשר הספירות" מצוין כי בכל נשמה מצויים חלקים זכריים וחלקים נקביים, בדיוק כפי שהם מופיעים בגוף האדם. גם לגבר יש חלקים נשיים, ברמת הכרומוזומים, ולאישה יש חלקים זכריים פיזיולוגיים, אלא שהם אינם באים לידי ביטוי. כאשר האיזון הרוחני מופר, מופיעות סטיות מיניות ומתפתחות תופעות שונות גם בגופים.

מלכתחילה ישנן נשמות זכריות ונשמות נקביות, אך גם בנשמה הזכרית יש חלקים נקביים, ולהפך, כך שסוג העבודה הרוחנית תלוי בסוג הנשמה ועל שתי הנשמות, הזכרית והנקבית, מוטלת החובה להגיע לגמר התיקון. אלא שעל הנשמה הזכרית מוטלת עבודה קשה יותר כדי להגיע לכך. על כן, בעולם הגשמי הגבר הוא הנושא בעול המצוות, והוא חייב לקיים שורה ארוכה של מצוות - ללמוד תורה, להקים בית יהודי, דתי או מסורתי, לעסוק במצוות פרייה ורבייה, ובמישור הרוחני עליו להגיע ללימוד חכמת הקבלה, להכרת הכוח העליון, ולעבור את כל המדרגות עד גמר התיקון האישי שלו. אישה, בעולם הזה, אינה מחויבת לנקוט צעדים של חיפוש ותיקון. על פי דין תורה היא חייבת, בעיקר, לא להפר את החוקים שנקבעו, כלומר לא לחטוא, לא לעבור על מצוות "לא תעשה". נשמה של אישה מגיעה לגמר התיקון על ידי תהליך תיקון פסיבי. מטרתה לסייע לגבר להגיע לתיקון הרוחני שלו, וכך הוא יוכל לסייע לה להגיע לגמר התיקון הרוחני שלה.

- האם תהליך חיפוש הרוחניות של הגבר דומה לזה של האישה?

כאשר מגיעה אלינו אישה, משום שהיא מחפשת קירבה לרוחניות, אנו מבדילים בין שני דברים. אצל גבר שמגיע לרוחניות ניצתה הנקודה שבלב, וכעת הוא מרגיש חובה להגיע לרוחניות ולהשלים את גמר התיקון האישי שלו. לעומת זאת, אצל האישה צריכים לבחון האם הרצון שלה לגלות את האלוקות הוא רצון כן ואמיתי, או שמדובר ברצון להרגיע חיסרון גשמי.

- ואיך בודקים את זה?

אם לאישה יש בעל, ילדים ובית, כל מה שהיא צריכה בעולם הגשמי, והיא עדיין מרגישה שמשהו חסר לה, זה סימן שהנקודה שבלב שלה אכן ניצתה, והיא מבקשת רוחניות. אם לא, זה מעיד על כך שהניסיון להגיע לרוחניות חיפה על רצון לממש מטרה גשמית.

העבודה של האשה לא דומה לזו של הגבר

העבודה הרוחנית של אישה היא עבודה שונה מזו של הגבר. היא לא זקוקה ללימוד אינטנסיבי על מנת להגיע לגמר התיקון. היא גם לא חייבת לעסוק בכל מקורות הקבלה, אלא לעיתים די לה בקריאת מאמרים או מכתבים העוסקים בתחום זה. כמו כן, היא לא נדרשת לאותה מסירות נפש לה נדרש הגבר, כגון לימוד באשמורת אחרונה. די לה בלימוד פעמיים בשבוע, בשעות הערב. גם אם תלמד בשעות חריגות כמו הגבר, הדבר לא יועיל לתיקון הנשמה שלה. העבודה שלה צריכה להתמקד בעזרה לגבר ובתמיכה בעבודתו הרוחנית.

הרב לייטמן נפגש, לפחות אחת לשבוע, עם נשות התלמידים שלו - משום שהוא רואה אותן כיחידה רוחנית, היכולה לתמוך בהתקדמות האישית שלהן ולסייע לבעלים. הצלחת התלמידים תלויה, במידה רבה, בנשים שלהם. מעבר לשיחה שלו עם הנשים, אשתו מרכזת אותן ליום אחד של לימוד בשבוע. הן מצויות בקשר הדוק אחת עם השנייה, מסייעות בעבודות השוטפות של הארגון, ואחת לשבוע הן לומדות, עם הבעל, מאמר או שיעור מסוים. זהו מהלך שנועד לחזק את הקשר הרוחני בין הבעל לאישה. הלימוד המשותף מקרב בין בני הזוג, ויש לו כוח אדיר משום שאין דבר היכול לקרב בני זוג כמו הרוחניות. במהלך הלימוד הם חשים כי הם מצויים בקשר רוחני, ואט אט הם נכנסים גם להתאמה רוחנית, המגיעה מלמעלה, במידה שהם משקיעים בלימוד.

אהבה

ייתכן שגם אהבה גורמת לקשר הראשוני בין בני זוג, אלא שיש כאלו המגיעים לחופה לאו דווקא בגלל האהבה, אלא מתוך שידוך או לחץ משפחתי. בסופו של דבר, לא זה קובע מה יקרה לבני הזוג לאחר הנישואים. גבר שלומד קבלה, יכול לקרב את אישתו לתחום זה, ולהפך, אישה הלומדת קבלה יכולה לקרב את בעלה לעולם הרוחני. לא מדובר כאן בחזרה בתשובה או בכפייה; בני הזוג צריכים להגיע לחכמת הקבלה מתוך רצון פנימי משותף לגלות את העולם הרוחני. למסע הרוחני הזה חשוב לצאת בשניים, ולכל אורכו יחושו בני הזוג את העוצמה האדירה של העולם הרוחני כלפיהם, אשר תחזק את הקשר ביניהם.

אין דבר, בעולם הזה, היכול לחבר גבר ואישה יחד חוץ מהרוחניות. כל מצע אחר שעליו בונים בני זוג חיי שיתוף ונישואין, הוא מצע שעלול לכרוע תחת כל משב רוח קליל. חיי נישואין הבנויים על בסיס רוחני, גם סערה לא תוכל לשבור.

ככל שהאנושות מתקדמת בהתפתחות הרצון שלה שבאדם, הגירושין והאכזבות מחיי הנישואים גוברים. זהו סימן לכך שרק הקשר הרוחני הוא שיחזיק את הגבר והאישה יחד כזוג, מול הכוח העליון. כעיקרון, גבר יכול לשאת כל אישה, לחיות אתה, פיזית, ואם יש לשניהם רצון להגיע לרוחניות, הם יוכלו לבנות ביחד כלי משותף, אשר לאחר הנישואין יהפוך לתא רוחני, הממזג בין שני חלקי הנשמה שלהם, ויהפוך אותם לנשמה אחת. לא מדובר פה על פאזלים או על התאמות. הפוטנציאל לבנות את התא הרוחני הזה מצוי בכל גבר ובכל אישה.

הנישואין

הנישואים מייצגים עניין רוחני. הרב ברוך שלום אשלג, שהפך אלמן בגיל 85, אמר מיד אחרי השבעה למות אשתו, שהוא חייב להינשא, מבלי לחשוב מה יאמרו, לרעה או לטובה. זה היה העסק הרוחני שלו, והוא ביקש למצוא אשה, שתהיה כשרה לעמוד אתו תחת החופה, ולאחר מכן שיוכל לעבוד לצידה, יחד, ברוחניות. הרב ברוך שלום אשלג, שהיה בדרגה רוחנית עצומה, לא יכול היה להמשיך בעבודתו הרוחנית ללא חופה וקידושין. חסר היה לו החלק שמתוסף לנשמת האדם על ידי הפעולה הגשמית הנקראת "חופה". מכאן אנו לומדים, שאם גבר רוצה ללמוד קבלה והאישה מתנגדת, זה לא ימנע ממנו התקדמות רוחנית. לעומת זאת, אם הוא לא יתחתן, זה עלול למנוע ממנו אותה התקדמות.

חשיבות המסגרת הרוחנית

מסגרת הנישואין מבטיחה הגנה מושלמת על בני הזוג. מחכמת הקבלה אנו לומדים שלכל מהלך גשמי ישנו מקור בעולם העליון, ואם גבר ואישה משיגים את העולם העליון, אזי יש להם שליטה מלאה על מה שקורה כאן, בעולם הגשמי, ודבר לא יוכל לפגוע בהם.

- מה באשר לטענות על כך שזיווג הוא, בעצם, חידוש קשר מגלגול קודם?

כדאי שאנשים יעזבו את העיסוק בגלגולים ויתחילו להתקדם אל מטרת הבריאה. אין בעיסוק בנושא הזה שום צורך. במקום לעסוק בדברים העיקריים, הם עוסקים בשוליים. לא יעזור לאדם אם הוא יודע מי הייתה אישתו בגלגול קודם. כל יום שמגיע הוא יום חדש, ובכל יום יש התחדשות של הנשמות.

- מדוע חכמת קבלה מייחסת חשיבות כה רבה לחלק הרוחני הנקבי, המיוצג על ידי הנשים?

משום שבחלק השני ישנה התגלות של הכוח העליון. לא בכדי האישה היא היולדת, היא זו הממשיכה את השושלת, את המדרגות הרוחניות אשר בעזרתן יכול לטפס גם הגבר. יש כאן יחסים מאוד מורכבים וחשובים בין אישה לגבר, כאשר ברור שכל חלק הוא בעל חשיבות עליונה לקשר, ואי אפשר לקבוע מי חשוב ממי. חלוקת התפקידים והעבודה ההדדית הם החשובים, ואם נבדיל מה כל אחד מבני הזוג צריך לעשות כדי להשלים את בן זוגו, ברוחניות, רק אז יוכלו בני הזוג להגיע לאושר האמיתי.

"קבלה לעם" מטעם קבוצת המקובלים "בני ברוך" הוא עיתון הכתוב "בגובה העיניים" ושואף להעביר את חכמת הקבלה האותנטית בשפה פשוטה, קלה ומדעית. "קבלה לעם" הוא עיתון א-פוליטי, לא מסחרי ומטרתו היא להפיץ בצורה חופשית וללא תשלום את הידע העצום הטמון בחכמת הקבלה.

להמשך קריאה:
תפקיד עם ישראל
איך מרגישים רוחניות?



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב