דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טלטלה בפרמידת הצרכים של מאסלו 

מאת    [ 22/08/2008 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 7097 פעמים ]

טלטלה בפירמידת הצרכים של מאסלו

בחודש פברואר התפרסמה באתר www.wbn.co.il כתבה חדשותית בנוגע לקבוצת GAC, אשר עוסקת בשילוח ימי, בכתבה עודכנו כי החברה מצליחה להשיג בחמש השנים האחרונות צמיחה עסקית, כתוצאה משינוי אסטרטגי שכלל התמקדות בערכים ארגוניים כדרך ליצירת יתרון תחרותי.
בחרתי הפעם להתמקד בנושא ולנסות להסביר את משמעות המושג ערך: ערכים הם רכיביה של הזהות הארגונית, הם מעין קווים מנחים לפיהם העובדים יודעים כיצד להתנהג וכיצד לעבוד במציאות היומיומית שלנו, ערכים הם אמונות מתמשכות אשר מחזיקות מעמד במשך התפתחותו של הארגון ומסייעים לו בשיפוט היומיומי.
הגלובליזציה וההתפתחות הטכנולוגית כופים על הארגונים לפתח אסטרטגיות חדשות, עובדים נדרשים לקבל משימות חדשות ואחריות נוספת בעוד שהמונח ביטחון תעסוקתי מקבל חשיבות נמוכה.
אם כך הדבר, כיצד עלינו לעודד את העובדים לתרום בסביבה כה סבוכה?
המטרה שלנו כארגונים או חברות היא ליצור סביבת עבודה שתתמוך ותנסה להתמקד בצרכים גבוהים יותר של העובד, לשם הסבר הנושא אנסה להסתייע בתורתו של הפסיכולוג אברהם מאסלו, אשר פיתח תאוריה שבסיסה פירמידה של צרכים.

מאסלו טען כי אדם לא יכול לעלות בשלבי הפירמידה אילולא מולאו כל הצרכים בכל מדרגה נמוכה יותר, כיום אנו עדים למחקרים רבים שמצביעים על שינוי במגמה, עובדים נותנים כיום משמעות רבה יותר לצרכים גבוהים יותר בפירמידה, לטעמי אנו נמצאים בעידן בו התאוריה של מאסלו עוברת טלטלה שעלולה לזעזע את הבסיס לכל תורתו.
עבורנו חשוב יותר כיום לפנות אל צרכים כגון השתייכות, הערכה חברתית ומימוש עצמי, אל מול צרכים אלו אנו זקוקים לפתח תרבות ארגונית שתפקידה לתת משמעות לכל צורך כזה ולסייע לעובד לתת מעצמו מעבר לדרישות התפקיד הפורמליות.
אתן דוגמאות למספר ערכים אותם יש לעודד כדרך ליצירת אותה סביבת עבודה שתתמוך בצרכיו העכשווים של העובד:
? עבודת צוות- אם אנו נעודד את העובדים לעבוד יחדיו לשם השלמת המשימה, תוך כדי מתן עזרה האחד למשנהו, נוכל להעניק לעובדים תחושת שייכות למשהו גדול שקורה סביבם ושהם נוטלים בו חלק.
? העצמה או אוטונומיה במילוי התפקיד- יסייעו לנו לתת לעובד כלים רבים יותר להתבטא ללא חשש וכך גם לנצל את היכולות הטמונות בו תוך כדי הגשמת מטרותיו ושאיפותיו, ובילים אחרות נאפשר לו להגיע למימוש עצמי מקסימלי.
קיימות עוד אפשרויות רבות ומה שהובא לפניכם כאן הוא רק קצה הקרחון, אולם כוונתי היא שתבינו את המשמעות העמוקה של ערכים כאותם יסודות איתנים של תרבות ארגונית שתפקידה לשמור על היציבות של העסק שלנו תוך כדי מימוש הפוטנציאל שטבוע בעובדים שלנו.
אני מודע לכך כי הדברים המובאים לפניכם מהווים ניגוד חלקי לאחת מהתורות המובילות בתחום, פירמידת הצרכים של מאסלו, אולם אנו עדים כיום לשינוי ולתמורה בעולם העבודה כאשר יותר ויותר דגש מושם על תחומים שונים מלבד התחום הכספי, לכם עלינו להפנים את המשמעויות ולפנות אל צרכים גבוהים יותר באותה פירמידה.
אני חושב שאני חולק רק על העובדה שלא ניתן לטפס בשלבי הפירמידה מבלי למלא צרכים נמוכים יותר ומודע לסערה שדברי עלולים לגרום.




יואל סולם הינו דוקטורנט ללימודי תרבות ארגונית באוניברסיטת דרבי, אנגליה. מכהן כיום כמנכ"ל המרכז הישראלי למצוינות עסקית וכיועץ ארגוני בכיר www.yayacon.com לאחר שסיים את תפקידו כמנהל שירות הלקוחות ברשת טרקלין חשמל לאחר 5 שנים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב