דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיהום ר- ע- ש!!!!! איך מפסיקים את זה? 

מאת    [ 16/08/2008 ]

מילים במאמר: 736   [ נצפה 3838 פעמים ]

הטבע שמסביבנו עשיר בקולות וצלילים שונים, כביש סואן, בית ספר, אולם שמחות, בתי קפה, תעשייה, במבנה מגורים משותף, מעבר קול בין יחידות המגורים ועוד.
רעש הנובע ממעבר קול לדירות מגורים מהווה את אחת הבעיות האקולוגיות המהותיות שאנו חווים בחיי היום יום.

עוצמת הרעש נמדדת ביחידות הנקראות, דציבלים, מעבר הקול מתחיל מנקודת האפס ועד ל 130דציבלים רמה בה הקול גורם לכאב לחווים את עוצמת הרעש הנובע מהסביבה. הקולות אותם אנו שומעים מחולקים למספר קטגוריות, מעבר קול בטונים נמוכים ועד למעבר קול ברמה גבוה מעבר 110דציבלים ויותר. התפקוד בסביבה רועשת אצל מריבתנו גורם לעליית מתח, פגיעה ברמת התפקוד של קליטה, לימוד ועוד. בשעת השינה מעבר הקול הופך להיות מהותי יותר, מעבר קול ברמה של מעל כ - 35דציבלים תקשה עלינו לישון שינה שקטה.

הקול מהווה למעשה אמצעי תקשורת מרכזי ומשמש להעברת מידע. הקול הינו תופעה פיסיקלית, עוצמת הקול תלויה במשרעת של גל הקול, במספר גלי הקול הנשלחים ממקור הקול ביחידות זמן ובמרחק של מקור הקול מהקולט, ככל שהמרחק גדול יותר, העוצמה המתקבלת קטנה יותר. טווח גלי הקול שאוזנינו מסוגלת לשמוע קרוי מצלול.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשור האחרון יוצרות מטרדי רעש רבים ומגוונים, ממקורות מחוץ לבית, וממקורות שבתוך דירת ו/או מבנה המגורים, הרעש למעשה הינו מפגע סביבתי, תוצר לוואי של ההתפתחות הטכנולוגית שלנו, ההתפתחויות במרכזי אוכלוסין, מרכזים סואנים, כבישים, בתי קפה, אולמי שמחות, ואף רעש המעליות במבנה המגורים, יחידות מיזוג חיצוניות, גורמים לחשיפה מתמדת של רעש ולמפגע סביבתי קשה ועיתים קרובות אף בלתי נסבל, המאלץ אותנו לחפש פתרונות וטכנולוגיות בתחום על מנת לעמעמם ולהקטין ככל שניתן את הרעש/מעברי הקול לסביבה בה אנו חיים.

רעש למעשה הוא קול שאינו רצוי לאוזנינו, מדובר בתחושה אישית התלויה במצבים נפשיים וגופניים ועוד. הגורמים המשפיעים על חוש השמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש/מעבר קול הינם, חוזקת הרעש והתדירות בה הוא נשמע, סוגי הרעש, האווירה של המקום בית, מקום מגורים וכד'.

לרעש קיימת השפעה נוספת של תקשורת והרגשת הנוחות ואיכות החיים בדירות מגורים, שיחה והאזנה מותנית ברמתו של הרעש החיצוני מהסביבה בה אנו חיים, במידת הפחתת הרעש המועבר אלינו ע"י מעטפת המבנה, הדלתות, סוגי החלונות, רמת הבידוד של גג המבנה, בתכונות האקוסטיות של דירתנו וברמת הקול בה מתנהלת שיחה ו/או האזנה למכשיר הטלוויזיה, רדיו. מטרד הרעש הוא סובייקטיבי והשפעותיו על האדם יכולות להיות זמניות או מתמשכות. השפעתו של הרעש כמטרד נמצאת ביחס ישר לעוצמתו, להמשכו, לאופי הרעש - רעש משתנה מטריד יותר מרעש קבוע, השעה ביום - רעש בשעות מנוחה מטריד יותר מרעש בשעות הפעילות.
דיירים בבתים משותפים בעיר חשופים לרעשים ממקורות פנימיים בתוך הדירה כמו מכשירי חשמל ביתיים וממקורות חיצוניים לדירה. תושבים של אזורים עירוניים חשופים גם לרעש שמקורו באזורים פתוחים, מגרשי משחקים ואתרי בנייה, ומכל מפגעי הרעש המאפיינים ערים מודרניות.

תכנון עירוני המביא בחשבון את הבעיה שיוצרים מפגעי רעש, יכול ליצור סביבת מגורים נעימה יותר לאדם. בתהליך התכנון העירוני יש לערוך גם את תכנון האקוסטי - הפרדתם של כבישים עורקיים מאזור מגורים.

תכנון נכון של בנייני המגורים יכול להפחית במידה ניכרת רעשים הנובעים ממקורות שבתוך הבניינים וממקורות שמחוץ להם,ניתן לבנות מפתחים וחלונות בעלי איטום אקוסטי, להשתמש בציפויים אקוסטיים ובאלמנטים של סיכוך בחזיתות פנימיות ולבנות קירות מבודדים בין דירות ובין הקומות השונות בבניין, לבנות קירות אקוסטיים כהפרדה מכביש סואן ועוד.
ניתן להקטין את עוצמת הרעש הנכנס לדירת המגורים על ידי תכנון מתאים לבית כגון: הקטנת שטחי החלונות, התקנת זכוכית מיוחדת, איטום נכון של חיבורי החלונות לקיר, גורם חשוב בעל משמעות הינו, שינוי תכנוני של דירת המגורים, הפניית החלקים הרגישים לרעש בדירה לכיוונים שאינם כיווני מעבר רעש.

יש להבדיל בין טיפול בבעיות רעש לבין טיפול בהד. רמת רעש גבוהה פוגעת בשמיעה ומהווה מטרד, הדהוד מתמשך גורם לפגיעה באיכות הצליל ובמובנות הדיבור, ומעלה את מפלס הרעש. כאשר אנו רוצים למנוע מעברי רעש או דיבור מחדר לחדר, צריך לקחת בחשבון שגלי הקול עוברים גם דרך גופים מוליכים כמו קירות או אלמנטים קשיחים אחרים.

על מנת למנוע מעברי קול, הקירות צריכים להיות כבדים (בעלי מאסה) ככל האפשר(חברת טרמודן מייצרת בלוקים מלאים מקשיים בעלי מסה גבוהה במיוחד המונעים באופן מובהק מעבר רעש).. אלטרנטיבה נוספת הינה, קירות כפולים מנותקי מגע. במידה ויש חלונות בחדר הם צריכים להיות מזכוכית מבודדת כפולה, יש צורך באטימה מרבית של דירת המגורים, שימוש באלמנטים סופגי רעש בעלי מקדם בליעה אקוסטי גבוה בתחום רחב של תדרים, את סופגי הרעש יש להדביק לתקרה ו/או לקירות. לפי הצורך ניתן גם לתלות אותם מהתקרה בצורה אנכית או אופקית. תפקידים של הסופגים הינו לבטל ולשכך החזרי קול בחתך האזור המרעיש ובכך לתרום להורדת הרעש.

כאשר החלל גדול, הקירות והתקרה קשים (רפלקטיביים) נוצר הדהוד מתמשך. גל קול שנזרק לחלל החדר מתרוצץ בין הקירות. החזרי הקול שמגיעים מזוויות שונות פוגעים האחד בשני ומעוותים את הצליל המקורי. מובנות הדיבור ואיכות הצליל נפגמים ורמת הרעש עולה.
מבעלי ומנהלי חברת טרמודן, העוסקת בייצור בלוקים לבנייה - מבטון, בלוקי פומיס מבודדים, ומוצרי פיתוח ונוי כגון בלוקים מבוקעים ,אריחי בטון מיוחדים וחיפויי כורכרית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב