דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוקף פוליסת ביטוח רכב במקרה של נהיגה ללא רשיון בתוקף 

מאת    [ 07/08/2008 ]

מילים במאמר: 393   [ נצפה 6992 פעמים ]


בתאונת דרכים קשה נפגעו חמשה אנשים. הנהג, עבד חוסיין, ונוסע נוסף נספו בתאונה. עוד שלושה נוסעים נותרו עם נכות קשה לצמיתות.

בתביעה שהוגשה על ידי הנפגעים בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד מבטחת הרכב, חברת הביטוח אריה, התברר כי מספר חודשים לפני התאונה קיבל חוסיין המנוח רשיון נהיגה זמני לחצי שנה וחוייב לעבור קורס לרענון הנהיגה.

המנוח התייצב לשתי הפגישות הראשונות של הקורס, אך נעדר מן הפגישה השלישית. מסיבה זו לא חודש רשיונו הזמני ובעת התאונה לא היה ברשותו רשיון נהיגה בר תוקף.

על בסיס עובדות אלה טענה חברת הביטוח אריה כי אין היא חייבת לפצות את נפגעי התאונה וסירבה להכיר בכסוי הביטוחי על פי הפוליסה לביטוח חובה.

חברת אריה הסתמכה על סעיף 7 לתעודת ביטוח החובה. סעיף זה קובע כי תנאי לתקפות הפוליסה לביטוח חובה הוא שבידי נהג הרכב היה, בתאריך כלשהו משך 12 החודשים שקדמו לנהיגה, רשיון בר תוקף וכן שהנהג לא נפסל מלקבל או מלהחזיק ברשיון.

המחלוקת בין הצדדים הועברה להכרעת השופט שמואל פינקלמן.

ראשית דן השופט בשאלה אם רשיון נהיגה זמני נחשב אף הוא לרשיון נהיגה בר-תוקף כדרישת הפוליסה. "הרבה פנים לרשיון נהיגה זמני", קובע השופט, "יכול שהרשיון הקבוע לא הונפק עדיין או אבד. יכול גם שנוטלים מהנהג את רשיונו הקבוע ומציידים אותו בזמני, כדי לוודא, שהנהג ימלא תנאי מסוים, כמו השתתפות בקורס רענון, שרק לאחר מכן ינפיקו לו רשיון קבוע". כך או כך - פוסק השופט - לצורך תקפות פוליסת ביטוח החובה החוק אינו מבחין בין רשיון נהיגה זמני לקבוע.

כעת נשאלת השאלה, אם - מבחינה של הפוליסה לביטוח חובה - אי חידוש רשיון נהיגה מחמת אי התייצבות לקורס רענון נחשב לפסילה מקבלת רשיון נהיגה.

חוקי התעבורה, מציין השופט, נוקטים במונחים שונים בהתייחס לרשיונות נהיגה-"פסילה", "התליה", "פקיעה", "התניה", "אי חידוש" ו"ביטול". סעיף 7 לתעודת ביטוח החובה נוקט אך ורק במונח "פסילה". מעצם העובדה שהחוק נקט במונחים שונים בהתייחס לענינים שונים יש ללמוד שכל מונח ומקומו שלו, כל מונח ופירושו שלו.

תוקפה של הפוליסה לבטוח חובה נפגע רק כאשר זכות קיימת להחזיק רשיון נהיגה שהיתה לנוהג ברכב נשללת ממנו; לעומת זאת רשיונו של חוסיין המנוח לא נשלל ממנו, אלא לא חודש. מונחים בחוזה ביטוח יש לפרש בצמצום, כנגד חברת הביטוח אשר ניסחה את החוזה. לכן את המונח "פסילה" אין לפרש ככולל בתוכו גם את הפעולה של "אי חידוש".

לפיכך, בסופו של דיון פסק השופט פינקלמן כי אריה חייבת לפצות את נזקי הנפגעים ברכבו של חוסיין, למרות שהמנוח החזיק ברשיון זמני שפג תוקפו ולא חודש (ת.א. 823/94).

מסמך 370
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב