דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם מות עובר ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית מזכה את העובר עצמו בפיצוי כלשהו? 

מאת    [ 30/07/2008 ]

מילים במאמר: 393   [ נצפה 5226 פעמים ]

האם עובר שמת ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית (לדוגמא בשל איחור באבחנה של מצוקה עוברית או רעלת הריון) זכאי לפיצוי בגין אובדן החיים על כל המשתמע מכך?


 


ויודגש: אין המדובר בפיצוי על הנזק שנגרם להורים כתוצאה ממות העובר, אלא בנזקיו של העובר עצמו, אשר אלמלא אותה רשלנות רפואית היה בא בריא ושלם לעולם. האבחנה רלוונטית שכן מדובר בראשי נזק נפרדים ושונים, אשר ערכם הכספי שונה משמעותית.


 


סעיף 1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, קובע כי "כל אדם כשר לזכויות ולחובות מגמר לידתו ועד מותו". על פי נוסח זה, רק מי ש"נולד" יכול להיות נושא לחובות ולזכויות, לכן עובר שמת קודם לידתו, והוצא מבטן אמו כשהוא מת, לא הגיע ל"גמר לידתו" מכאן שלא הפך נושא לחובות או לזכויות (ראה לעניין זה ע"א (נצ') 39/88 נסייר נ' "שמיר" חברה לביטוח בע"מ).


 


לפיכך, ועל פי הפסיקה שעסקה בשאלה זו לא ניתן לתבוע בשם עובר שלא נולד חי, שכן הוא לא הגיע ל"גמר לידתו", ואינו בגדר אדם, שנפטר עקב העוולה. מי שאינו מסוגל להוריש, ממילא אין עזבונו יכול לתבוע אחריו. (ראה לעניין זה ד"ר אנגלרד, פירוש חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, עמ' 20 לפיו "פגיעה בעובר עצמו מעוררת את שאלות קיום האחריות הנזיקית לגביו. נוכח הוראות סעיף 1 לחוק, על פיהן אין לעובר אישיות משפטית באופן כללי ואילו במקרים מיוחדים בהן מוכרות לו זכויות- התנאי הוא כי יוולד חי- הרי אין להכיר באחריות בנזיקין במקרה של פגיעה בעובר הגורמת למותו לפני לידתו"; ראה ד' קציר, פיצויים בשל נזק גוף, בעמ' 719; דיני הנזיקין, תורת הנזיקין הכללית, בעריכת ג. טדסקי, שער חמישי, עמ' 355).
מן המקובץ עולה כי אין לעובר שנולד מת זכות עצמאית משלו, ואין גם זכות למאן דהוא אחריו, ועל כן הוא אינו זכאי לפיצוי כלשהו. (ראה גם ע"א 413/80 פלונית נ' פלוני, פ"ד לה (3) 57, עמ' 69).



רק כדי לסבר את האוזן די אם נצביע על ההבדל בין זכויותיו של עובר שמת ברחם אימו כתוצאה מרשלנות רפואית בתם 40 שבועות הריון, לעומת עובר שנולד חי ונפטר מספר ימים לאחר הלידה כתוצאה מרשלנות רפואית: על פי הדין הקיים העובר הראשון איננו זכאי לפיצוי כלשהו, בעוד  העובר השני זכאי לפיצוי בגין כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים, אובדן השתכרות לעתיד וכיוצ"ב, ראשי נזק אשר עשויים להגיע לפיצוי העולה על מיליון שקלים.


 


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

מענה משפטי מקצועי בנוגע לנושא הנדון ניתן לקבל בפורום רשלנות רפואית >> את הפורום מנהלת עו"ד אסי לביא צוקרמן באתר הפורומים המשפטיים: www.lawforums.co.il - כמו כן, באתר הפורומים המשפטיים מאמרים נוספים בנושא רשלנות רפואית שפורסמו באתר הפורומים בלבד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב