דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההבדל בין טיפול דרך לעומת פריקת מטען בביטוח רכב 

מאת    [ 29/07/2008 ]

מילים במאמר: 517   [ נצפה 2586 פעמים ]

בתי המשפט עסוקים חדשות לבקרים בשאלה מתי תאונה נחשבת ל"תאונת דרכים" ומתי היא תאונה סתם. באבחנות הדקיקות של השופטים מוכרע גורלו של הנפגע, אם יהא לו מקור להטבת נזקיו במקרה הראשון, או שיוותר ללא כל פיצוי, במקרה השני.

בהגדרת המונח "שימוש ברכב מנועי" בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה- 1975 נרשם כי "טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד" אינם נחשבים תאונת דרכים. על צירוף שבע מילים אלה נשפכה דיו שופטים רבה. כך קרה גם במקרה של נהג מכלית הדלק סימון כהן.

באחד הימים בסיום יום העבודה, עצר כהן את המכלית ורוקן את שאריות הדלק שנותרו בה.

לאחר מכן המשיך בנסיעה. לפתע נזכר כהן כי הוא שכח לנעול את פתחי המילוי העליונים במכלית.

כהן חשש כי המכסים של הפתחים יישמטו ממקומם במהלך הנסיעה. כהן עצר את המכלית וטיפס אל הפתחים העליונים כדי לנעול אותם. לפתע החליק כהן ונפגע.

כהן הגיש תביעה משפטית נגד חברת הביטוח הפניקס, מבטחת המכלית בביטוח חובה. הפניקס דחתה את התביעה בטענה כי מעשיו של כהן מהווים טעינה או פריקה שאינם נחשבים לתאונת דרכים. כהן לעומתה סבר כי האירוע מהווה תאונת דרכים מאחר והוא נפצע במהלך תיקון דרך שביצע ברכב והתמודד בעת האירוע עם סיכון תעבורתי.

המחלוקת בין הצדדים התגלגה בשלוש ערכאות והגיעה עד להכרעת השופט אליעזר ריבלין בבית המשפט העליון.
התאונה שנגרמה לכהן מהווה "תאונת דרכים" לפי חוק הפיצויים, פסק השופט ריבלין.

בעת שכהן נפגע לא התבצעה פעולה של פריקת מטען מן הרכב, או פעולה של טעינה על הרכב. אכן פעולות לוואי הקודמות לפעולת הטעינה או הפריקה, ופעולות לוואי הבאות לסיים את פעולת הטעינה או הפריקה, עשויות לבוא בגדרו של שימוש זה.

כך, למשל, מזכיר השופט ריבלין נקבע כי כיסוי המטען בבד ברזנט וקשירתו לאחר שהסתיימה פעולת הנחת המטען מהווים חלק מפעולת הטעינה. גם קיפול בד ברזנט, שכיסה את המטען, בתום הורדת המטען, וקשירתו של הבד לארגז המשאית, מהווים חלק מפעולת הפריקה. בכל אותם מקרים התבצעו פעולות הלוואי, שלא בנסיעה, כשהן באות להשלים את פעולת הפריקה ואת פעולת הטעינה.

במקרה של כהן פעולת הנעילה של הפתחים העליונים במכלית הדלק לא נועדה לסיים את פעולת הריקון של שאריות הדלק מן המיכלים. כהן נקט בפעולת נעילת המכסים לאחר שהתעורר בלבו, במהלך הנסיעה, החשש כי עשוי להיגרם סיכון לאחרים אם ימשיך בנסיעה והמכסים, שהם חלק אינטגרלי מהמכלית, עלולים להתנתק וליפול.

השופט ריבלין הוסיף וציין:


"הטיפול אותו ביצע כהן ברכב במקרה זה היה טיפול דרך. הוא נועד למנוע או להקטין את הסיכון התעבורתי והוא בוצע אגב הנסיעה או לצורך המשכה המיידי.. הצורך לבדוק אם המכסים במיכלי המילוי ברכב נעולים נגלה לכהן במהלך הנסיעה, ועצירתו את הרכב באה כדי לאפשר לו לבצע את הטיפול הדרוש, ועל מנת לסלק את הסיכון שהיה כרוך בהמשך הנסיעה".

השופט דחה גם טענה נוספת של הפניקס כי כהן ביצע את הטיפול ברכב במסגרת עבודתו, שאז שוב המקרה לא היה מכוסה תחת הפוליסה לביטוח חובה. המונח "במסגרת עבודתו" פורש על ידי הפסיקה כמתכוון למסגרת עבודתו של המתקן כמכונאי רכב. המטרה הייתה לשלול את הזכאות רק ממי שמקצועו בתיקון או בטיפול בכלי רכב (ע"א 3024/94 אלי יונאי נ' אררט חברה לביטוח בע"מ פ"ד נא(5) 208).

התוצאה היא, פסק השופט ריבלין, כי כהן נפגע בגופו בתאונת דרכים לפי חוק הפיצויים. פגיעתו התרחשה בעת ביצוע טיפול דרך ברכב. מצב המכוסה תחת הפוליסה לביטוח חובה.
מסמך 115
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב