דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יועמד נשיא סודאן לדין? 

מאת    [ 28/07/2008 ]

מילים במאמר: 405   [ נצפה 3066 פעמים ]

המאמר התפרסם לראשונה באתר האישי של המחברת

תאריכים עגולים וסמליים נותנים לנו תחושת משמעות, של סגירת מעגל. מעגל אחד כזה נסגר השבוע, כש-10 שנים לאחר שנחתמה אמנת רומא (חוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי, ה-ICC), הודיע התובע הכללי של ה-ICC כי הוא מגיש כתב-אישום נגד נשיא סודאן, עומר אל-באשיר, באשמת ג'נוסייד ופשעים נגד האנושות. זה עדיין לא אומר שאל-באשיר יועמד לדין: ראשית, כתב-אישום זה צריך להיות מאושר על-ידי הרכב מקדים של שלושה שופטים של בית-הדין; שנית, יש סיכוי סביר שסין תטיל וטו במועצת הביטחון, שכן העמדתו הצפויה לדין של אל-באשיר גורמת לה ל"דאגה רבה" (שלא כמו מה שהוא מבצע); שלישית, מדינה שאיננה צד לאמנה איננה חייבת לשתף פעולה עם בית הדין בהסגרה או בהעמדת ראיות וזה מקשה על העמדה לדין במקרה כזה.

לבית הדין סמכות להעמיד לדין אזרחים של מדינה שהיא צד לאמנת רומא, או כאלה שביצעו את הפשעים הנדונים בשטחה של מדינה שהיא צד לה, או של מדינה המסכימה אד-הוק לסמכות שיפוטו של בית הדין גם אם איננה צד לאמנה. במקרה של סודאן, שאיננה צד לאמנה ומדובר בפשעים שהנאשם ביצע בשטחה של מדינתו, קשה מאד להגיע למימוש ההליכים. אפילו שצו מעצר שיוציא בית הדין יחייב את כל המדינות שהן צד לאמנה להסגיר את אל-באשיר אם יגיע לשטחן.

כשמדובר במדינה שאיננה צד לאמנה ולא מסכימה אד-הוק לסמכות שיפוטו של בית הדין, הערוץ היחיד שקיים להעביר מקרים לחקירת בית הדין ולהעמדה לדין בו במידה ונמצאות ראיות, הוא החלטה של מועצת הביטחון על-פי פרק 7 למגילת האו"ם. (בשני המקרים האחרים אפשר לפתוח בחקירה בעקבות תלונה של מדינה חברה או בעקבות יוזמתו של התובע). מקרה דארפור אכן הועבר לבית הדין בזמנו על-ידי מועצת הביטחון (מבלי שסין או רוסיה יטילו וטו), אך סעיף 16 לאמנה מאפשר למועצת הביטחון למנוע מבית הדין להפעיל את סמכות שיפוטו או לעצור אותה.

ההחלטה להגיש כתב אישום בגין ג'נוסייד איננה טריוויאלית. היא עומדת בניגוד לקביעה של ועדת מומחים ששלח בזמנו האו"ם לדארפור, שקבעה כי לא נמצאו ראיות לביצוע ג'נוסייד כהגדרתו המשפטית באמנה נגד ג'נוסייד (אך כן לפשעים נגד האנושות). קביעה זאת קשורה לקושי להוכיח כוונה להשמיד, במלואה או בחלקה, קבוצה אתנית, לאומית או דתית, כנדרש באמנה. היעדר חסינות לראש מדינה נקבע כבר בעקרונות נירנברג, ושוב באמנת הג'נוסייד ובאמנת רומא. המקרה של אל-באשיר, מדגים את הקשיים והחולשות בתפקוד ה-ICC. שכן גם אם יש בידיו אפשרות מסוימת לעקוף את אי-הסכמתן של מדינות שאינן צד לאמנה, באמצעות הערוץ של מועצת הביטחון, הוא גם תלוי בה ובהחלטותיה, ובאפשרות של החברות הקבועות במועצת הביטחון להטיל עליהן וטו. לשון אחר, הוא תלוי לפחות במידת מה בגוף פוליטי, שאינטרסים פוליטיים מכוונים את פעולתו.

ד"ר לפילוסופיה. חוקרת ומרצה לפילוסופיה פוליטית המתמחה בזכויות אדם, ליברליזם ודמוקרטיה. תחום המחקר העיקרי שלה הוא אזרחות והגירה. כותבת, עורכת ומתרגמת בתחומים אלו ובתחומים נוספים.
אתר אישי: http://naama-carmi.com
לקריאת המאמר המקורי, כולל קישורים:
http://www.notes.co.il/carmi/46107.asp
להזמנת הרצאות וכן עבודות כתיבה, עריכה ותרגום ניתן לפנות דרך האתר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב