דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטבח ידידותי 

מאת    [ 23/07/2008 ]

מילים במאמר: 1743   [ נצפה 4501 פעמים ]

*** המאמר התפרסם באתר www.ifeel.co.il ***

מטבח ירוק? לא, אנחנו לא מתכוונים לצבע הפורמייקה שבוחרים כשעוברים לבית חדש, אלא לנקיטת גישה מעט שונה, ידידותית יותר לסביבה, שבבסיסה עומדת השאלה כיצד אנחנו יכולים להפיק מהמטבח הפרטי שלנו את התועלת הכי גדולה, תוך כדי התחשבות בסביבה (ובסופו של דבר התחשבות בעצמנו).

הדרך אל מטבח ירוק אינה מסתכמת בבישול אורגני. היא מתחילה במוצרים שמגיעים אליו, נמשכת באופן האחסון והבישול שלהם, דרך ניקיון המטבח וחיסכון בחשמל וכלה בשימוש בזבל שנוצר מהבישול. אם נקפיד על מטבח ידידותי לסביבה, נוכל לאכול בשקט ולדעת שתרמנו, ולו במעט, לעולם ולחברה.

מזון אורגני
מזון אורגני פירושו מזון שגדל בצורה הכי טבעית שאפשר, ללא הדברה בחומרים כימיקליים המזהמים הן את המזון והן את הסביבה, שלא הוזרקו לו הורמונים כדי להאיץ את גדילתו, ושלא עבר עיבוד תעשייתי עד שהגיע לצלחת.

"מזון תעשייתי מגיע אלינו כשהוא מעובד בחומרים כימיים, מעושן, משומר או מוקפא", אומר אלי ברוש, טכנולוג מזון, "ובכל השיטות האלה הוא מאבד מהוויטמינים ומהחומרים החיוניים שבו. בתהליכים אלו מתווספים גם חומרי טעם, צבע וריח וחומרים משמרים המאריכים את חיי המדף שלו".

"יש טרנד של אורגני, שאני מאוד מכבד ומעריך אותו", אומר עודד שלומות, עיתונאי, אקולוג ומפעיל תיירות כפרית, "אבל זה רק חלק קטן מכל הפרספקטיבה האקולוגית. למשל, אם מישהו קונה מוצר אורגני שגודל בקצה השני של כדור הארץ, אז לטעמי הוא עושה מעשה לא אקולוגי. הוא אמנם שומר על בריאותו, אבל גם עוזר לשינוע, ויש בזה משהו קצת צבוע. מנקודת המבט האישית שלי אני תופס אקולוגיה כאחריות לדורות הבאים ולפלנטה, אחריות חברתית".

מהם ההבדלים הגדולים בין חקלאות רגילה וחקלאות אורגנית, וכיצד זה מתבטא אצלנו בצלחת?

חומרי הדברה בחקלאות הרגילה משתמשים בחומרי הדברה כימיים, הנחשבים יעילים מאוד במלחמתם בטפילים, אך גם מזיקים לגוף הצרכן. בחקלאות האורגנית משתמשים בהדברה ביולוגית.

גיוון הגידולים בחקלאות הרגילה מגדלים אותו סוג גידול על אותה אדמה במשך שנים רבות, ובכל שנה מתקנים את האדמה העייפה כדי להשביח את היבול. בחקלאות האורגנית משתדלים להחליף בכל שנה את סוג הגידול, וכך מרעננים את האדמה ואת החומרים האורגניים הנמצאים בקרקע.

דישון בחקלאות הרגילה משתמשים בדרך כלל בדשנים כימיים או בדשנים טבעיים הנעשים באמצעים מלאכותיים. החקלאות האורגנית מפיקה דשנים מחומרים טבעיים (גללי פרות, למשל).

?ירקות בגינה הפרטית
גידול ירקות, פירות ועשבי תיבול בגינה הפרטית אינו מורכב כל-כך ויתרונותיו רבים: חיסכון בכסף, הפחתה בבזבוז משאבים (כמו ייצור, אריזה ושינוע המוצרים) וכמובן, שליטה בטיב המוצרים. גם אם אין לכם בית פרטי, תוכלו למצוא פתרונות לגידול גם בבית משותף - גינה על הגג, במרפסת ואפילו גינה משותפת עם השכנים.

במרפסת - את הגינה שבניתם על הגג אפשר להקים על המרפסת, רק בקטן עם אדניות ומכלי שתילה גדולים.

בגינה - "הגידולים המתאימים ביותר לאקלים הישראלי הם נענע, מרווה, מליסה, זעתר, עצי רימון, תפוח, שזיף וזית וירקות כמו גזר, כרוב, אספרגוס, עגבניות וחצילים, אך כמובן שאפשר גם לשתול גידולים אחרים", אומרת אוחיון. אחרי דישון הגינה והפיכתה לאוורור, אפשר לפרוש על האדמה יריעות קרטון, לפזר עליהן זבל אורגני (קומפוסט) ומעל הכל קש לח. הדישון יחדור לתוך האדמה ויפרה אותה לקראת השתילה. אחרי שמוציאים את הקרטונים והקש, שותלים את השתילים עד גובה השורשים ומפזרים שוב מעט זבל אורגני מסביב. את השתילים, הפקעות והזרעים מומלץ כמובן לרכוש במשתלות אורגניות.

השקיה - רצוי להשקות בצורה מבוקרת כדי לא לגרום לבזבוז יתר של מים.

שיטה נוספת לחיסכון במים - מעבירים מים מהמקלחת, ממכונת הכביסה או מכיור המטבח אל הגינה על-ידי קדיחת חור בקיר והשחלת צינור רחב מהבית אל הגינה.

הגנה מפני מזיקים - אם תקפידו על שתילה של כמה סוגי גידולים, תגרמו לחיידקים ומזיקים רבים לא להתקרב אליהם. כמו כן, אפשר ליצור מאגר מים קטן שיכיל צמחי מים וימשוך אליו ציפורים, שפיריות וקרפדות שניזונות מחרקים מזיקים.

הנבטה
מרכיב מזון נוסף שאפשר לגדל בבית הוא נבטים. נבטים נוצרו מזרעים שעברו השריה במים והפכו לצמחים בשלב הראשוני. הנבטוטים, בשונה מהנבטים, הם קטניות שעברו השריה במים ולאחר מכן הנבטה קצרה. בין היתר אפשר למצוא נבטי עדשים, מאש, שעועית וחומוס. הנבטים נחשבים למזון בריא ועשיר במינרלים, ויטמינים ואנזימים. ציפי אלימלך, נטורופתית ותזונאית, מוסיפה כי "פעולת ההנבטה לקטניות מגדילה את כמות הוויטמינים ושאר הרכיבים החיוניים שבהן בעשרות ואפילו במאות אחוזים ומפחיתה תופעות לוואי כמו גזים ובעיות עיכול".

תהליך ההנבטה:

משרים את הקטניות (או הזרעים) במים למשך יממה.
שופכים את המים ומעבירים את הקטניות למסננת בעלת חורים קטנים. מניחים על גבי מגש. משקים פעמיים ביום.
לאחר יום עד ארבעה ימים הזרעים ינבטו. טמפרטורה חמה ששוררת בחוץ תזרז את הנביטה.
מנפים זרעים שלא נבטו, ואילו השאר מוכנים לאכילה. מומלץ לשמור במקרר בקופסה סגורה ולשטוף מדי יום למניעת ריקבון. הנבטים יכולים להחזיק עד שבוע.

בישול אקולוגי
שילוב של כלי בישול חסכוניים ושיטות בישול חסכוניות יהפכו את המזון שלכם לבריא יותר ומזיק פחות לסביבה. לפניכם כמה טיפים, כלים ושיטות לבישול אקולוגי:

כלים מונעי הידבקות. מומלץ להשתמש בכלים (כמו כלי טפלון) שמונעים הידבקות התבשיל לקרקעית ולדפנות.

כלים עם מד-חום. קיימים סירים המצוידים במד-חום על המכסה, המאפשרים לשלוט במידת החום של התבשיל ללא צורך לפתוח את המכסה - דבר הגורם לאיבוד אנרגיה נוסף.

כלים מחומרים מוליכי חום. ככל שמוליכות החום של הסיר גבוהה ומהירה יותר, זמן הבישול מתקצר. חומרים בעלי מוליכות חום טובה הם טיטניום ואלומיניום.

בשלו עם מכסה. בישול עם מכסה מזרז את קצב הבישול כיוון שאינו מאפשר לאדים לצאת מהסיר ומפחית את כמות האנרגיה ב-70 אחוז.

בישול על אש כבויה. בישול זה נקרא גם ניצול חום שיורי. חברות רבות פיתחו פטנטים המנצלים את החום הנאגר בתחתית הכלי כדי להשתמש בו בחלק האחרון של הבישול. (לדוגמא, סירים עם תחתית בעלת שכבות נחושת, אלומיניום, נירוסטה ומתכות אחרות המאפשרות לבשל בחום שיורי למשך 10 דקות של חברת "ברגהוף").

סיר לחץ. בישול בסיר לחץ מקצר את זמן הבישול וחוסך באנרגיה.

בישול באינדוקציה. שימוש בכיריים שמחממים רק מה שעשוי ממתכת טהורה. הכיריים מזהים כלי ממתכת טהורה, הופכים אותו למחולל חום ומקור החום עצמו על ידי הקרנה של אנרגיה אלקטרו-מגנטית ההופכת את הכלי כולו, ולא רק את תחתיתו, למחמם.

אידוי/הקפצה. "שיטה נוספת לבישול חסכוני", אומר הראל יפת, שעד לאחרונה הפעיל קייטרינג אורגני בארצות הברית, וחזר לכאן כדי להגשים את חלומו בארץ הקודש, "היא שיטת האידוי. אם היא נעשית בכלים המתאימים לכך, היא מסייעת בשמירה על הוויטמינים והמינרלים שבמזון, מקטינה את השימוש באנרגיה והופכת את המזון לקל יותר לעיכול. גם הקפצה היא שיטת בישול מהירה, אך רצוי לעשותה בכלי מתאים כמו ווק איכותי".

תנור שמש. זהו מתקן בישול המנצל את אנרגיית השמש, אינו מזהם את הסביבה, אינו דורש דלק או עצים לבעירה, זול לייצור ופשוט לשימוש (ראו מסגרת).

מיקרוגל. מידת האקולוגיות שלו שנויה במחלוקת ומסכם זאת עודד שלומות: "אף שיש כאלה שיגידו שיש לו בעיות אחרות כגון קרינה, המיקרוגל הוא המכשיר הכי חסכוני באנרגיה פר ההספק שלו".

ייבוש מזון. קיים בשוק מכשיר ביתי של "איזי דריי", המורכב משכבות של מגשים, שזורם ביניהם אוויר ומייבש את המזון. אפשר לייבש במכשיר פירות וירקות, עשבי תבלין, פרחים, בשר, דגים ויוגורט. בתהליך הייבוש, שנעשה ללא חומרים כימיים, נשמרים הערכים התזונתיים של מוצרי המזון.


תיבול המזון
תבלינים אורגניים. השתדלו לקנות תבלינים אורגניים או טחנו בעצמכם עשבי תבלין שאתם מגדלים בגינה או על אדן החלון.

שימוש מבוקר במלח. הקפידו להשתמש כמה שפחות במלח המכיל כמויות גדולות של נתרן. אפשר להשתמש במקום במלח עשבים או במלח ים אטלנטי.

המתקת המזון. הסוכר הלבן הוא סוכר שעבר תהליכי זיקוק, ולא נשאר בו כל ערך תזונתי. כאשר צורכים סוכר בכמויות גדולות הוא פוגע במערכת החיסונית וגורם לחסרים תזונתיים ולשגשוג פטריות. הסוכר החום מזוקק פחות, אך גם הוא אינו בריא לגוף. המתקה טבעית יותר של המזון יכולה להיות על ידי מולסה, סירופ מייפל טבעי, סילאן או דבש. גם תרכיזי פירות או אפילו סוכר ענבים יכולים להיות אלטרנטיבה בריאה יותר.

שינויים בהרגלי הצריכה
תכנון מראש. אנשים רבים זורקים כמויות של מזון מדי שבוע וכך הם זורקים כסף ומוסיפים לפסולת. "בראש ובראשונה צריך לתכנן את כמויות המזון שמכינים, כך שיספיקו למספר האנשים בבית ולא הרבה מעבר לכך. כמו שמתכננים בחברת הסעדה", אומר יפת.

בשלו מדי יום-יומיים. ישול מזון טרי מדי יום או יומיים מונע זריקה מיותרת של מזון.

הקפאת מזון. אם אין לכם זמן לבשל מדי יום, אפשר להקפיא חלק מהמזון כשמבשלים כמות גדולה.

ניצול שאריות מזון מצריך אך מעט יצירתיות. לדוגמא, משאריות של עוף אפשר להכין כריך עוף, פסטה ללא רוטב אפשר להקפיץ עם רטבים קלים להכנה, ומשאריות לחם אפשר לאפות קרוטונים.

מחזור והפרדת אשפה. מומלץ להפריד את האשפה לשלושה פחים - אחד לפסולת אורגנית: (כולל קליפות ביצים), שני למוצרי חלב, בשר וביצים ושלישי לנייר. את בקבוקי השתייה, הנייר והקרטון אפשר להוביל לפחי המחזור שמפוזרים ברחובות, ומהפסולת האורגנית אפשר לעשות קומפוסט.

הקומפוסטר הוא מכל בעל דופן פלסטית כפולה וקרקעית המאפשרת מעבר אוויר. האוויר בין שתי הדפנות שומר על החום הפנימי, ובתהליך הקומפוסטיזציה מגיע עד 70 מעלות (מחירם נע סביב ה-500 שקלים).

קומפוסטר ביתי אפשר לאלתר מתקן מחבית ישנה או מפח אשפה גדול. מרפדים את תחתית המתקן בגזמי עצים, עלים ושאר תוצרי גינה, עליהם אפשר להשליך את כל הפסולת האורגנית. לא מומלץ להכניס מוצרי חלב ובשר, משום שהם מפיצים ריח חריף ומשחררים בקטריות.

?
מוצרים חסכוניים ואקולוגיים
מקרר היברידי. המקרר עובד על טכנולוגיה שהופכת אותו לחסכוני בחשמל (החיסרון: מחירו של המקרר של חברת SHARP אינו נמוך ונע בין 12 ל-14 אלף שקלים).

חוסכים במים. חסכמים ווסתים המצמצמים את זרם המים בברזים. מוצר זול וחסכוני.

כיצד מכינים תנור שמש?לוקחים קופסת קרטון גדולה ומניחים בתוכה קופסת קרטון קטנה יותר. כך בעצם יוצרים קיר כפול כדי ליצור בידוד.
רצוי לצבוע בשחור את הקופסאות מבחוץ ומבפנים.
את הקופסה הפנימית מדפנים בנייר אלומיניום ומחברים לה לוח קרטון מצופה אלומיניום בזווית של 45 מעלות לכיוון פנים הקופסה (ממש כמו קולט דוד שמש).
מניחים מעל זכוכית כמכסה.
מכניסים סיר עם תבשיל או תבנית אפייה ובתוך כמה שעות יש לכם אוכל מוכן.
כמובן שזמן הבישול מושפע מעוצמת השמש ומכמות וסוג האוכל.

מטהר מים אפורים. אפשר "למחזר" מים שנאספים מהמקלחת ומהמטבח לאחר שעברו טיהור בסיסי שהפך אותם למי קולחין המתאימים להשקיה. מכשירי הטיהור אולי עולים כמה אלפי שקלים, אך בטווח הארוך הם חסכוניים.

כלים רב-פעמיים. הכלים החד-פעמיים העשויים פלסטיק וקלקר אינם מתכלים, והם מזהמים את האדמה ואת מי התהום. גם אם אתם יוצאים לפיקניק, אפשר לקנות כלי פלסטיק רב-פעמיים.

מגשים ותבניות נייר. העדיפו מגשים ותבניות נייר, המאפשרים שימוש רב-פעמי ומתכלים מהר יותר מאשר מגשי אלומיניום שאינם מתכלים ומרעילים את הסביבה.

מגבות מגבות רב-פעמיות. מגבות אלו עדיפות על מגבות נייר (שהופכות לפסולת לאחר השימוש).

מים מינרליים. כדאי להשתמש במכלים גדולים המיועדים לשימוש רב-פעמי (במקום לקנות שישיות של בקבוקים), או במתקן סינון הדורש החלפת פילטר אחת לחודש.

כוסות אקולוגיות. הכוסות מופקות בדרך כלל מקנה סוכר ומצופות בפלסטיק מתכלה שמקורו בתירס. הן מתכלות בתוך 90 יום בקומפוסט חם או בתוך כמה שנים בטבע.

שקיות מתכלות. בניגוד לשקיות הניילון שעשויות נפט ושורדות בטבע כ-1,000 שנים, שקיות מתכלות עשויות חומר פולימרי המתכלה בטבע בתוך כמה שנים (שופרסל משווקת שקיות כאלה, והן לא יקרות יותר משקיות רגילות).

מוצרי ניקיון. המוצרים הכימיים המצויים בכל בית מזיקים לסביבה ולבריאות, כיוון שהם מכילים חומרים רעילים המוזרמים לביוב. קיימים בשוק מבחר מוצרי ניקיון אקולוגיים מחומרים אורגניים. כמו כן, תמיד אפשר להיעזר במוצרים טבעיים כמו לימון, חומץ וסודה לשתייה. זכרו, אם תנקו בחומרי ניקוי אקולוגיים, תוכלו לעשות שימוש חוזר במים שהשתמשתם לשטיפת הרצפה.
שרון שגב, עיתונאית בעלת ניסיון בתחום התקשורת.
העורכת הראשית של אתר האינטרנט http://www.ifeel.co.il מקבוצת SBC, המוציאה מגזינים בתחומים שונים, ובהם "הורים וילדים", "דרך האוכל", "דרך האושר", "קוסמופוליטן", "נישה", "להיות משפחה", "רכב", "MBA", "פורבס", "PC" ועוד.
האתר כולל תכנים מהמגזינים ותכנים חיצוניים, ועוסק בהורות, הריון ולידה , זוגיות , אוכל, בריאות וכושר, תיירות, יופי ואופנה, תרבות ובידור, רוחניות מחשבים ומדע, ניהול ועסקים ועוד. באתר פורומים מגוונים בנושאים שונים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב