דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


''כל מה שאתה לא יודע על הסידן עלול להרוג אותך'' 

מאת    [ 19/07/2008 ]

מילים במאמר: 1848   [ נצפה 3477 פעמים ]

''כל מה שאתה לא יודע על הסידן עלול להרוג אותך''

כהמאמר מתייחס לכל הגורמים אשר קשורים לסידן, והשפעותיו.
חובה לקרוא ולהבין !!!

הסידן או בשמו הלועזי: ca , calcium. הינו מינרל חיוני להתפתחות ולתפקוד תקין של  הגוף. סידן הוא מרכיב חשוב של עצמות ושיניים; משתית העצם עשויה בעיקר סידן זרחתי. הסידן חיוני לתהליכים מטבוליים רבים, הכוללים העברת אותות עצביים, התכווצות שרירים וקרישת דם. המקור העיקרי לסידן בגוף הם מוצרי חלב; ויטמין d מסייע לקליטת הסידן
על-ידי הגוף. ראה גם היפרקלצמיה, היפוקלצמיה.

מחסור בסידן בתפריט התזונה עלול לגרום לאישה לחלות במחלה הנפוצה ביותר בעולם, אוסטיאופורוזיס.
לנשים צעירות קל יותר להתעלם, או לדחות את האזהרות אודות אוסטיאופורוזיס, הואיל והן מאמינות, כי זה משהו שרק הסבתות שלהן יכולות לקבל. אולם העובדה היא, שבסביבות גיל 30, צפיפות העצם מתחילה לקטון. כך מתחילה ההתדרדרות לעבר מחלה זו, אשר גורמת לנכות קשה.

28  מיליון אמריקאים נפגעים מאוסטיאופורוזיס,  מילה אשר משמעותה היא: "עצם בעלת נקבו-ביות.". המחלה מתאפיינת באיבוד משמעותי של סידן בעצמות, המשאירה את העצמות חלשות ומועדות לסדקים. החלק הגרוע ביותר הוא שההשפעות המזיקות מתחילות להתרחש הרבה לפני הופעת הסימפטומים.


הנה החדשות הטובות
בעוד שאוסטיאופורוזיס היא מחלה מפחידה ומגבילה, הרי שניתן למנוע אותה בעזרת תזונה נכונה ותוספי מזון. אפילו אם יש לך כבר אוסטיאופורוזיס, הרי שישנם צעד-ים פשוטים בהם אפשר לנקוט על מנת להפחית את רמת המחלה.
חשוב לצרוך מזון עתיר סידן, מאחר שסידן הוא מרכיב מפתח לבניית עצמות חזקות. אולם, לא כל המזונות המכילים סידן הם קלים לעיכול. חלב לדוגמא, הוא מקור טוב לסידן, אולם להרבה אנשים יש סיבולת נמוכה אליו. ישנן דרכים טובות יותר להוסיף סידן לתפריט שלך.

התפקיד החיוני של סידן בגופך

במושגים הפשוטים ביותר, ניתן לחשוב על סידן כעל כסף. כאשר הוא נכנס לגוף הוא נכנס  לתוך ה'בנק', שהן העצמות. ה'בנק' מפריש מאוחר יותר אחוז אחד מהכסף לתוך הדם.

אם יש מחסור בסידן בגוף, הדם 'שודד את הבנק' כדי לקבל את חלקו. אחרי שהעצמות 'נשדדות' פעמים רבות, נגרם להן מחסור בסידן, והן מתחילות להתדרדר.

כמה מומחים טוענים, שסידן ממקורות מזון בלבד עלול לא לספק את התצרוכת היומית המומלצת לאישה (בין 1000 מ"ג ל- 1200 מ"ג ליום). זאת בגלל שמרבית מוצרי המזון שנחשבים בדרך כלל עשירים בסידן, כמו ברוקולי, גדלים באדמה דלה במינרלים, דבר אשר יכול לפגוע באיכות הסידן שהם מספקים.

הזוועות של מחסור בסידן
לעיתים קרובות הסימפטום המיידי של מחסור בסידן בגוף, הוא מתח בשרירים. לעיתים חווים זאת כנדודי שינה, התכווצות שרירים, או היפראקטיביות. בטווח הרחוק יותר, מחסור בסידן עלול להוביל ללחץ דם גבוה, או אפילו להתקף לב, הואיל והלב הוא שריר.

אנו חיים בחברה של אנשים אשר מחסור הסידן בגופם חמור. הסיבה העיקרית לכך שאנשים נמצאים בבתי אבות היא המחסור בסידן בתפריט התזונה שלהם.

רוב הנשים יודעות שהן זקוקות לסידן בתפריט היומי שלהן. למרבה הצער, הן נוטות להתפתות לשידולי מפרסמים, אשר מציגים את יתרונות הסידן ואז מנסים למכור להן מוצר נחות או לא יעיל.

תוספי סידן רבים המוצעים בשוק היום, אפילו אלה של "חברות מקצועיות", לא נספגים כראוי בגוף. אנשים רבים סופגים רק כ- 20% עד 30% ממרכיבי התזונה החיוניים שהם צורכים. נתון זה נכון עבור מרכיבי תזונה המגיעים ממקורות מזון וכן עבור תוספות מזון.

מה לקוי במרבית תוספי הסידן?

ישנן צורות רבות של סידן באיכויות שונות. בנוסף, סידן אינו תוסף מזון ה"עומד בפני עצמו". על מנת שהגוף יפיק תועלת מהסידן בצורה יעילה, יש לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

ארבע עובדות שחייבים לדעת אותן אודות סידן:

1. מגנזיום צריך להימצא בגוף, על מנת שהסידן יפעל ביעילות. כפי הנראה, היחס האופטימאלי הוא 2 ל-1 של סידן למגנזיום.

2. סידן חייב להימצא בבסיס חומצתי על מנת שיהיה יעיל. רבים מתוספי המזון של סידן אינם על בסיס חומצתי. בתוספי מזון אלו, אין בכוחו של הסידן להיספג ולהביא תועלת כלשהי לגוף. קחו למשל מנטרלי-חומצה כגון tums או ,rolaids אשר מכילים גם סידן. הפעולה מנטרלת החומצה שבטבליות, הופכת את הסידן שבטבליה, לחסר ערך לגוף!

3. שלוש הצורות העיקריות של סידן הן: סידן ציטראט, סידן קרבונט וסידן גלוקונט. סידן קרבונט הוא הזול ביותר והכי פחות יעיל. תוספי מזון של סידן ציטראט וקרבונאט בלתי מזוקקים מקורם לעיתים קרובות בעצמות גרוסות, או צדפות ומכילים כמויות גדולות של עופרת. סידן גלוקונט, היא הצורה המסיסה ביותר של סידן. מקורו בצמחים, הוא מכיל כמויות קטנות ביותר של עופרת והוא הקל ביותר לעיכול.

4. סידן נספג בגוף באופן הטוב ביותר כשהוא נוזלי, הואיל ואז הוא עוקף את תהליך העיכול.


 תוסף סידן משובח

התוסף המינרלי עונה על ארבעת הקריטריונים אשר צוינו לעיל. הוא אמור להכיל תערובת ביחס של 2 ל-1, בין סידן ומגנזיום, הוא מצוי בבסיס חומצתי עדין, הוא מכיל סידן גלוקונט מאיכות מעולה, אשר נספג בצורה הטובה ביותר, נספג בגוף בקלות בהיותו נוזל.

המוצר אשר מגיע בצורת אבקה, המכיל סידן, מגנזיום, לימון, חומצה ציטרית, חומצה אסקורבית וגם ויטמין c .
בעוד שטבליות וכדורים עוברים דרך התהליך הארוך, והמפריע לעיתים, של עיכול, הרי שהמוצר כאבקה נספג מיידית במחזור הדם. בזכות הנוסחה המעט-חומצית, אבקות הסידן והמגנזיום מתמוססות ליונים, אשר נספגים במהירות לתוך הגוף כמינרלים שימושיים. זוהי אחת הסיבות לכך שאנשים אשר שותים מוצרים בבסיס היעיל הנ"ל לפני השינה מרגישים מיד את ההשפעות המרגיעות שלו.

סידן ומגנזיום יכולים לעזור במניעת:

•  אוסטיאופורוזיס,
•  כאבי שרירים,
•  התכווצויות שרירים,
•  נדודי שינה,
•  אנרגיה נמוכה,
•  מתח,
•  לחץ דם גבוה,
•  כאבי גב,
•  היפראקטיביות.

הגוף מגיב מהר!

היות וסידן הוא מרכיב חיוני בבניית עצמות חזקות, ולרובנו חסר סידן בגלל הרגלי אכילה לקויים, הרי שמומלץ שגברים, נשים וילדים כאחד ייקחו תוסף סידן מדי יום.

מגנזיום יכול לעזור במקרים של מחלות לב, סכרת, התכווצויות שרירים, תשישות כרונית, היפראקטיביות…

מגנזיום הוא מינרל חיוני הדרוש להשגת בריאות טובה. אולם, ארגון גאלופ מצא, שבקרב 72% מהאמריקאים הבוגרים קיים מחסור בתצרוכת התזונתית המומלצת (rda) של מגנזיום.
לגברים בגיל 19 ומעלה, התצרוכת התזונתית המומלצת למגנזיום הינה 350 מ"ג ליום. לנשים בגיל 19 ומעלה, היא 280 מ"ג ליום.
ד"ר ריצארד ריבלין,m.d. , הוא מנהל מחלקת המחקר התזונתי במרכז לחקר הסרטן על-שם סלואן-קטרינג בניו יורק. הוא מציין: "השכיחות של מחלות לב, סכרת ואפילו התכווצויות שרירים גדלה בצורה דרמתית בקרב אנשים מבוגרים, ואלה הם כולם מצבי בריאות אשר נמצא בהם מחסור במגנזיום.
" ד"ר ריבלין מוסיף, "סקר גאלופ הראה מודעות כללית גבוהה לחשיבותם של מרכיבי תזונה כגון ויטמין c וסידן. אבל ברור שמרבית הצרכנים אינם מודעים לתפקיד המגנזיום - החיוני לתפקודם של מינרלים אחרים כגון הסידן, כמו גם לתפקוד תקין של הלב והשרירים."

סכרת

סקר אחר של חברת גאלופ, שנערך בקרב 500 מבוגרים חולים בסכרת, דיווח ש- 83  אחוזים מהחולים במחלה, צורכים מגנזיום במידה בלתי מספקת. "דבר זה מעורר דאגה", אומרת סוזן ת'ום, דיאטנית מוכרת, "הואיל ומחקרים הראו קשר חזק בין מגנזיום לבין יכולתו של הגוף להשתמש באינסולין בצורה נאותה."

סינדרום התשישות הכרונית

על פי ד"ר פאול ר. צ'ייני, וד"ר צ'ארלס וו. לאפ, מגנזיום יכול להיות התוסף החיוני ביותר,  אשר משפיע על מטופלים שחולים בסינדרום התשישות הכרונית (cfs), היות וידוע שמחסור תוך-תאי במגנזיום, קיים אצל מטופלים הסובלים מהפרעה זו.
"אנשים החולים בסינדרום התשישות הכרונית בדרך כלל מרגישים טוב יותר כשהם מוסיפים לתפריט התזונתי שלהם מגנזיום", מדווח ד"ר ג'יימס ב. פירס בספרו, מגנזיום לבריאות הלב. "אנשים הסובלים ממחלת גרייבס נוטים לסבול ממחסור במגנזיום. כמו כן, אם אתה חי או עובד בסביבה מתוחה, או שאתה בן מעל ל-59 שנים, אתה מועמד למחסור במגנזיום."

הפרעת ההיפראקטיביות - חוסר תשומת לב

הפרעת ההיפראקטיביות - ליקויי קשב (add או adhd) מוגדרת כאימפולסיביות שאינה מתאימה לגיל, כחוסר ריכוז ולעיתים כפעילות גופנית מופרזת. adhd נקשר גם לקשיי למידה וחוסר כישורים חברתיים.
למרבה הצער, תיוגו של ילד כחולה במחלת,adhd הוא מעשה שרירותי במידת מה. אין זה ברור מהי התנהגות 'רגילה', וכך קורה שהגדרת 'בלתי-רגיל' אינה ברורה באותה המידה. אולם בכל שנה נרשמים מיליוני מרשמים ברחבי ארצות הברית וגם בישראל לתרופה ריטלין.
הורים רבים הביעו דאגה גוברת מהאיום לו חשופים ילדיהם, עם תרופה דמוית-אמפטמין כגון ריטלין, אשר משווקת בצורה כה נרחבת.
חוקרים מוצאים גורמים רבים אותם חייבים לשקול, כאשר מנסים לגלות את הסיבה לילד היפראקטיבי. לדוגמא, עופרת וחשיפות למתכות כבדות אחרות נקשרו ל- adhd. מזונות מעובדים יכולים להוות גורם, כיוון שרבים מהם מכילים חומרי לוואי, צבעי מאכל, וכימיקלים. במחקרים מבוקרים אשר נערכו על ילדים הסובלים מ- adhd, נתגלה בבירור שצבע המאכל הצהוב, טרטזין, מעורר את הסימפטומים של ההפרעה.
במחקר שנערך בקרב אוכלוסיה של 26 ילדים הסובלים מ- adhd, ניתנה להם דיאטה היפו-אלרגנית. אצל תשעה ילדים חל שיפור ניכר, ואז ניתנו להם חומרי לוואי שונים. כל התשעה הפגינו תופעות מוגברות של ההפרעה, כאשר ניתנו להם חומרי הלוואי האלה.

יש הורים המאמינים שסוכר יכול להחמיר adhd. מחקר אחד מצא שהימנעות מצריכת סוכר, מורידה את האגרסיביות וחוסר המנוחה בילדים היפראקטיביים. התגלה שבנות שהגבילו את צריכת הסוכר, השתפרו יותר מבנים. אולם, מחקרים אחרים מציינים שצריכת סוכר הביאה לתופעות שליליות בקרב ילדים מעטים בלבד.
תוספי תזונה אשר יכולים להיות לעזר: מחסור במספר חומצות שומניות חיוניות אובחן בחלק מהילדים הסובלים מ-adhd, בהשוואה לילדים שלא נפגעו מ- adhd.

ויטמינים מקבוצת b, ובמיוחד ויטמין b6, נוסו אף הם עבור adhd. במחקר שנערך עם שישה ילדים בעלי רמת סרוטונין נמוכה בדם, נמצא שויטמין ,b6 בכמויות של 15 עד 30 מ"ג לק"ג של משקל גוף, יעיל יותר מאשר מתילפנידט (ריטלין).
לחלק מהילדים עם adhd יש רמות נמוכות של מגנזיום. במחקר ראשוני אך מבוקר, נבדקו 50 ילדים הסובלים מ-adhd בעלי רמת מגנזיום נמוכה (אשר נקבעת על פי תאי הדם האדומים, השיער ורמות הנסיוב של המגנזיום). לילדים אלה ניתנו 200 מ"ג של מגנזיום ליום במשך 6 חודשים. בהשוואה ל-25 ילדים אחרים הסובלים מ-adhd , שהיו גם הם בעלי מחסור במגנזיום, אלה שניתנה להם תוספת המגנזיום הפגינו ירידה משמעותית בהתנהגות ההיפראקטיבית.

מזון טוב אשרמעודד עצמות חזקות

מחקרים מלמדים שצריכה קבועה של ויטמין k, אשלגן, מגנזיום סיבי, אבץ וויטמין c הינה חיונית לעצמות חזקות. מומלץ לצרוך תוסף תזונה טוב של סידן/מגנזיום ולכלול את המרכיבים הבאים בתפריט היומי שלך על בסיס קבוע.

פירות טריים וירקות

רבים מהחומרים המזינים המתוארים לעיל נמצאים במגוון של פירות וירקות טריים. מומלץ לכלול מזונות עתירי-סידן אלה בתפריט היומי שלך: טופו, אצות ים, וירקות בעלי עלים ירוקים, כגון, פטרוזיליה, גרגיר הנחלים וברוקולי.

האם מוצרי סויה טובים לעצמות חזקות?

מחקר הראה שצריכת מוצרים עתירי סויה קשורה גם היא לצפיפות עצם גבוהה אצל נשים שלאחר גיל הבלות. מעריכים שתרכיב בסויה שנקרא "איסופלאבון", פועל בגוף בדומה לאסטרוגן.
במחקר שנערך בקרב 478 נשים שלאחר גיל הבלות, נמצא כי צפיפות המינרלים בעצם היתה גבוהה ביותר בקרב הנשים שהיתה להן הצריכה הגבוהה ביותר של מוצרי סויה. מומחים אחדים יטענו, לעומת זאת, שדרושים מחקרים קליניים נוספים לפני שניתן יהיה לתת המלצות ספציפיות בנוגע למינון איסופלאבון ממקור סויה למניעת אוסטיאופורוזיס.

חלבונים וחוזק העצם

חלבון הכרחי לתפריט בריא. אולם, יותר מדי חלבונים עלולים לתרום להיחלשות העצם. הפרשת סידן דרך השתן גוברת כאשר קיימות בגוף כמויות גדולות של חלבון, או של סוכר, מלח ופוספטים, לרבות משקאות מוגזים.
האקדמיה הלאומית למדע של ארצות הברית ממליצה לצרוך 80 גרם של חלבון ליום. מומחים אחדים סבורים שזה יכול להיות גבוה מדי, מאחר שחלבון רב מדי 'גונב' סידן מהגוף. אלה אומרים שבין 40 ל- 60 גרם של חלבון ליום היא כמות מספקת.

ברשימת המרכיבים מהם יש להימנע כדי לשמור על עצמות חזקות, נמצאים קפאין, אלכוהול וטבק. מעניין שרכיבים אלה מופיעים במרבית הרשימות של "להימנע מ…" כדי לשמור על בריאות טובה.

 

ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, מומחה לתזונה רפואית ודיאטה (דיאטת הרזיה וחיטוב הגוף לגברים ונשים). כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוחהגוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב