דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להכניס שפה חדשה לארגון 

מאת    [ 13/07/2008 ]

מילים במאמר: 656   [ נצפה 2264 פעמים ]

האמנות ככוח תרפויטי- תרפיה בהבעה ויצירה.

תרפיה בהבעה ויצירה הנה ענף של פסיכותראפיה העושה שימוש באמנות כשפה, שפה בלתי מילולית וסימבולית לביטוי עצמי, רגשי ותחושתי. האמנות בהקשר זה אינה מערבת את מה שאנו מכנים 'כשרון' אלא מהווה כלי לביטוי עצמי ולתקשורת בין-אישית ייחודית. בראי גישה זו היצירתיות החזותית היא יכולת אנושית טבעית וכל אחד הוא יוצר חזותי טבעי; צירוף הבגדים אותו אנו בוחרים ללבוש, האופן בו הם אנשים מעצבים את בתיהם, הדרך בה מעצבים את מיקום הפרחים בגינה או במרפסת - כל אלו הן דוגמאות לביטוי עצמי ויזואלי ייחודי, היות ואפילו בענייני היומיום הללו אנו מתנסים במה שנחשב כ"היבט אומנותי": צורה, צבע, מרקם וקומפוזיציה. כאשר אנו מתבוננים בעבודת אמנות של אדם אנו למעשה כמו מאזינים לשפתו; השימוש בסמלים, בקונפיגורציות, בצבע, בחללים, ברושם ובתחושה הכלליים של החלקים, משקף את האיכויות והיכולות האישיות של כל אדם. האמנות יכולה לקרב אותנו בראיית האפשרות לחולל שינוי בתוך עצמנו, ביחסים עם אחרים ועם העולם הסובב אותנו. מטפלים בהבעה ויצירה עובדים במסגרות קליניות שונות, חינוכיות ושיקומיות, ועם מטופלים בכל הגילאים, ביחידים ובקבוצות. טיפול קבוצתי באמנות מתבסס, בין היתר, על האינטראקציה האמנותית אשר נוצרת בין חברי הקבוצה, מתוך האמונה כי בכל אדם קיים פוטנציאל אדיר לצמיחה אישית התורמת להעשרת סביבתו.

האמנות ככלי ליצירת תקשורת חדשה בצוותי עבודה.

עבודת צוות מזמנת שפע של הזדמנויות לצמיחה. צוות העובד בהרמוניה ובתיאום מביא לידי מיצוי הפוטנציאל הגלום בחבריו ולמימוש ההזדמנויות הגלומות בצוות השלם. בעולם העסקי של היום, התשתית האנושית הייחודית לכל ארגון ואיכות עבודת הצוות הנרקמת ביניהם הן בין הגורמים המכריעים בהצלחתו של הארגון. אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני צוותי עבודה הוא ביסוסה של התקשורת בין חברי הצוות. התקשורת- השפה המשותפת בין חברי הצוות- היא למעשה מה שהופך קבוצת אנשים העובדים יחד לצוות הפועל למען מטרה משותפת. השפה המשותפת עומדת ביסוד יכולתו של הצוות לעבוד בשיתוף פעולה, לחלוק ולשתף ברעיונות, להעביר מסרים בצורה יעילה, לחוש מחויבות האחד לשני ולפתח ראייה משותפת של המטרות והיעדים. השימוש באמנות ככלי לפיתוח התקשורת בקרב צוותי עבודה, כאשר הוא מסתמך על עקרונות התרפיה בהבעה ויצירה, יכול לתת מענה לאתגר המועלה כאן. את המתרחש בטיפול הקבוצתי באמנות ניתן לדמות לשיחה קבוצתית המושתתת על הסמלים והדימויים הויזואליים שיוצרים וחולקים חברי הקבוצה. האמנות נותנת פתח ליצירתיות ולהבעה האישית, מסירה מחסומים ומקרבת בין אנשים. כאשר משתחררת היצירתיות בקבוצות עבודה באמנות, היכולות לגדול, לשנות ולחלוק בהנאה הן ללא גבולות. לפיכך, יישומי התרפיה בהבעה ויצירה יכולים לשמש ככלי רב עוצמה לשיפור מיומנויות התקשורת גם בצוותי עבודה בארגונים, ונדמה כי החיבור בין אמנות ועסקים לא רק שהוא טבעי, הוא גם מתבקש.

הלכה למעשה

 ניתן לשלב פעילות יצירתית באמנות בעבודה עם צוותים בארגונים במטרה ליצור תקשורת חדשה, מרעננת, שונה ויצירתית. השילוב של אמנות בארגונים יכול ללבוש צורות שונות, שלכולן המכנה המשותף העוסק ביצירת דיאלוג אמנותי שאינו מילולי. לכל אדם בארגון השפה הייחודית שלו. הגילוי ההדדי של אופני הביטוי הייחודיים לכל אחד מאנשי הצוות חושפת נדבך נסתר באישיותם ובאופן התנהלותם, נדבך המשקף את האיכויות והיכולות האישיות של כל אחד מאנשי הצוות. גילויים אלו מאפשרים בחינה מחודשת של אופני התקשורת הקיימים, והפוטנציאליים, בין אנשי הצוות. השילובים השונים של סמלים ודימויים, קו, כתם, צבע, צורה הנוצרים ע"י הצוות מגלמים בתוכם את הפוטנציאל הגלום בצוות העובד יחד.

היתרונות הטמונים בעשייה אמנותית לארגון

יצירת דימויים מאפשרת להדגיש נושאים מורכבים הקשורים בעבודה. מתקבלת תמונה חדה יותר של החוויות ושל ההבנה את חברי הצוות. ניתן להשתמש בדימויים לעיבוד זרם המידע שלעיתים מותיר את העובדים המקצועיים ביותר כרוכים למשך שעות או ימים סביב הרצאות וקורסים. והיות והעשייה האמנותית במהותה היא מלכתחילה פעילות לא מילולית, היא נגישה גם לאנשים שאינם מצטיינים בתחום הדיבור. תכונת חוסר המילוליות גם מאפשרת לצירוף מורכב של רעיונות, מצבי רוח, מחשבות, רגשות ותובנות להגיע לידי מיקוד. סדנה בעשייה אמנותית המונחית על ידי אנשי מקצוע התמחים בתחום האמנות כאמצעי לתקשורת, עשויה לחסוך לארגון זמן יקר ומשאבים רבים וליצור עבורו אפשרויות ברות יישום להתמודדות עם אתגרים מבניים וארגוניים. העשייה האמנותית הספונטנית גם מגרה ומניעה את הכשרונות היצירתיים של אנשי הצוות ומסייעת באיתור פתרונות יצירתיים לבעיות ניהוליות ומבניות. יכולות השיתוף ברעיונות, בחומרי עבודה, במשמעויות אישיות וקבוצתיות המתעצמות בסדנאות אמנות יכולות לקדם את שיתוף הפעולה ולהגביר את מידת הגיבוש של כל קבוצת אנשים אשר הארגון שואף לראות בו צוות.

איילת ראובני
מונטאז'- אמנות יוצרת צוות
פתרונות יצירתיים במיוחד לפיתוח ארגוני
http://www.teamontage.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב