דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכירו עולם חדש - הפגיה 

מאת    [ 13/07/2008 ]

מילים במאמר: 998   [ נצפה 4435 פעמים ]

הכירו עולם חדש - הפגיה / ברוכים הבאים לפגיה- Neonatal intensive care unit
במהלך הריון הורים חולמים ומדמיינים את הרגעים הראשונים אחרי הלידה, הרגעים בהם יכירו לראשונה את התינוק שלהם. הם מצפים למבט הראשון, למגע הראשון, לחיבוק הראשון להנקה הראשונה. למחשבות אלו תפקיד חשוב היות והן משמשות כהכנה לקבלת התינוק באהבה. הורים לפג אינם זוכים להגשים חלומות אלו מיד עם הלידה.
במקום לקבל מידע מאחיות מחלקת תינוקות על איך לטפל בתינוק הם מוצאים עצמם חותמים על אישורים לטיפולים שונים שהתינוק יצטרך במהלך שהותו במחלקה לטיפול נמרץ פגים וילודים (פגיה). במקום ללמוד לזהות את הבכי המיוחד של התינוק שלהם הם נאלצים לשמוע בכי של תינוקות בריאים במסדרונות מחלקת יולדות. כשהאם והאב מסתכלים זו על זה, הם רואים דאגה במקום התרגשות ושמחה.
בשעות הראשונות לאחר לידת פג הורים מרגישים? פחד, דאגה,אובדן. אלו הן תגובות טבעיות למצב הקיים. אולם, יתכן והתחושה הכי חזקה היא האי-וודאות. אתם תוהים- היכן התינוק שלנו? מה מצבו? האם הרופאים והאחיות מטפלים בו כראוי? האם מצבו יותר טוב או פחות טוב? זמני אי-הוודאות הם קשים, במיוחד אם אתם לא יכולים להגיע בשעות הראשונות לפגיה.

הביקור הראשון בפגיה עלול להיות מפחיד. שורות של פגים קטנטנים וילודים באינקובאטורים, מחוברים לסוגים שונים של צינורות, מכונות הנשמה, מוניטורים מצפצפים, מכשור ומכונות, אנשי צוות רבים ומגוונים מתרוצצים והורים מודאגים. קשה להאמין אבל בתוך "הבלגן" יש סדר. לכל אחד התפקיד שלו, לכל אחד המקום והזמן המתאים. זה הזמן להכיר את העולם החדש של הפגייה.

צוות הפגייה:

אנשי צוות רבים מהתחום הרפואי, הסיעודי והפרה-רפואי ממלאים תפקיד בפגייה. הם יהיו חלק מהמשפחה הרפואית שלכם בימים או בשבועות הבאים. הכרת הצוות והתפקידים השונים יקלו עליכם בקבלת מידע על התקדמות התינוק, וביצירת קשר עם המטפלים השונים וינעים את שהותכם בפגיה.

•  נאונטולוג- הינו רופא ילדים מומחה, עם תת-התמחות בנאונטולוגיה- פגים. אלו הם רופאים "בכירים", המרכזים ומנהלים בדרך כלל את הטיפול בתינוקות בטיפול נמרץ פגים.

•  מתמחה- הינו רופא שסיים בי"ס לרפואה וכעת עושה התמחות בילדים. הם הרופאים "בשטח". אותם תמצאו בכל שעות היממה במחלקה.

•  אחות אחראית מחלקה- הינה האחות שאחראית על כל צוות האחיות בפגיה. אליה כדאי לפנות במידה ומתעורר קושי שלא מצאתם לו מענה.

•  אחות טיפול נמרץ פגים- היא אחות מוסמכת שעברה הכשרה מיוחדת של משרד הבריאות בתחום הפגים. אחיות אלו מטפלות בדרך כלל בתינוקות בטיפול נמרץ.

•  אחות מוסמכת- היא אחות שסיימה בי"ס לאחיות ועובדת במחלקה. אחיות אלו מטפלות בדרך כלל בתינוקות שדורשים טיפול פחות מורכב.



•  פיזיותרפיסט- עושה פיזיותרפיה לפגים הזקוקים לכך.


•  מדריכת הנקה- תלמד אותך איך לשאוב חלב אם, באיזו תדירות ואיך לאחסן את החלב. במידת האפשר היא תדריך אותך איך להניק.


•  עובדת סוציאלית- תעזור לכם להסתגל לתפקידכם החדש כהורים לפג. כדאי לשתף אותה בחששות ובדאגות שלכם. הן מקשרות בינכם לבין העולם החיצוני. לקראת שחרור ילדכם מהפגייה הן יסייעו לכם בכל צורך או קושי מיוחד שיתעורר.


•  כוח עזר- תפקידה לסייע לאחיות, ולדאוג לסדר ולארגון ציוד וסדר כללי במחלקה.

טיפים חשובים - למשך שהייתכם בפגיה:


•  רחצו ידיים!!! בביקורכם הראשון בפגיה האחות תדריך אתכם איך ואיפה לרחוץ ידיים לפני שאתם ניגשים לתינוק. צוות הפגייה גם הוא מחויב לרחוץ ידיים לפני טיפול בכל תינוק, ובין תינוק לתינוק. הפגייה איננה איזור סטרילי , אך רחיצת ידיים קפדנית שומרת מהעברת חיידקים וזיהומים. חשוב לכבד נוהל זה ולהקפיד עליו!


•  הכירו את מדיניות המחלקה לגבי מבקרים. ישנן מחלקות בהן אין שעות ביקור להורים- ההורים רשאים להיכנס בכל שעות היממה. ישנן מחלקות בהן מקפידים על שעות הביקור. חשוב להכיר את מדיניות המחלקה בה מאושפז התינוק שלכם. האם מותר להכניס בני משפחה? אחים/ אחיות של התינוק?


•  דעו מתי לצאת. ישנם מצבים בהם תתבקשו לצאת מהמחלקה. לדוגמה - בזמן הרכבת עירוי או לקיחת דם. שהותכם בזמן זה עלולה להכביד על הצוות להסית את תשומת ליבם ולהפריע לתפקוד. יתכן ותרגישו פגועים, אך חשוב שתדעו שישנה סיבה טובה לבקשה. הצוות מעוניין לחסוך לכם ולתינוק קושי מיותר. בזמני העברת משמרת (אחיות) כל שמונה שעות, ובזמן ביקור רופאים תתבקשו גם כן לצאת מהמחלקה, וזאת כדי לכבד את פרטיות כל השוהים במחלקה. בזמנים אלו הצוות דן בכל תינוק ותינוק ולא ראוי שהורים אחרים ישמעו. בקשו מהאחות המטפלת בתינוק או מהרופא לעדכן אתכם אחרי הביקור.


•  ספרו לאחיות על הקשיים שלכם בטיפול בתינוק, ועד כמה אתם רוצים להיות מעורבים בטיפול היום-יומי. זכרו, האחיות רוצות את טובתכם ואת טובת התינוק. הן לא מעוניינות לכפות עליכם טיפול בתינוק כשאתם לא מרגישים מספיק בטוחים בעצמכם, מצד שני הן רוצות להדריך ולתמוך בכם כדי שתהיו מעורבים בטיפול בתינוק שלכם.


•  אל תפחדו לשאול שאלות! הצוות מעוניין לספק לכם מידע על התינוק. חשוב שתדעו ממי לבקש מידע ומתי. אם אתם לא בטוחים ממי לבקש - בררו עם האחות המטפלת בתינוק שלכם. במחלקות רבות הרופאים מבקשים לתאם זמן לשיחה עם ההורים. בררו מה המדיניות במחלקה שלכם. במידה וקיבלתם הסבר לא ברור, אל תחששו להמשיך לשאול. אין שאלות טיפשיות. אפשר גם לחזור על מה שהוסבר כדי שתדעו שהבנתם נכון.



•  בררו מהי מדיניות המחלקה בנוגע לשיחות טלפון. צוות המחלקה עסוק בעבודה בכל שעות היממה. זמנם יקר, ועדיף שיהיו עסוקים בטיפול בתינוקות מאשר בטלפונים. אך טבעי הוא כשתהיו בבית תרצו להתקשר ולשמוע מה שלום תינוקכם. בררו במחלקה מה מקובל. בקשו מחברים וקרובי משפחה לא להתקשר למחלקה אלא לקבל עדכונים מכם. השתדלו לקצר בשיחות טלפון למחלקה.


•  היו חיוביים. התרכזו בטוב, בעיקר בימים הראשונים של טיפול אינטנסיבי בתינוק. אל תטיפו לצוות כיצד אתם רוצים שיטפלו בתינוק. אם תהיו רגועים וחיוביים בתקשורת שלכם עם הצוות עשויה להיות לכך בעקיפין השפעה טובה על הטיפול בתינוק שלכם. כולם מתפקדים טוב יותר באווירה חיובית.


•  ישנן גישות שונות. יתכנו הבדלים בהסבר שתקבלו מאנשי הצוות השונים. ישנם אנשי צוות שמתמקדים יותר בסיבוכים וסיכונים וישנם אנשי צוות המתמקדים בתועלת ובשיפור. חשוב לשאול שאלות ולמקד אותן ככל הניתן. במידה ויעלו הבדלים בהסבר וזה מדאיג אתכם העלו את החששות שלכם בפני הרופא.


•  היו נחמדים לאחיות. חוץ מכם האדם שיבלה הכי הרבה זמן עם התינוק ויטפל בו היא האחות. אחיות פגיה לרוב עובדות משמרות של שמונה שעות (משמרת בוקר 7:00-15:00, משמרת ערב 15:00-23:00, משמרת לילה 23:00-7:00). במהלך שהותכם במחלקה תכירו חלק מהאחיות. לעיתים האחיות עשויות להיות טרודות וחסרות סבלנות. נסו לראות את הדברים מזווית הראיה שלהן. העבודה בפגיה היא קשה. לפעמים יש מחסור בצוות האחיות. אם נראה לכם, הביאו פינוקים קטנים לצוות - שוקולדים, עוגיות וכו'. שלחו תמונות ועדכונים על התינוק אחרי השחרור. מחוות קטנות מחממות את הלב....
שירה קראוטהמר
אחות מוסמכת, התמחות בפגים וילודים.
יועצת שינה מוסמכת,
מנהלת שירותים לפני ולאחר לידה בבייבי לינק.
1-599-594-595
shira@babylink.co.il
http://www.babylink.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב