דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סודות השינה להורים העייפים 

מאת    [ 13/07/2008 ]

מילים במאמר: 972   [ נצפה 8827 פעמים ]

סודות השינה להורים העייפים
אתם לא זקוקים ליועצת שינה שתסביר לכם את החשיבות של שינה. פשוט תדלגו על כמה שעות שינה ותרגישו איך המוח שלכם נהפך לצמר גפן. השאלה היא- האם ידעתם שמחסור בשינה משפיע הרבה מעבר לעייפות פיזית?

לילדים ומבוגרים כאחד שינה הינה חיונית ליכולות הקוגנטיביות כגון- דיבור , זיכרון וחשיבה יצירתית. במיוחד בהורים לילדים מתחת לגיל שמונה בעיות שינה הן נושא מרכזי - זו היא בעיה נפוצה. אם כן למה אין יותר מומחים שמנסים למצוא פתרון לבעיה? האם יש התייחסות רצינית מספיק של אנשי מקצוע לבעיה המטרידה הזו?

אם תפנו לרופא הילדים עם ילד מצונן- סביר להניח שהוא יפנה אתכם לבית מרקחת לבחור ממגוון תרופות שיקלו על הסימפטומים. לעומת זאת אם תפנו לרופא עם קשיי שינה של הילד- לרוב תקבלו תשובה שזה חלק מההורות וזה יעבור עם הזמן.

בעיות השינה הנפוצות ביותר לרוב קשורות לבעיות התנהגות ולא לבעיות רפואיות. רופאים אינם מומחים בבעיות התנהגות לכן אם רופא ממליץ לכם "לתת לו לבכות", קחו את זה בעירבון מוגבל. זה לא הפיתרון היחיד שיש.

כהורים אנו משקיעים מאמצים רבים לטובת ילדנו. באותה מידה נעשה "הכל" כדי שהילד שלנו ישן. נפגשנו עם אמהות שהיו מוכנות לוותר על השינה שלהן כדי "לאפשר" לתינוק שלהן לישון, לדוגמה- אמהות שישנות עם התינוק על הידיים כל הלילה כדי לא להעיר אותו.

המציאות מוכיחה שלא רק ההורים משלמים מחיר על עייפות יתר, גם הילד. כשאתה לא זוכה לשינה מספקת או שהשינה מקוטעת מאוד יש פגיעה ביכולת החשיבה, הבריאות הרגשית והגופנית. התוצאה היא שאנו לא יכולים לתפקד בצורה הטובה ביותר כהורים.

הנקודה היא כזו, לא צריך לבטל את האינסטינקט האימהי שאומר - לא להשאיר תינוק לבכות במיטה- כדי להשליט סדר בבית בלילה . תחילה, עליכם להאמין שמגיע לכם ליל מנוחה כפי שלילד שלכם מגיע הורה ערני ורגוע.

מדוע תינוקות לא ישנים?
במשך הלילה אנו עוברים בין שלבי השינה השונים כמו גלים: משינה עמוקה לשינה קלה ולשנת חלום. במעבר בין שלב לשלב ישנן יקיצות קלות בהן נתהפך, נסדר את הכרית ונמשיך לישון ללא כל בעיה. השינה מווסתת ע"י שעון ביולוגי פנימי הנקרא- שעון צירקדיאני. שעון צירקדיאני משפיע על תחושות העייפות וערנות במהלך היממה. המוח שואף לאיזון ביוכימי בין שינה לערנות. לכשיעברו שעות רבות של ערנות, הגוף יתחיל להרגיש עייף.

עד גיל שישה שבועות- פחות או יותר- השעון הצירקדיאני של התינוק אינו בשל מספיק. לכן רוב התינוקות מתקשים להיכנס לסדר יום קבוע עד גיל זה. מגיל שישה שבועות השעון הביולוגי של התינוק מתחיל להתאפס, והתינוק מתחיל להיכנס לסדר יום. בשלב זה חשוב להקנות הרגלי שינה נכונים לתינוק. רוב התינוקות אינם ישנים לילה שלם ברצף עד גיל שישה חודשים. שינה רצופה של חמש שעות בלילה מוגדר כתינוק -"שישן כל הלילה". עד גיל חצי שנה העבודה היא בעיקר על הרגלי שינה נכונים במשך היום והלילה.
מובן אם כן, שהתעוררויות קלות הן חלק מרצף שינה נורמאלי בבני אדם. כל תינוק חווה התעוררויות מהסוג הזה. ההבדל בתינוק או ילד שמתעורר כל שעה שעתיים וזקוק "לטיפול" הוא, שהתינוק מערב את ההורים בכל התעוררות כזו. לרוב, תינוק שרגיל להתעוררויות רבות בלילה, בוכה, לא כי הוא רעב, רטוב או בודד. הוא פשוט עייף! ורוצה מאוד לישון- לא פחות מהוריו אולם בשונה מהם הוא לא יודע איך לחזור לישון לבד.

העזרה הכי חשובה היא מניעה! ניתן בעזרת צעדים פשוטים להקנות הרגלי שינה בריאים לתינוק :


•  השתדלו שהתינוק לא יתרגל להירדם רק בזמן הנקה/בקבוק.


•  הניחו אותו במיטה כשהוא עייף ולא רק כשהוא ישן ממש.


•  מגיל חודשיים, הקפידו על סדר יום שכולל שעת התעוררות והשכבה קבועות.


•  בחודשים הראשונים השתדלו להרדים את התינוק ללא מוצץ.


•  למדו להבחין בין הקולות השונים שהתינוק שלכם משמיע. תינוקות משמיעים קולות רבים בזמן שינה- בכי, יללות ואנחות שאינן דורשות התערבות של ההורים.


•  הבדילו בין שינה ביום לשינה בלילה.


•  הקפידו על טקס שינה קבוע מגיל חודשיים.

מיתוסים ושאלות נפוצות על שינה:


•  שאלה:הילד שלי מראה סימני עייפות בסביבות השעה 19:00, אני רוצה שהוא ישן יותר טוב , לכן אני מושכת אותו ומשכיבה אותו רק בסביבות 20:30. בשמונה וחצי הוא כבר ממש עייף אבל לוקח לו הרבה זמן להירדם, מה לעשות?
תשובה: השעון הצירקדיאני של תינוקות וילדים קטנים מכוון להשכבה בצורה אופטימאלית בין השעות 18:30-19:30. בשונה ממבוגרים תינוק שהולך לישון מוקדם לאוו דווקא יתעורר מוקדם. כשתינוק מתחיל להראות סימני עייפות זה "חלון הזדמנות" אידיאלי להשכיב אותו לישון. אם מושכים אותו, מפספסים את החלון, התינוק נכנס לעייפות יתר וקשה לו להירדם ולישון טוב. אנו ממליצים להשכיב תינוק/ ילד לישון מיד כשמתחיל להראות סימני עייפות ולא למשוך אותו.


•  שאלה: המליצו לי לכרבל את התינוק, שיטה זו נראית לי מיושנת ומגבילה את התפתחות התינוק.
תשובה: ילוד יוצא לאוויר העולם וכל הסביבה שלו מיד משתנה. הוא היה בסביבה, חשוכה, חמה, רטובה, רועשת וצפופה. ברחם התינוק לא יכול להניע את הידיים והרגלים , הוא בעצם מכורבל. בנוסף הוא בתנועה כמעט מתמדת- אישה בחודש תשיעי לא נשארת באותה תנוחה לזמן ממושך. בחוץ אנו משכיבים את התינוק בעריסה בלי כל תנועה, הוא חשוף לאור, קור, ותנועות ידיים שמפעילות את רפלקס המורו, שגורם "לבהלה". אין פלא שילודים נוטים לבכות הרבה ולהירגע כשמרימים אותם על הידיים. כרבול התינוק היא דרך נהדרת "להזכיר" לתינוק את הרחם. הכרבול נותן לו תחושה בטוחה ונעימה. לא מומלץ לכרבל את התינוק 24 שעות ביממה. מומלץ לכרבל אותו כשהולך לישון, בזמן הנקה או כשלא רגוע. כרבול היא שיטה טובה לעודד שינה רצופה יותר בתינוקות קטנים. חשוב : להשתמש בשמיכה מבד נושם כלומר- 100% כותנה. כשתינוק מתחיל להתהפך וכו' לא כדאי לכרבל אותו בשינה. אין לכרבל תינוק בחדר מחומם .


•  שאלה: מה המקום הנכון לשינה של תינוק קטן? בחדר שלו? עריסה בחדר ההורים? במיטת ההורים? כל אחד ממליץ לי משהו אחר, מה לעשות?
תשובה: אין "מקום נכון" או "לא נכון" לשינה של התינוק. לפי פרופ' אבי שדה-" אם אתם נהנים משינה משותפת עם התינוק כשהוא צעיר עשו זאת בשמחה ומתוך בחירה חופשית. רצוי להימנע מלפתח דפוס זה כתגובה לקשיי השינה של התינוק...". כלומר, תקראו, תלמדו את כל האפשרויות העומדות בפניכם ותבחרו בצורת השינה שמתאימה לכם כמשפחה. סמכו על האינסטינקט שלכם כדי להחליט מה נכון עבורכם. בכל מקרה חשוב להקפיד על בטיחות בכל מקום שינה. לכל "הממליצים" תגידו, שניתן להגדיר מצב כבעיית שינה רק אם היא מפריעה או לא מתאימה לכם.
שירה קראוטהמר
אחות מוסמכת, התמחות בפגים וילודים.
יועצת שינה מוסמכת,
מנהלת שירותים לפני ולאחר לידה בבייבי לינק.
1-599-594-595
shira@babylink.co.il
http://www.babylink.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב