דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיאטה ללקויי-למידה 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 3105 פעמים ]

לפני כשלושים שנה פרצה לתודעת הורים ומומחים דיאטה חדשה: פיינגולד הציע דיאטה, בספרו ) Why Your Child Is Hyperactive Ben Feingold (. בזמנו טרם נפוץ המושג "ליקויים בוויסות חושי" וגם במושגים ADD או ADHD לא הירבו לעשות שימוש. המסר הסתמך על מחקרים שבוצעו ופורסמו ע"י פיינגולד ומסקנתו היתה שחמרי שימור מזון מחמירים מצבי היפראקטיביות (פעלתנות-יתר), מחבלים ביכולת הריכוז וגם לממתקים מסוכרים יש חלק נכבד בהפרעות הללו.

משפחות שהיכרתי דיווחו על שינוי משמעותי ו"מהפכה" בעקבות "הדיאטה" שהנהיגו לילדיהם. לדבריהם - פעלתנות-היתר פחתה במידה משמעותית. אחרי זמן, נראה למעורבים כי הדיאטה נחלה הצלחה בעיקר משום שפרוייקט הכנת המזון ותהליך התקנתו לארוחות משפחתיות התפתח לעניין משפחתי שהעסיק את בני הבית, עורר התארגנות מתחדשת, שיתוף-פעולה וליווי וגרם עניין, תמריץ והנאה לבני הבית.

במשפחות שהיכרתי - לכל אחד מבני המשפחה היה תפקיד במבצע ההזנה המורכב:

התקיימו דיונים מראש והחלטות על התפריט,

נערכו ביקורים משותפים בחנויות מזון מיוחדות שמכרו מזון ללא חמרי-שימור,

מסעות-קניות היוו בילוי ייחודי בגבולות ברורים, למען מטרה שנתפשה כנעלה,

הסעודה המשותפת סביב השולחן המשפחתי לפחות פעם ביום היוותה במשפחות רבות חידוש.

בנוסף, סימלה הדיאטה התגייסות משפחתית לעזרת ילד אחד: ילד בעל ליקויי-למידה, שייתכן ולפני כן היה "הכבשה השחורה" במשפחה. כולם הוכיחו רצון לעזור לילד הזה ובעקבות ההיערכות החדשה הראו בני המשפחה שהם נוטלים חלק בקידומו ומעוניינים בהצלחתו בכך שהם עוזרים לו באופן מעשי ומתפנים אליו בתוך סדר היום שלהם. היה בכך גם חידוש: המשפחה התמודדה עם תהליך חדש, וכידוע, חידוש מעורר יוזמות, התגייסות, כוחות והצלחה משותפת. מבקרי שיטתו של פיינגולד אמנם טענו כי מחקרו שטחי ומסקנותיו מוטות, אבל עד היום נוטים לייחס משמעות להשפעתם של ממתקים על פעלתנות-היתר. עם-זאת, הוכח בעליל: ילדים שזקוקים לתמיכה ולסיוע מפיקים תועלת כאשר המשפחה מתגייסת.

דיאטה יעילה מורכבת מסדר יום שמאפשר מימוש, ידע לגבי מרכיבי המזון הדרושים, אפשרות תכנון ארוחות הכוללות מרכיבי בריאות חיוניים, אפשרויות השגה-קנייה, הכנארוחות ואכילה מסודרת. זה נכון לגבי דיאטה כלשהי והכרחי בדיאטה המותאמת ללקויי-למידה. הצלחת הדיאטה אינה מותנית ברכיבי המזון בלבד.

באמצעות הדיאטה הושגה התמיכה הרצוייה ובאופן עקיף שיפרה את מצבו של הילד. לא הדיאטה שיפרה את המצב, אלא ההתייחסות, המיקוד, הרצון להקשיב, להתגייס ולהתמודד עם הקשיים.

דיאטה ללקויי-למידה, היא כמו הכנת שעורי בית והתכוננות למבחנים: לא מומלץ לא רצוי ולא יעיל להטיל את האחריות, ההתארגנות, לימוד החוקים והגבולות, הפנמת רעיון הדיאטה ומימוש האכילה המותאמת על ילד שקשה לו לשמור על גבולות, לאכול במידה ולהתמודד עם גרויים כמו ממתקים ומאכלים שאינם רצויים לו. דיאטה מחייבת התייחסות יומיומית עקבית, סיוע וליווי תומך. הורים שכוונתם לסייע לילד לקוי-למידה הסובל ממשקל עודף צריכים ללמוד את הנושא מבחינת התזונה ומבחינת הליווי התומך: זוהי אחריותם לדאוג לרווחתו של הילד שזקוק לדיאטה מותאמת.

לקויי למידה זקוקים למסגרת, לדגם מוכר של התנהלות וחוקים. בדיאטה, כמו בכל תחום חשוב לדעת שהמרכיבים יעילים, שהארגון מתבצע, שהחמרים ניתנים לרכישה והמימוש מתאפשר. בדיאטה יש לתכנן את הארוחות וגם לדעת מה המרכיבים, לאפשר רכישת המרכיבים, הכנתם, התקנתם לארוחה מסודרת ליד שולחן האוכל המשפחתי ורצוי באותה עת גם להקפיד על מנהגי שולחן ורכישת מיומנויות אכילה וארוח. אלה הם מרכיבים חיוניים בלימוד ובליווי לקויי-למידה בדיאטה, כמו במבצעים אחרים. כאשר יש צורך בשמירה על דיאטה - יש ללמד את החוקים ולעזור בהתארגנות, בהשגת המוצרים, בבישול, במימוש האכילה הנכונה, במעקב היומיומי. חשוב ומומלץ ביותר לעשות זאת בהנחיית דיאטנית, יש מי שטוב לו להשתייך לקבוצת תמיכה של ילדים המלווים באמהותיהם ובמקרים מסויימים רצוי לשתף גם מומחה ללקויי-למידה.
כל הזכויות שמורות לד"ר נויה ספקטור, מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית - חינוך מיוחד. אין להעתיק, לעשות שימוש כלשהו ללא אישור בכתב מן המחברת, ללא איזכור שם המחברת וכתובת האתר: http://www.noya.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב