דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בגדים אורגניים - למה לבחור בכותנה אורגנית 

מאת    [ 29/06/2008 ]

מילים במאמר: 454   [ נצפה 3296 פעמים ]

כותנה

מידע כללי
כותנה, אשר הייתה תמיד גידול טבעי באזורים רבים בעולם. גדלה כיום בשטח גדול מ- 364 מיליארד מטר (90 מיליון אקר) ביותר מ- 80 מדינות. מיליוני הטונות של כותנה המופקים מדי שנה, מהווים 50% מסיבי הבדים המופקים בעולם בשנה (צמר, משי ופשתן מסתכמים ל- 10% יחדיו). שימוש נוסף שנעשה בכותנה חוץ מבדים לביגוד, הוא כשמן-כותנה הנמצא בקרקרים ובחטיפים רבים אחרים ובמספוא לחיות.

המדינות המובילות בהפקת כותנה נכון לשנת 2007, הן:
(1) סין, (2) הודו, (3) ארה"ב, (4) פקיסטן, (5) ברזיל, (6) אוזבקיסטן, (7) טורקיה, (8) יוון, (9) טורקמניסטן ו- (10) סוריה.

המדינות המובילות בייצוא כותנה נכון לשנת 2007, הן:
(1) ארה"ב, (2) אוזבקיסטן, (3) הודו.


כותנה והסביבה
למרות תדמית הכותנה כטבעית וטהורה, גידול כותנה בשיטות קונבנציונליות גובה מחיר כבד מהסביבה ותוצאות גידול הכותנה משפיעות על האוויר, המים, האדמה ועל האנשים החיים באזורים בהם גדלה הכותנה. בארה"ב, חקלאים מרססים 150 גרם של חומרי-הדברה עבור כותנה המספיקה להפקת חולצה אחת.

עם גדילת החקלאות התעשייתית לממדי ענק, מאות הזנים השונים של כותנה, אשר גדלו בעבר באופן טבעי הוחלפו היום עם מספר מועט של זנים. המנהג של זריעת שטחי שדות שלמים עם אותו זן ידוע כ- "מונוקלצ'ר" (monoculture), ומנהג זה השאיר את גידול הכותנה במצב פגיע מאוד, כשהכותנה חלשה ביותר בהתמודדות מול מחלות ומזיקים, מה שהכריח את חקלאי הכותנה לעבור לשימוש אינטנסיבי בכימיקלים.


חומרי-הדברה (קוטלי מזיקים, עשבים ופטריות)
למרות שכותנה גדלה רק בכ- 2.4% מהאדמה החקלאית בכדור-הארץ, 24% מקוטלי-החרקים ו-11% מקוטלי-העשבים המרוססים בעולם מיועדים לשדות כותנה. מה שמציב את הכותנה במקום הראשון כגידול המרוסס ביותר על פני כדור הארץ.
חומרי הדברה בעלות של 2.6 מיליארד דולר מרוססים בשדות כותנה כל שנה. ריסוס זה לא רק שהורג חרקים שמזיקים לכותנה אלא גם משמיד חלק ניכר מאוכלוסיית החרקים המטיבים. בגלל שאויביהם הטבעיים נעלמים, חרקים אלו שהיו בעבר בתחתית הדאגות של החקלאי, הפכו היום לבעיה רצינית שכמויות הולכות וגדלות של חומרי-הדברה מרוססים על מנת לטפל בה. במצב זה, לחקלאים אין ברירה אלא להמשיך ולהשתמש בריסוס חומרי-הדברה רעילים.


כותנה היא מזון
מבחינת משקלה, כותנה מורכבת מ- 40% סיבים ו- 60% נבט/זרע. לאחר הפרדת המרכיבים, הסיבים מועברים לעיבוד טקסטיל, והזרעים ושאר המרכיבים מועברים להכנת מזון לבני אדם ומספוא בהמות. שאריות חומרי ההדברה המצויות בזרעים מצטברות ברקמות השומן של הבהמות, אשר מאוחר יותר הופכות לבשר אותו אוכלים בני-האדם. שמן-כותנה הוא עשיר בחלבון ומצוי כרכיב נפוץ בעוגיות, קרקרים, רטבים, מאפים ועוד מזונות מעובדים.


הפקת כותנה בשיטות מתחדשות ואורגניות
העיקרון המנחה עבור חקלאים אורגניים הוא לעבוד עם הטבע ולא נגדו. חקלאים אורגניים משתמשים במערכות מבוססות ידע ביולוגי ולא כימי. כשבשדות קונבנציונליים החקלאים מגיבים לבעיות הרבות הנוצרות בשל תרבות המונוקלצ'ר, חקלאים אורגנים מתמקדים במניעת הבעיות מלכתחילה.

חקלאות אורגנית מתחילה באדמה בריאה. האדמה נתפסת כמערכת חיים שלמה ולא רק כבסיס לגידול צמחים. שימוש בקומפוסט, דשנים איכותיים ורוטציה של גידולים מונעים את הצורך בדשנים כימיים וחומרי-הדברה, ודואגים שהאדמה תישאר בריאה ותוכל להמשיך ולהזין את הגידולים הרבים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב