נושאי הנאום בציבור ותכניו
יש נאומים אינפורמטיבים, נאומים לשכנוע, נאומים אישיים, ונאומים לבידור.
סוג הנאום נקבע לפי:
הארוע -
שווק מוצר, ארוע עיסקי, התכנסות חגיגית, שיעור, אזכרה, התרמה
תפקיד הדובר
חבר הנהלה, מרצה, נואם מרכזי, קרוב משפחה, מורה
מטרת הנושא
מכירות ושווק, תעמולה, חינוך, בידור, ברכות , השפעה ושכנוע
לדוגמא:
o נתן, נציג חברה, מנסה לשווק את מוצריה לארגון היצואנים. מכיון שהוא מעוניין לקדם מוצר, הוא יבחר בנאום לשכנוע.
o מרים התבקשה לדבר בהתכנסות עובדי החברה. היא יכולה לבחור בנאום אישי, המדבר על יחסים, רגשות, ומעלה זכרונות, או לחילופין נאום אינפורמטיבי המשחזר אירועים ומציין הישגים.
סוד ההצלחה הראשוני הוא הכרת הקהל
אחד מהפרמטרים החשובים ביותר, וגם והנשכחים ביותר הוא נתוח קהל המאזינים. חובה לנו להצטייד במידע בסיסי הכולל את הנתונים הבאים:
סיקור הקהל
o גיל ממוצע של קהל היעד
o ארץ מוצא
o רמה סוציו-אקונומית
o השכלה ותרבות
o השתייכות דתית
o רמת ידע בנושא הנאום
ידיעת המתונים האלו משנה את אופי, רמת הנאום ותכניו
.
הכרת הקהל תסייע לך לקבוע את עומק והיקף הנושא
הכרה זו תכוון אותך בבחירת המילים ומבנה המשפט
לדוגמא - תוכן, עומק והיקף [ במיצג אינפורמטיבי]:
1. שרגא, סוכן חברת נסיעות התבקש לדבר בבית אבות על חבילות נופש, הוא יציע לפנסיונרים טיול רגוע ומעניין מבלי אתגרים פיזים או ספורטיבים מדי. הוא ידבר על תנאי הנסיעה, ארוחות וסדר יום. גם נושא הבילוי והנסיעות יותאם לאפשרותם הכלכלית, ולרקע החברתי של הצורכים.
2. כמארגן ארועים המציע חבילות נופש ובילוי, עדכן עצמך בצרכים [ בתי כנסת, שורשים עדתיים, דרישות תזונה וציפיות חברתיות] ובדגשים של הקליינטים [ גודל או אסטתיקה, מיקום עירוני או כפרי..]
3. כמומחה, נתבקשת לדבר לפני קהל דתי בנושא תזונה, מוצרי מזון או מתכונים, שים לב לכשרות, להרגלי אכילה ולרמת ההוצאות של הקהל בהתאם למערכת המשפחתית [ הרבה ילדים...]
4. בשיעור הסטוריה לילדים על לחימה וקרבות, תמנע מתאור מראות קשים, תכניות לחימה ותאריכים מדוייקים [ מתאים לגיל בוגר]. נזכיר יותר שמות, אגדות , ומקומות להנצחה.
5. כמרצה - התבקשת להציג אמנות והרצאה בנושאי אמנות, פתח רגישות לקהל היעד, אם שמרנים / דתיים / ילדים ואל תציג ארוטיקה או עירום.חשוב על סוג האמנות המלהיב, מרשים ומרגש את הקהל.
6. בהרצאה בנושאי קבלה, תורה, מנהגים או מדע, התחשב בראשונה ברמת הידע וחשיפה סביבתית של המאזינים בנושאים אלו כדי לברר את רמת הפרוט ומקצוענות הנאום, וכדי לרכוש אמינות ולא לשעמם את הקהל. מאידך אל תכביד בצד הטכני.
סיקור המקום
רצוי לברר את גודל המקום, תאורה, צורת הישיבה ואוירת המקום.
זמן
רצוי לדעת את סדר הנואמים, כאשר יש יותר מאחד, וחשוב מאד
לברר את קצבת הזמן לרשותך.
עדיף לקצר כאשר בספק.
עד כמה שהדבר ברור, חשבו אחורה והזכרו במקרים רבים בהם הנואמים נכשלים בהארכת הדברים, ובחוסר התאמה לציפיות והתעניינות הקהל.
דקות ספורות של חשיבה וחקירה על שלושת הנושאים, ומאמץ לברר את התשובות לנתונים שפרטנו, ידריכו אותכם בהכנת נאום ומיצג גם מעניין וגם מרשים.
* דינה ק. גורמן .AM - קלינאית תקשורת, מתמחה בפונטיקה, שיפור מיבטא זר והופעהתקשורתית לפני קהל. מרצה בנושאי דיבור ושפה
? נושא "נאום לשכנוע", "מבנה המשפט ושימוש במילים" במאמר אחר
15 ליוני 2008
דינה גורמן, סיימה לימודים באונ. ניו יורק, קלינאית תקשורת מוסמכת ומומחית בתורת הנאום ובשיפור המבטא הזר.