דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת הטכנולוגיה על חיי המשפחה 

מאת    [ 14/06/2008 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 9315 פעמים ]

ההתפתחות הטכנולוגית, שקיבלה תאוצה החל משנות השלושים והארבעים של המאה.
מעצבת במידה רבה את הסביבה בה גדלים כיום ילדינו.כיצד זה משפיע על ההורות של ימינו??

הטכנולוגיה המודרנית משפיעה על מבנה המשפחה ותפקודה לא רק באמצעות השיקולים הכלכליים (של הממשלה ושל הפרט), אלא גם חודרת לצנעת הפרט ומשפיעה על התחומים האינטימיים ביותר של זוגיות ופריון. אמצעי מניעה משוכללים, שהשליטה על רובם נתונה בידי האשה דווקא, ניתקו את הקשר האורגני בין יחסי מין להולדה, בדיקות ביתיות להריון. האמצעים הביתיים להפסקת הריון ("הגלולה שאחרי") מבצרים הפרדה זו ביתר שאת. עקב פיתוח הפריות חוץ-גופיות והולדה באמצעות אם פונדקאית חדלו יחסי מין להיות גם תנאי הכרחי להולדה. בימינו מתחוללת מהפכת תקשורת, המתבטאת בנעברת כמות גדולה של מידע בזמן מהיר ביותר ולכל מקום. מהפכה זאת החלה, אומנם, באמצע המאה הקודמת עם המצאת הטלגרף, אך היא הואצה מאוד מאמצע המאה הזו, עת הפכה הטלוויזיה בשנות החמישים לאביזר קבוע בבתים אמריקאים. כיום מתבטאת מהפכה זו בתפוצת רשתות הכבלים בטלוויזיה, במכשירי הטלפון הסלולארי ובתקשורת המחשבים המהירה. מהפכת תקשורת זו חודרת למשפחה ומשפיעה על דפוסי הסוציאליזציה של הילדים. המשפחה מאבדת את בלעדיותה כתא החברתי הבסיסי, וההורים מאבדים את השפעתם הבלעדית על הילדים. הילדים כיום הם חלק מקהילות אלקטרוניות בעלות נורמות וקודים התנהגותיים משלהן, העומדים לעיתים בסתירה למסרים של ההורים במשפחה. למשל, קריאת ספרים, התנהגות מינית, ערכים חברתיים וכו'.

הבעיות החינוכיות הנובעות משנויים אלה:
בעבר ההורה היה כוח משפיע ומרכזי בחיי הילד , מקצועות המשפחה היו
מועברים מאב לבן , מהות וניסיון החיים האישיים והמקצועיים היו מועברים בעל פה מההורים לילדים .
כיום ההורה נוטל חלק פחות מרכזי בהעברת הידע ונסיון החיים האישי שלו לילדיו.
הילדים החשופים לצינורות המידע באופן בלתי אמצעי ופשוט באמצעות
עיתונות,טלוויזיה, רדיו , מחשב והאינטרנט, לומד ואוגר ידע ממקורות
חיצוניים אשר אינם תלויי הורים, שפע ערוצי הגישה , אמצעי המדיה ומגוון הרב של תוכן הנכלל במדיה מאפשר לילד ללמוד את העולם ושאר דברים ללא הצורך להיות סמוך למוצא פיהם של הוריו , מה שהופך אותם לדמות משנית בחייהם ולגורם בעל השפעה פחותה בהרבה מהעבר.

תקשורת המחשבים מציעה לאלה הנרתעים מהיחשפות מלאה דרכים להיחשפות הדרגתית (בדומה להיכרות פנים אל פנים) שבה יוחלפו פריטי-מידע לסירוגין, וכל צד יוכל לנתק את תהליך ההתוודעות ברגע שלא יקבל תמורה מפורטת ואמינה כמובטח .
ניל פוסטמן, בספרו המבריק "אובדן הילדות" (ספרית הפועלים, 1986), מרחיק לכת וטוען, שבתקופתנו הילדים אינם ילדים עוד. הוא טוען שקיומה של הילדות היה תלוי בעבר בעקרונות של מידע מווסת ולימוד הדרגתי. סביבת התקשורת החדשה מספקת לכל אחד בו-זמנית אותו מידע עצמו, ללא אפשרות לשמירת סודות. לדעתו, בתנאים כאלה לא יכול להתקיים דבר כמו ילדות. הוא כותב: "המטאפורה שמשתמשים בה בדרך כלל היא, שהטלוויזיה היא אשנב לעולם. קביעה זו מדויקת לחלוטין, אך פליאה היא בעיני מדוע יש לראותה כסימן לקדמה. מה משתמע מכך שילדינו מצוידים במידע רב יותר מאשר אי-פעם בעבר, ושהם יודעים מה שיודעים המבוגרים? משתמע מכך שהם הפכו למבוגרים, או למצער כמו-מבוגרים. משתמע מכך - אם להשתמש במטאפורה שלי - כי בהינתן להם גישה לפירות המידע של המבוגרים, שקודם לכן היו נסתרים בפניהם, הם מגורשים מגן-עדן של הילדות" (שם, עמ' 85-86). במציאות כזאת ברור, שסמכותם של ההורים כמבוגרים יודעי-כל עומדת למבחן רציני. כוחם של ההורים לנהל את המשפחה אינו יכול להישען עוד על סמכותם הטבעית כמבוגרים.



הבעיות החינוכיות הנובעות משינויים אלו הן:

צמצום הזמן המוקדש להורות .
משפחות מרובות קריירה קרי ההורים משקיעים את מיטב מרצם וזמנם קודש למקום העבודה , היכולת להתקדם בקריירה ובסולם המקצועי בעבודה דורש השקעה וזמן. כיוון שהזמן ביום מוגבל ל - 24 שעות ביממה , ברור מאליו שאם מקדישים לנושא אחד את מירב הזמן לשאר הדברים כמעט ואין זמן, הורים המקדישים את מיטב זמנם במקום העבודה יכולים גם אם היו רוצים להקדיש זמן מועט לכל שאר הדברים וזה בולט במיוחד בזמן המוקדש לילדים ע"י הוריהם. לא מדובר בזמן המוקדש לרוטינת היום הרגילה , אלא לזמן שבו ההורה משקיע בילדיו לצורך עיסוק או משחק היכול לתרום לעולמם ולידיעותיהם של ילדיו. מסתבר כי זמן זה מסתכם לפי נתונים סטטיסטיים ל - 14 דקות ביום.
ואם זמן מועט שכזה איזה הורה ירצה לבזבז את הזמן המועט הזה להפעלת סמכות הורית.

צמצום הילודה הטכנולוגיה המודרנית משפיעה על מבנה המשפחה ותפקודה לא רק באמצעות השיקולים הכלכליים (של הממשלה ושל הפרט), אלא גם חודרת לצנעת הפרט ומשפיעה על התחומים האינטימיים ביותר של זוגיות ופריון. אמצעי מניעה משוכללים, שהשליטה על רובם נתונה בידי האשה דווקא, ניתקו את הקשר האורגני בין יחסי מין להולדה, בדיקות ביתיות להריון. האמצעים הביתיים להפסקת הריון ("הגלולה שאחרי") מבצרים הפרדה זו ביתר שאת. עקב פיתוח הפריות חוץ-גופיות והולדה באמצעות אם פונדקאית חדלו יחסי מין להיות גם תנאי הכרחי להולדה.

יש חשש שהמשפחה תהפוך אפוא למוסד צרכני בעיקרו, שתכליתו סיפוק צרכי הפרט יותר מהשגת יעדי המערכת המשפחתית. תפנית אינדיבידואליסטית זו תתבטא קודם כל בדפוסי בחירת בן-זוג, או החיזור. בעזרת שילוב של מחשבים, וידאו, ובעיקר אינטרנט, ניתן להרחיב ולשכלל מאוד את שוק הנישואין והזוגיות. להרחיב - משום שבני זוג פוטנציאליים, שהיו בעבר בלתי נגישים זה לזה מפאת המרחק, יהיו מעתה מתוקשרים הדדית כמעט כמו בן/בת השכן. לשכלל - משום שכל המשתתף בשוק הנישואין יוכל לברר ביתר קלות ומהירות את החלופות העומדות לרשותו ולהעריך אותן זו כנגד זו.


פרץ נטלי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב