דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדר נקי 

מאת    [ 10/06/2008 ]

מילים במאמר: 357   [ נצפה 5857 פעמים ]

"חדר נקי", הוא המונח המקובל לתיאור סביבה סטרילית אשר בה אנו מבקשים לייצר סביבה נוחה ככל שניתן ללא הפרעות של גורמים מזהמים, ליצור תקין של מוצרים או לביצוע תהליכי יצור אחרים.

רקע היסטורי

חדרים נקיים פותחו בארצות הברית בתחילת שנות השישים, כאשר נתגלה בעקבות מחקרים כי זיהום חלקיקים, גם בגדלים קטנים במיוחד הפריע בתהליך יצירת מוצרים ופגע ברמת האמינות של תהליך היצור. מטרת החוקרים הייתה לבדוק את האפשרות לשיפור תהליכי היצור באמצעות ניטרול גורמים סביבתיים ואת השפעתם על תהליכי יצור שונים.

החוקר ווילס ג' וויטפלד, רשם לזכותו את המצאת "החדר הנקי", חדר אשר בעיקרון הגדרתו תלוי בזרם אוויר בלתי ישיר. ווטיפלד וצוותו אחראים על בנייתו של החדר הראשון בשנת 1961. עקרונותיו של וויטפלד הפכו עם השנים לאבן הבוחן בקביעת הרף והתקנים הסטדנרטיים לנושא אשר הופיעו מאוחר יותר. לאחר הוכחה מחקרית של העיקרון אשר הוכח כמספק סביבה נקייה עם ניקיון גבוה מזיהום, נקבעו תווי התקן הראשונים לנושא בשנת 1995 והוגדר המונח "זרם למינארי" אשר אומץ כדי לתאר את פעילות המערכת.

זיהום יכול להיגרם כמעט מכל דבר הנישא באוויר: אבק, בקטריות, עשן סיגריות, טבק, חול, שאריות שיער, קילופי עור, סיבי טקסטיל ועוד.

בעוד שבאופן היסטורי, התעשיות אשר יצאו נשכרות כתוצאה מעבודה בחדרים סטרילים, היו בעיקר תעשיות עתירות ידי כגון תעשיית האלקטרוניקה, הטילים ומחקרי החלל הרי שאט אט החלו תעשיות רבות לאמץ את עיקרון ה"חדר הנקי" ליצירת סביבת עבודה סטרילית אשר שיפרה את איכויות היצור של מוצרים שונים.

היחידה התקנית בעזרתה נמדד היום זיהום חלקיקי נקראת מיקרומטר[מיקרון], והוא הוגדר כיחידת האורך השווה ל 11000 של המילימטר או 0.00039 של האינץ'[למידה אמריקאית], כלומר 39 יחידות של החלק המיליון של האינץ'.

מהי אם כן ההגדרה מקצועית של חדר נקי?

על מנת לזכות בתו התקן של "חדר נקי", אשר בו מבוצע פיקוח קפדני של סטנדרטים במונחי לחץ אוויר ולחות יש לייצר סביבה ארש בה מוכנס אוויר רק דרך מסננים מיוחדים הנקראים: "מסנני חלקיקים", כלומר פילטרים. רמת הבקרה בה ניתן להגיע בחדר כזה יכולה לעמוד על עד 99.7% אוויר המוגדר כנקי מחלקיקים של 0.1 מיקרון או חלקיקים גדולים יותר.
את זאת משיגים על ידי הבטחה תמידית של לחץ אוויר בתוך החדר הנקי הגבוה יותר מן הלחץ בסביבה החיצונית לחדר וכמו כן על ידי כניסה ויציאה מבוקרת של אנשים רק דרך חדר כניסה מבוקר.

מיקי הסה הוא מנכ"ל יוניקלין מקבוצת יונידרס - בגדי עבודה, מדים. חברת יוניקלין מספקת מגוון פתרונות ושירותי חדר נקי ושירותי השכרת ביגוד מקצועי לעובדים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב