דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פריסת ההכנסה באופן ליניארי בשנת 2002 למרות הקיטון ברווח מיולי 2002 

מאת    [ 15/12/2005 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 3453 פעמים ]

הנדון: פריסת ההכנסה באופן ליניארי בשנת 2002 למרות הקיטון ברווח מיולי 2002


אכן עמדת המוסד לביטוח לאומי הינה כי ההכנסה השנתית תתפרס על פני שנת המס 2002 באופן ליניארי. עמדה זו נובעת מהוראת סעיף 245 (ב) לחוק הביטוח הלאומי הקובע כי ההכנסה החייבת לעניין ביטוח לאומי תבוסס על השומה השנתית הסופית שהוצאה על ידי מס הכנסה.

לו היה המבוטח שבנדון סוגר את תיקו ביום 30.6.2002 במוסד לביטוח לאומי, הייתה הכנסתו מיוחסת רק למחצית הראשונה של השנה. בפועל, מכיוון ולא סגר את תיקו במוסד לביטוח לאומי הריהו ממשיך להיחשב כעצמאי ולכן תחושב הכנסתו באופן ליניארי, לפי עמדת המוסד לביטוח לאומי, על פני כל השנה. (מאידך, באם הישארותו כעצמאי נועדה לשם תכנון של מעמד מקביל כעצמאי וכשכיר בחברה שפתח במקביל, הרי תכנון זה אמור להקנות לו פטור מביטוח לאומי על כל הכנסותיו הפסיביות באותה עת). כפי שנראה להלן, בעיית שיטת החיוב בדמי ביטוח לאומי בפריסה ליניארית בשנת 2002 , נכונה גם לכל העצמאיים במשק אשר הכנסותיהם החייבות במחצית הראשונה של שנת 2002, היו גבוהות מאשר אותן הכנסות במחצית השניה של שנת 2002.

עמדתו האמורה של המוסד לביטוח לאומי, תגרום להטלת חבות ביטוח לאומי על הכנסות של המבוטח שהיו פטורות מביטוח לאומי בשל קיומה של תקרת ההכנסה החודשית במחצית הראשונה של שנת 2002. בנוסף לכך, יחולו על הכנסה זו שהייתה פטורה כאמור, גם שיעורי הביטוח הלאומי הגבוהים יותר שחלים החל מיום 1 ביולי 2002 לפי חוק תוכנית החירום הכלכלית. שיעורים מוגדלים בשל ביטול המדרגה המופחתת לחבות עצמאיים בדמי ביטוח בהכנסה שבין פי 4 לפי 5 מהשכר הממוצע שהייתה נהוגה מינואר 2000 ועד יוני 2002, וכן הוספת 1% לשיעורי הביטוח מ - 1.7.2002.

עמדה זו של המוסד, סותרת לדעתי את הוראת התחולה של חוק תוכנית החירום הכלכלית, בהקשר של תיקוני חוק הביטוח הלאומי האמורים, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף רק מיום 1.7.2002. סתירה שיש בה הטלת מס רטרואקטיבי בניגוד לכוונת המחוקק ופגיעה בזכות הקניין המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

בעניין זה הוגשה עתירה לבג"צ על ידי עו"ד פרידמן שביקש להורות לביטוח לאומי לבל יטיל חבות בדמי ביטוח בשנת 2002 בשיטה הלינארית, כאשר יש בה למעשה הטלת חיוב על הכנסות שהיו פטורות בדמי ביטוח או חייבות בשיעורי ביטוח נמוכים יותר במחצית הראשונה של שנת 2002 . העתירה נדחתה על ידי השופטת גב' דליה דורנר שקיבלה את עמדת המוסד לביטוח לאומי שמדובר בעתירה מוקדמת, שכן המוסד טרם קבע כיצד יפעל לגבי חלוקת ההכנסות בשנת 2002 (בג"צ 6800/02 מיום 15.9.2002).

עו"ד פרידמן עתר בשנית לבג"ץ (בג"ץ 9719/02) בטענה כי התשובה לשאלה זו חשובה בכדי שיוכל המבוטח לכלכל את צעדיו לפי חבותו לביטוח לאומי. ככל הידוע לי איחד בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, עתירה זו יחד עם הדיון בעתירות שהוגשו על ידי לשכת איגודי העצמאים, לשכת רואי חשבון בישראל ואחרים בשאלה לגבי תקפותם של התיקונים לחוק הביטוח הלאומי שבוצעו באמצעות חוק תוכנית החירום הכלכלית בכללותם. נכון ליום כתיבת שורות אלו - עתירות אלו טרם הגיעו לידי החלטה.

אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
רמי אריה, רו"ח ומשפטן
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב