דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המודל הזוגי שלכם 

מאת    [ 15/12/2005 ]

מילים במאמר: 1508   [ נצפה 4613 פעמים ]


(1) מצליחן / מסייעת



במה מדובר: מודל המצליחן-מסייעת הוא מודל קלאסי ונפוץ של "האישה שעומדת מאחורי הגבר". על פי מודל זה, הגבר הוא שר החוץ והאישה היא שרת הפנים. הגבר הוא המפרנס העיקרי וסביבו סובב הבית, ואילו האישה משמשת בתפקיד הרעייה המסייעת, זו שדואגת לכל התפקידים הביתיים ולילדים.



במצב החיובי: זהו בעיקרו מודל כלכלי מסורתי, שבו ישנה חלוקת תפקידים ברורה ויעילה בין הגבר לאישה - הגבר מביא את הכסף והאישה דואגת לחיי היומיום ולסידורים הקטנים. מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג מחלקים ביניהם את האחריות והתפקידים ולכל אחד יש את הטריטוריה ואת הממלכה שלו.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל כאשר האישה רוצה גם קריירה משלה או רוצה להיות גם במרכז העניינים או מצפה מהגבר שלה שיעזור לה בסידורים הקטנים של חיי היום-יום על חשבון הקריירה שלו. בכל מצב של טשטוש הגבולות וערבוב התפקידים בין הגבר לאישה עלולים להתעורר חיכוכים ובעיות משמעותיים.



זוג לדוגמה: ג'ורג' וו. בוש ולארה בוש.



המוטו: אני המפקד ואת הפקידה שלי. אל תפריעי לי להצליח בגדול אלא תסייעי לי בצורה מושלמת.



(2) מובילה / מרצה



במה מדובר: מודל המובילה-מרצה הוא מודל מודרני וחדשני למדי, המבוסס על הרעיון שאישה יכולה להיות מובילה ודומיננטית במערכת הזוגית. על פי מודל זה, האישה מובילה ומנתבת את החיים הזוגיים ואילו הגבר הולך אחריה ומרצה אותה. בדרך כלל, אישה מובילה מרוויחה יותר מהגבר שלה, היא פעלתנית יותר, יוזמתית, מוחצנת, שורדת וחזקה ממנו. הגבר המרצה הוא ביסודו של דבר גבר-ילד, רך, חלש כלכלית, תלותי ומובל המתאים את עצמו אל בת זוגתו ובונה את חייו בהתאם להשקפת העולם שלה.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד הגבר מוכן ללכת אחרי האישה וכל עוד האישה מוכנה לשאת בנטל גדול יותר של אחריות ולחצים.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל כאשר הגבר לא מוכן ללכת אחרי האישה יותר אלא תובע להשפיע על המבנה הזוגי, להוסיף את השקפת העולם שלו לחיים המשותפים או אפילו להוביל את האישה אחריו. מודל זוגי זה יכול לקרוס גם כאשר האישה המובילה עייפה מהאחריות ומהדומיננטיות המוגזמת שלה ומחפשת גבר חזק עליו היא תוכל להישען במקום בן זוגה החלש, התלותי ולעיתים אף הטפיל.



זוג לדוגמה: פנינה רוזנבלום ובעלה לשעבר משה חיים.



המוטו: אני אגיד לך מה לעשות, ואתה תרצה אותי תמיד. אני חייבת להיות מעליך ואתה חייב להיות מעריץ, אוהב וכנוע.



(3) מחוייב / שמרנית



במה מדובר: זהו המודל הבורגני-שמרני הקלאסי. על פי מודל זה, שני בני הזוג הם אנשים קלאסיים ושמרניים המחפשים לבנות ביחד חיים זוגיים בורגניים, נורמטיביים ולעשות כל מה שמצופה מהם מהחברה.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג נותרים מרובעים, חנונים וילדים טובים.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל ברגע שאחד מבני הזוג או שניהם "מתחרפנים" ורוצים למרוד, להשתגע, לצאת לחופש, להגשים חלומות כמוסים או לפעול בצורה נועזת ולא מקובלת.



זוג לדוגמה: הנסיך צ'ארלס והנסיכה דיאנה.



המוטו: אנחנו נעשה בדיוק מה שמצפים מאיתנו ונהיה "זוג לדוגמה".



(4) יציב / סגורה



במה מדובר: זהו המודל הזוגי הסטטי בה' הידיעה. הוא מתאפיין ברצון עז להישאר בטוחים מפני החיים ובדרך כלל הוא משקף זוגות הנמצאים במסגרת דתית או רוחנית שמרנית ומיושנת מאוד המסוגרת מפני העולם והקידמה. נקודת המוצא של מודל זוגי זה היא ביטחון ויציבות על חשבון ידע, סקרנות, לימודים, השגיות, תעוזה וקידמה.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג סוגרים את עצמם מהעולם ואינם נוטלים חלק בחיי ההווה העכשוויים והמודרניים.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל ברגע שאחד מבני הזוג או שניהם מתחילים להיפתח לנורמות חדשות, לערכים חדשניים ולידע מודרני דבר העלול לאיים על יציבות התא הזוגי ואף לפרקו.



זוג לדוגמה: אורי זוהר ואשתו.



המוטו: אנחנו מחפשים חיים בטוחים ויציבים. דינאמיות ושאפתנות דוחים אותנו.



(5) חברי / שוויוני



במה מדובר: זהו מודל זוגי המבוסס על תפיסה שיוויונית וסוציאליסטית שלפיה "כולם עושים הכל כי כולם שווים". על פי מודל זה, שני בני הזוג חולקים יחד ובאופן שווה את חייהם המשותפים בלי כל הבדל ביניהם: שניהם עובדים, שניהם מפרנסים, שניהם מגדלים את הילדים, שניהם מבשלים, שניהם מנקים, שניהם מחתלים את התינוקות ושניהם מניקים.



במצב החיובי: מודל זה מאומץ בדרך כלל על ידי אנשים מאוד שוויוניים ובעלי השקפת עולם שמאלנית והומאנית ששונאים היררכיה, חלוקת תפקידים מגדרית והבדלים בין נשים וגברים. הוא מבוסס על חברות ושותפות מאוד חזקה בין בני הזוג.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל ברגע שהחברות מסתיימת או ברגע שהחברות הופכת רק לשותפות עסקית ומשפחתית ולא לשותפות רומנטית.



זוג לדוגמה: ורדה רזיאל ז'קונט ואמנון ז'קונט.



המוטו: הכל שווה בשווה. שנינו מתפקדים כאבא ואימא לכל דבר.



(6) עצמאית / תומך



במה מדובר: זהו מודל זוגי המבוסס על תפיסה פמיניסטית מובהקת (ההפך הגמור ממודל המצליחן-מסייעת). על פי מודל זה האישה היא המרכז, והגבר תומך ומסייע לה לממש את עצמה ולהצליח בקריירה שלה.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד הגבר נהנה לעמוד מאחורי האישה ולא לפניה, וכל עוד האישה עומדת בלחצים ובמתח הכרוך בתפקידיה בקידמת הבמה.



חיכוכים אפשריים: מודל זה עלול להיכשל ברגע שהבעל אינו מוכן לעמוד עוד מאחורי האישה אלא רוצה להוביל אותה או לבסס את מעמדו העצמאי או ברגע שהאישה מעוניינת בבן זוג כריזמטי וחזק לידה במקום בבן זוג קשוב, תומך וחלש.



זוג לדוגמה: רינה פושקרנה (בעלת מסעדת טנדורי) ובעלה.



המוטו: אני רוצה לממש את עצמי. אתה תתמוך בי ותבין אותי תמיד.



(7) הרפתקן / חופשייה



במה מדובר: זהו מודל זוגי דינאמי המבוסס על צורך תמידי בשינוי, על פתיחות עצומה ועל שני אנשים שאינם מוכנים למסגר את עצמם בשום מסגרת קבועה. על פי מודל זה, העולם הוא במרכז, ובני הזוג נעים בתוכו ומחפשים בו כל פעם משהו אחר, חדש, מרתק ומעניין שיזין את הצורך שלהם בגירוי.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג נותרים פתוחים וסקרניים, ומוכנים לשלם את המחיר על פתיחות יתר - דהיינו, שינוי מתמיד, חוסר ביטחון, חוסר שקט וחיפוש אינסופי אחרי הדבר הבא.



חיכוכים אפשריים: כאשר אחד מבני הזוג רוצה להתמסד, להתקרקע, להירגע ולנוח והשני עדיין רוצה להמשיך בנדודים.



זוג לדוגמה: עדן הראל ובעלה לשעבר.



המוטו: אנחנו חריגים ושונים. כל שנה אנחנו נודדים למדינה או לבית או לאמונה חדשה ומרתקת - הכל לפי הקריזה באותו הרגע.



(8) פתוח / מרוחקת



במה מדובר: זהו מודל המבוסס על זוגיות מסוייגת ומרוחקת המתנהלת כמו בשלט-רחוק. כל אחד מבני הזוג זקוק לחופש ולמרחב עצמי, ואף אחד מהם לא באמת מעוניין להתקרב, לחלוק, להתפשר ולהיפתח אחד כלפי השני בצורה מחייבת.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג חיים בנפרד, בשכונות שונות או בערים שונות עם חברים שונים וחיים כפולים. מודל זה נפוץ מאוד גם בקרב נאהבים בסתר, זוגות המנהלים יחסי בגידה או בני זוג גרושים המנהלים זוגיות פרק ב' בשלט-רחוק.



חיכוכים אפשריים: כאשר אחד מבני הזוג רוצה להתקדם בקשר, להתקרב רגשית ופיזית, למסד את הקשר או לחיות במשותף והצד השני אינו מעוניין.



זוג לדוגמה: מירי בוהדנה והחבר שלה שחי בלונדון.



המוטו: אני לא מסוגל להתחייב כלפייך ולכן אני שומר אותך איתי אבל מספיק רחוק ממני.



(9) נהנה / מבלה



במה מדובר: זהו מודל זוגי של שני בני זוג הצעירים ברוחם. הוא אופייני מאוד אצל הנוער אבל לעיתים גם בקרב אנשים מבוגרים ואפילו מבוגרים מאוד שאין להם כל מחוייבות אחד כלפי השני, חוץ מלהינות ביחד.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד שני בני הזוג אוהבים לבלות ולהינות. בסיס הקשר סובב סביב בילויים, מסעדות, ריקודים ובזבוזים.



חיכוכים אפשריים: כאשר לאחד מבני הזוג נמאס מהבילויים והוא מעוניין ליצור יחסים עמוקים ומשמעותיים יותר והצד השני אינו מעוניין.



זוג לדוגמה: רפי נלסון ובנות הזוג שלו.



המוטו: מה שחשוב לנו זה שנעשה חיים כאילו אין מחר.



(10) חופשי / עצמאית



במה מדובר: זהו מודל זוגי של שני בני זוג עצמאיים וחופשיים מאוד. לפחות אחד מבני הזוג הוא בעל קריירה בינלאומית הדורשת נסיעות רבות (כמו למשל, פוליטיקאים מצליחים, אנשי עסקים, אנשי ים, קברניטים, אנשי שירותי הביטחון החשאיים וכיו"ב). מודל זה מבוסס על שני אנשים שאינם זקוקים אחד לשני ויכולים להסתדר מצויין גם לחוד. הוא מטיל על אחד מבני הזוג, בדרך כלל האישה, את כל מטלות הבית וגידול הילדים.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד האישה מוכנה לשאת בבדידות ובעצמאות שלה, שפירושה להיות למעשה אם חד-הורית ולראות את הבעל מעט מאוד, כאשר כל יתר הזמן עליה להסתדר לגמרי לבד בכוחות עצמה.



חיכוכים אפשריים: כאשר לאישה נמאס מחוסר השיוויון והיא מחפשת לעצמה בעל שיהיה נוכח לידה ויסייע לה או כאשר הגבר מוצא לעצמו אישה אלטרנטיבית או מאהבת שתצטרף אליו למסעותיו.



זוג לדוגמה: שמעון פרס ואשתו סוניה.



המוטו: אני מתרוצץ רוב הזמן בכל העולם אז תהיי עצמאית ותסתדרי בכוחות עצמך (על סף חד-הורית).



(11) חד-הורית / גבר בתפקיד אב



במה מדובר: זהו מודל זוגי בין בני זוג שאין ביניהם שום יחסים רומנטיים אלא מטרה אחת והיא להקים משפחה ביחד. מודל זה אופייני יותר אצל רווקות בגילאים מבוגרים יחסית שנכנסות להיריון מבן זוג המוסקסואל שמעוניין לתפקד כאבא, מבן זוג שהוא תורם זרע ללא תפקיד אבהות, דרך תרומת זרע ישירות מבנק הזרע ללא מושג לגבי זהות האב או באמצעות שירותי אימוץ.



במצב החיובי: מודל זה מצליח כל עוד יש לאישה חוסן כלכלי וכל עוד שוררת בין בני הזוג הבנה לגבי גידול הילדים וההורות המשותפת.



חיכוכים אפשריים: כאשר אחד מבני הזוג אינו יכול לתרום כלכלית לקיום המשפחה או כאשר מתגלים חילוקי דעות מהותיים בקשר לגישה ההורית ולאופן חינוך הילדים ולעיתים, כאשר האישה מוצאת לעצמה בן זוג רומנטי לחיים.



זוג לדוגמה: אנג'לינה ג'ולי שאימצה את ילדיה או בגרסה ההפוכה מייקל ג'קסון ואשתו (אם שני ילדיו) דבי ראו.



המוטו: יש לי מספיק כסף משלי כדי שאוכל להביא ילדים לבד וללא צורך בבן זוג או בת זוג במובן הרומנטי.



וטיפ לסיום: כל עוד המודל הזוגי שלכם ושל בני הזוג שלכם הוא מודל שונה - הסיכוי לפרידה או לגירושין גדול מאוד.

יואב ברנזון הוא מאבחן ומטפל רב-תחומי במשברים בזוגיות ובקריירה בשיטת "Yin-Yang" (אבחון ופתרון משברים זוגיים) ובשיטת "Epower" (העצמה רגשית ומימוש הפוטנציאל האישי בזוגיות ובקריירה). יואב ברנזון הוא גם הבעלים והמנהל של אתר האהבה המוביל ברשת ? האתר המקיף והאיכותי ביותר בישראל בתחום האהבה והזוגיות המעניק ייעוץ ייחודי, מאמרים, טיפים, שאלונים, ספרים ותשובות חינם: http://www.berensonbooks.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב