דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השראת וזירוז לידה 

מאת    [ 02/06/2008 ]

מילים במאמר: 1421   [ נצפה 7099 פעמים ]

השראת לידה וזירוז לידה

השראת לידה הינו מצב שבו היולדת אינה בלידה כלל ויש צורך רפואי לילד את העובר ולהשפיע על הגוף ולגרום לו לפתח צירים מאפס , לעומת זאת זירוז לידה ניתן כאשר תהליך הלידה כבר החל והצירים הופסקו או לא היו אפקטיביים מספיק ורוצים להאיץ את התהליך .

הסיבות להשראת לידה עלולות להיות רבות, אך זיכרו שאם העובר שלכם מרגיש טוב , אתן מרגישות תנועות עובר , אתן מרגישות טוב לא כדאי לבצע השראת לידה.
זיכרו שהתערבות גוררת התערבות והעובר שלנו יודע בדיוק מתי הוא רוצה לצאת

אך אם זאת ואכן קיימת סיבה מוצדקת רצוי לנסות אמצעיים טבעיים לפני שאתן פונות לאמצעים הקונבנציונליים.

השיטות הקונבנציונליות להשראת לידה וזירוז:

פיטוצין -, מכונה גם "פיט" ,ניתן דרך עירוי והוא משמש גם להשראת לידה וגם לזירוז לידה. הפיטוצין הוא חיקוי סינטטי של הורמון האוקסיטוצין המביא להתכווצויות ברחם , החיקוי הוא של הפעילות המכנית על הרחם .
ההבדל המשמעותי בין צירים של פיטוצין לצירים של אוקסיטוצין הוא שאוקסיטוצין מופרש בגוף בזרם פולסטיבי וזה גורם לכך שיש הפסקות בין הצירים ואילו הפיטוצין שמגיע ישירות לוריד גורם לצירים מאוד ארוכים וכואבים מבלי לתת לאישה לתינוק ולרחם זמן להתאושש.
כמו כן הפיטוצין לא משפיע על האם מבחינה התנהגותית כמו אוקסיטוצין ולכן הגוף לא מספיק להפריש אנדורפינים לשיכוך כאבים ורוב הסיכויים שיהיה צורך במשככי כאבים .
שימוש בפיטוצין עלול לגרום להתכווצויות חזקות כל כך שעלולות לגרום למצוקה עוברית ובמקרים נדירים לקרע של הרחם.
כמה טיפים -הפיטוצין ניתן דרך מכשיר סופר טיפות, מה שמאפשר שליטה על המינון ועל התפתחות צירים רצויה,דרשו מינון נמוך של אוקסיטוצין עם חצי שעה לפחות בין כל הגדלת המינון ,בקשו מהמיילדת להפסיק את מתן האוקסיטוצין ברגע שהצירים חזרו והלידה מתקדמת . העירוי יושאר פתוח ואם תצטרכי תמיד ניתן לחדש את מתן האוקסיטוצין .

זיכרו שניתן להחליש או לנתק את העירוי של הפיטוצין בכל רגע נתון ושאסור לתת פיטוצין יותר מ- 8 שעות ברציפות.

היתרון של פיטוצין שכאשר משתמשים בו בתבונה וכשלידה ארוכה ולא מתקדמת או שהצירים נחלשו/נעצרו להרבה זמן והשיטות הטבעיות לא עזרו.


פרוסטגלנדינים - (שמות מסחריים: פרפידיל, סרוידיל) הורמון שקיים ברירית הרחם ובנוזל הזרע ותפקידם בעת הלידה לרכך את צוואר הרחם ולקדם את המחיקה ואת הפתיחה . השימוש בפרוסטגלנדין נעשה על ידי ג'ל , טבליות או נר, מחדירים אל תוך נרתיק קרוב לצוואר הרחם, השימוש בחיקוי המלאכותי עשוי לגרום לריכוך צוואר הרחם ולהתפתחות צירים .
לפני החדרת החומר מבצעים ניטור עוברי אלקטרוני רציף. ביקורת אחרי 6 שעות , אם נכשל הניסיון ניתן לוותר עליו ולהמתין כמה ימים.
תופעות לואי אפשריות לשימוש בחומר זה הן שינויים קיצוניים בלחץ הדם, בחילות וצירים חזקים מאוד שיכולים להביא ללידה מהירה, או סתם לכאבים שלא בהכרח יובילו ללידה המיוחלת.
במקרים נדירים הרחם מגיב לפרוסטגלדין ולפיטוצין בהתכווצויות חזקות כל-כך שהן עלולות להוביל למצוקה עוברית ואף לקרע של הרחם.

בלון: החדרת בלון מלא מים וניפוחו אל מעבר לצוואר הרחם (מחייב פתיחה), מגדילים את נפחו כך שיווצר לחץ פיזי מתון על צוואר הרחם שיגרום לפתיחת והרחבת הצוואר וכמו כן שיעודד שחרור של פרוסטגלנדינים שיגרמו לריכוך ולהתחלת פעילות רחמית.
יש בתי חולים שבנוסף מזליפים מים דרך הקטטר , פעולה שעוזרת להפרדת קרומי השפיר מדופן הרחם ומועדדת אף היא שחרור של פרוסטגלנדינים.
תהליך ההבשלה יכול להמשך עד 24 שעות. שעה שעתיים ראשונות הכי כואב ומחכים שהבלון יפול
בפתיחה בין 2-4 נופל.
החסרונות העיקריים של הבלון הן הגבלת תנועה של היולדת וזיהום אפשרי.
סטריפינג: מהמילה סטרפטיז (התפשטות) מתבצעת רק אם יש פתיחה מסוימת של צוואר הרחם שמאפשרת לרופא להכניס אצבע או שתי אצבעות ובתנועות סיבוביות להפריד את קרומי השק העוברי מדפנות הרחם'.שגורמת לשחרור פרוסטלגלנדינים שמביאים להבשלת צוואר הרחם וקידום תהליך הלידה.
פעולה זו יכולה להתבצע בחדר הלידה, או בבדיקה אצל הרופא במרפאה . פעולה זו יכולה להיות מאוד כואבת, אך היא קצרה מאוד (לוקחת בדרך כלל פחות מדקה )
בדרך כלל הצירים יתחילו בין 24-48 שעות.כתוצאה מהקילוף יכול להיות דימום קל, שנחשב נורמלי. אם הדימום מתגבר צריך לפנות לחדר הלידה.).כאשר הפעולה נעשית בשלב מתקדם של הלידה היא עשויה לזרז אותה ,לעומת זאת בשלב מוקדם של הלידה או כהשראת לידה פעולה כזאת עלולה לגרום לפקיעת מי שפיר -פעולה שאין ממנה דרך חזרה.
סטריפינג לא דורש חתימה - לשים לב!!
זוהי התערבות לכל דבר שדורשת קבלת אישור מהיולדת.

פקיעה מלאכותית של קרומי מי השפיר: פעולה לקידום הלידה הנעשית בחדר לידה. מי השפיר עצמם מכילים חומרים המזרזים את הלידה-פרוסטגלנדינים. הפעולה היא טכנית ופשוטה ואינה מכאיבה לא לאם ולא לתינוק.בזמן בדיקה וגינלית מחדירים אל תעלת הלידה מכשיר דמוי מסרגה בעלת קצה מעוגל שבעזרתו פוקעים את קרומי השפיר. כמו עם הפיטוצין נוטים הצירים להתחזק בפתאומיות ולהכאיב הרבה יותר והיא נזקקת למשככי כאבים.
אובדן הנוזל המגן שחצץ בין גופו של התינוק, ראשו וחבל הטבור שלו לבין הרחם המתכווץ, גורם לכך שהצירים החזקים מפעילים לחץ מוגבר על ראש התינוק ועל חבל הטבור, לחץ זה עלול להאט את קצב זרימת הדם אל גוף התינוק וממנו.
כאשר פוקעים את מי השפיר בשלב מתקדם של הלידה יש סיכויים טובים שהפעולה תגרום להתקדמות הלידה אך פקיעה של מי שפיר שלא בזמנה עלולה לחשוף את האישה לזיהום ולגרום לצניחת חבל הטבור וללחץ מתמשך על ראש התינוק.
זוהי פעולה שאין ממנה דרך חזרה ובשלבים מוקדמים לאוו דווקא מזרזת את הלידה אלא גורמת למסכת התערבויות.
פקיעת מים לא דורשת חתימה- לשים לב!


אמצעים טבעיים להשראת לידה:

? שתיה של חליטת עלי פטל מדי יום בשלושת השבועות האחרונים של ההריון. על היתרונות לשתיית עלי פטל את מוזמנת לקרוא בטיפים להריון ולידה.


? לקיחת כמוסות של שמן נר הלילה משבוע 38 עוזר להבשלת צוואר הרחם . יש שמנים לעיסוי הפרינאום שמכילים בתוכם את שמן נר הלילה.

? פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, שחיה יוגה, יכולה לגרות את הרחם להתכווץ, אם הגוף מוכן ללידה

? שמנים אתריים -שמנים אתריים נספגים בעור ומגיעים למחזור הדם. ההשפעה היא גם דרך הרחה , דרך טבילה במים או דרך עיסוי הגוף. כדי לעודד צירים והתחלת לידה ניתן להכין בתוך שמן נשא תערובת של לבנדר,יסמין כמו כן שמן תפוז מצויין ללידה , שמן מרווה מרושתת מומלץ לזרוז כאשר הפסיקו הצירים או שנחלשו , יש לו השפעה חזקה. ניתן לקנות שמנים מוכנים במיוחד ללידה !כברירת מחדל שמן קיק ידוע כאפקטיבי בהשראת לידה.


? קיום יחסי מין שכן בנוזל הזרע ישנו הורמון שנקרא פרוסטגלנדינים שמגרה את צוואר הרחם ומרכך אותו ומכין אותו לפתיחה. האורגזמה הנשית גורמת להפרשת אוקסיטוצין אשר מעודד את התכווצות הרחם ומכין לקראת הלידה. מומלץ לקיים יחסי מין גם בשלב הלטאנטי (תחילת הלידה)

? עיסוי פטמות כהכנה ללידה- העיסוי מאיץ שחרור אוקסיטוצין. בהריון ראשון יש צורך בעידוד מאסיבי כדי שהצירים יתחילו. העיסוי צריך להיעשות בין 20-40 דקות , אופציה טובה למקרה שירדו המים.

? שיטות רפואה אלטרנטיביות : דיקור, רפלקסולוגיה, אוסטיאופתיה, שיאצו, רייקי, ארומותרפיה, צמחי מרפא או הומואופתיה וכן שימוש בדמיון מודרך .טיפולים אלו מאפשרים לאישה להרפות מהמתח ואז נוצרים בגופה תנאים שמאפשרים ללידה להתפתח.

? הומיאופתיה - מדברת על דומה בדומה ירפא. השימוש בתרופות הומאופטיות בהתייעצות עם הומאופט בלבד!!! .הקוליפילום אפקטיבי בהשראת לידה: Caulophyllum 200c. טוב לאחר ירידת מים או אם הצירים חלשים,אך יעבוד רק אם היולדת והתינוק מוכנים ללידה.


? רפלקסולוגיה ושיאצו - עיסוי לרגלים המבוססת על התיאוריה שנקודות על כף הרגל משקפות את אברי הגוף.

? צמחי מרפא - הכנת חליטה מרוכזת של תה עלי פטל יכולה לעזור בקידום של לידה, מומלץ לשתות שמתחילים הצירים וכמובן תירוש לבן. את השיטות לזירוז טבעי לומדים בקורס ההכנה ללידה .


? הליכה על חול חמים- חול חמים עושה עיסוי רפלקסולוגי מאוד עמוק, כיוון שמשקל הגוף לוחץ היטב ויכול להועיל לזירוז לידה. ממליצה בחום שמתחיל השלב הלטאנטי ללכת עם בן הזוג על חול הים לחלופין, עיסוי עמוק ביד יתבצע עם לישה ממושכת של בצק או חימר. גם ביד יש אזורי רפלקסים שמייצגים את כל הגוף.

? אוורור רגשות כדרך לעודד את תהליך הלידה




אמצעים טבעיים לקידום הלידה :

? שהייה במים: טבילה במים- מקלחת או ג'קוזי עם זרם מים על הגב התחתון או על הבטן, מאוד יעילים

? החלפת מיילדת- לפעמים אין כימיה והלידה נתקעת או שיש אנשים בחדר שהיולדת לא מרגישה בנוח איתם.

? פחד של האישה- להרגיע אותה , לעודד

? שינוי של מקום וסביבה.

? להחשיך מעט את החדר ולהשאיר את היולדת זמן מה לבדה.

? הליכה ברגל , עליה וירידה במדרגות- ראש העובר לוחץ על עצמות האגן אשר מפרישים כתגובה אוקסיטוצין שזהו ההורמון שגורם לכיווץ שריר הרחם.


? תנוחות זקופות מקדמות לידה מכיוון שהם מסייעות לתינוק לרדת ומפעילות לחץ רב יותר על צוואר הרחם באון שמגביר את הפרשת האוקסיטוצין ואת יעילות הצירים. תנוחת כריעה מגבירה בד"כ את הצירים
תנוחת חצי עמידת ברכיים - חצי כריעה יכולה להאיץ את פתיחת צוואר הרחם,תנועות אסימטריות.

? הנעת הגוף מזרזת את התקדמות התינוק: תנועה ועוד תנועה- ממליצים על ריקודי בטן וריקודים בכלל. אלה יכולים לעזור ללידה שהחלה, כאשר חשוב ליצור תנועות לא סימטריות באגן, לנשום עמוק .

? שיטות הוליסטיות שיעילות להשראת לידה עשויות להועיל מאד גם לקידום ולזירוז לידה.

? אכילה ושתייה- הרבה פעמים הצירים מפסיקים מחוסר מזון שגורם לחולשה והתייבשות . מיץ ענבים תירוש לבן , חטיפי אנרגיה, פירות יבשים וקוביות שוקולד יעזרו. ישנם מתכונים להכנת עוגת בריאות אנרגתית ללידה.

? לשמור על הבועה של בת הזוג- לתת לה הרגשת בטחון ופרטיות , שמירת ההורמונים!!!




הילה שקד מדריכת הכנה ללידה מוסמכת מטעם המרכז הישראלי לחינוך ללידה.
קורסי הכנה ללידה בטבעון באווירה נעימה ואינטימית ליווי מקצועי, אישי וזמינות מקסימלית בהריון,בלידה ולאחר לידה, הדרכת עיסוי תינוקות ומכירת מוצרים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב