דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלמתי חלום? עדות האמריקני טלנסקי בפרשת אולמרט 

מאת    [ 28/05/2008 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2853 פעמים ]

התדהמה שנפלה על הציבור עם חשיפת התנהלות כנופיית הנכלים ההגמונית בעדות טלנסקי ב-27 מאי, שוספה רק על ידי מלל מצח הנחושה של סנגורי הרמאים, כגון טל זילברשטיין (הזכור מפרשת העמותות העלומות, 1999). "הלוואות" שמהרגע שניתנו, אי אפשר היה לקבל מיל בחזרה, מעטפות "קש מאני" ממש כמו מזוודות הדולרים שהעביר הירשזון בפולין, כשרוממות השואה שבגרונו מכסה על כיסי חליפת השרד התפוחים מ"ירוקים". אותו "קש מאני" שניתחב לבכירי מס-הכנסה לפני שנתיים, בפרשת שיחודם מצד מליונרים כבדים. אותו "קש מאני" שהילבין עבור מאפיונרים רוסיים לפני 3 שנים הבנק הגדול במדינה. ומול כל זאת - מצח הנחושה של המעמעמים זאת, שאינו אלא גילום תרבות השקר הנפוצה בישראל. ההוד הרהוט של השקר במצח נחושה. הפכנו (רבים מאיתנו) לאומה של שקרנים, וכיצד ניתן להקים כאן דבר בעל ממשות, ליצור פרוייקט מקיף רב שלבי, כשמול שקרנות מתבקש רק דבר אחד: שישאר לך משהו ממשי ביד, ביצוע מחטפים בהווה, פריצה חטפנית לנישות, כשאין לסמוך על הבטחות אודות מימוש ערכים ביום שלמחרת?

ניסויים שונים חושפים נטיית אנשים לשקר, קיים מקדם שקר, המשתנה מתרבות לתרבות. בתרבות הישראלית, השקר הוא דפוס תפקודי רווח בהרבה מחברות אחרות. זאת אולי משום שמדובר בתרבות שנור לא יצרנית בעיקרה, בחברת השתלטות על משאבים באמצעי רמייה, הונאה ופעולה בחבורה, כתחליף להשגת משאבים עקב יצרנות עצמית. האקונומיסט הבריטי דירג באפריל 2008 את ישראל כבעלת כלכלה רעועה, תוך השענות על מאפייני הספקולנטיות, חוסר האמינות ורכיב ההונאה של המשק הישראלי. דומה שהשקר בישראל הוא נטייה התנהגותית כפייתית. קרוב למיליון מבני הישוב הוותיק של טרם קום המדינה ברחו מישראל מאז 1956 עם גבור החטפנות. הדבר מעורר מחשבות קשות. מפקד ח"א לשעבר בני פלד אמר על ערש מותו: "בלוויתי צלצלו בפעמון והכריזו כי אתם קוברים איש שחשב שהיהודים יכולים להקים מדינה, והסתבר לו שטעה". וכי הציונות לא נועדה לשחרר אותנו מזעקות הגוועלד ומוכוונות השנור, תוך ערור אשם אצל הגויים, והבריחה המבועתת מכלבו של הפריץ, לא נועדה לצקת בנו רוח חופשית ויצרנית?

הדבר הזה הוא בבחינת מסר, מסוייט בחלקו, לאנשי הימין התובעים יד קשה יותר כנגד... הערבים. והרי ישראל פנתה לדרך השוד, המלחמות, בזיזת אדמות, שנור כספים, אפילו קרבנות השואה ניבזזו בישראל. ומה התוצאה? דומה שהעולם סוגר עליה, מצפה בשמחה מוסתרת לאחמדינאג'ד להשלים את פרוייקט הגרעין שלו ללא כל התערבות, מצפה שמתוך יד קפוצה ושודדת, ישראל תותש על ידי טרור. מצפה שהמוסלמים, לאט אבל בטוח יכו בה. רמת החינוך בישראל ירודה, ואיך תעשה משהו ממשי, עם כ''א ברובו ירוד, ושכבה דקה שבדקות של אנשים תורמים ויוצרים וממציאים?

על פי הסיוט בהקיץ, חלומו הרטוב של כל אנטישמי הוא שישראל תמשיך לאמר לא לשכניה, לא תעשה את הצעד היחיד שיכול להציל אותה, של שלום עם העולם בתוכו היא ממוקמת. חלומו הרטוב של כל אנטישמי, שאנשי ימין הזויים יובילו את היהודים לשואה שנייה, לאחר שרוב היהודים יתרכזו בה. בעולם עולה ההתנגדות לישראל, אובמה "ייקח" בארה''ב, ישראל תמשיך לסרב ותצעד שפי לאובדנה. בינתיים, על פי סיוט זה, חרדתם של אנטישמים רבים היא שיהודים יברחו מישראל לחו''ל, יפיצו שם פשע ועוד דברים לא יפים שמייחסים ליהודים, וזאת בניגוד לכוונה האנטישמית לבנות כאן גטו ענק המועמד להשמדה על ידי שכניו, שהוא מרגיז אותם בפרובוקציות חצופות לא פוסקות. לכן, על פי סיוט זה, חולקים לישראל שבחים וממשיכים להזרים לכאן כספים, היוצרים חיכוכים וקטטות בין היהודים על חלוקת השלל, תוך יצירת מערכי הדרה של טובי האנשים כאן. שכן היוצרים בישראל בוזזת, נחשבים לדבר לא טוב, בעצם התרסתם הקיומית בפני הבוזזים על אורח חיים יצרני. עוד בשנות ה-?60 השתרש כאן הפסוק ''כל ממזר מלך" ובריחת המוחות התעצמה.


Michael M. Sharon, born 1950, is a researcher in experimental psychology (Cognition, neuropsychology, attention, complex performance; emotions, psychopathology) and is the author of two books: Divided Attention - Organizers and non-Organizers (1997) and (2003) The Emotional Roots of Systematically Inefficient Behavior. He is a journalist and commentator implementing a multi-disciplinary approach encompassing issues and problems in economy, national security, corruption and economic crime, social criticism, study of cultures, general philosophy and philosophy of science, theology חוקר מדעי בפסיכולוגיה ניסויית; עיתונאי, פובליציסט, פרשן ותחקירן הנוקט בגישה רב-תחומית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב