דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרכים לטיפול במתח 

מאת    [ 27/05/2008 ]

מילים במאמר: 725   [ נצפה 4092 פעמים ]

 

מהו מתח נפשי?

הגדרה מילונית:   התרגשות נפשית, דריכות, מתיחות; ציפייה, לחץ, כוננות, חרדה

מהו לחץ?

הגדרה מילונית:  טרדה, מועקה, מתח; נגישה, דיכוי, כפייה כבישה, מעיכה, דחיסה, ציפוף, הידוק, כיווץ

פירושי המונחים מלמדים כי לא אחת מתח נפשי ולחץ הן מילים נרדפות.


נהוג לחלק את תגובת הגוף ללחץ לשניים:


    • 1. תגובה פתאומית (alarm) - שבא לידי ביטוי בהפרשה מהירה של הורמון האדרנלין למערכת העצבים הסימפתטית ומתאפיין בתחושה של כמעין ריחוף. למעשה זו הזעקה כללית של מערכות הגוף.
    • 2. תגובה מתמשכת (resistance) - הגוף יוצר ומפריש הורמוני מתח מבלוטת יותרת הכליה - גלוקוקורטיקואידים (קורטיזול) ומינרלוקורטיקואידים (אלדוסטרון).

כאשר המתח מתמשך מצטמצמת היכולת של הגוף הפיסי להתאים עצמו לגוף הנפשי / רגשי. על מנת להתמודד עם מצבי מתח מתמשכים, פונה הגוף הפיסי לניצול מוגבר של ויטמינים ומינראלים מהמאגר הזמין לו באורגניזם. ניצול תכוף זה גורם לדלדול של המאגרים בגוף וכתוצאה מכך לירידת איכות תפקודן של המערכות האחראיות על תגובת הגוף למצבי לחץ.

את התהליך הזה אנו מכירים במפגש עם תחושות של שחיקה ועייפות וכן במפגש עם מחלות שונות.

כיצד ניתן לטפל במתח?

הדרך המוכרת היא בעזרת טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי. יחד עם זאת, רבים אינם מוכנים להגיע לטיפול מסוג זה בשל התדמית החברתית - הקיימת עדיין בשכבות שונות של האוכלוסייה - ואשר דבקה בדורשי הטיפול הנפשי. דרך נוספת היא הסתייעות בתוספים תזונתיים (ויטמינים ומינראלים) בכדי להחזיר לגוף את שאיבד ולסייע בחיזוק המערכת החיסונית.

בעולם הרפואה האלטרנטיבית מגוון שיטות ואמצעים להפחתת מתחים, חרדות ופחדים (הומאופתיה, פרחי באך, צמחי מרפא, דיקור סיני - הם רק חלק מההיצע העשיר הקיים) אולם, העיסוי הוא טכניקה טיפולית הנותנת מענה ראשון במעלה לריכוך טונוס השרירים. המתח והלחץ הנאגרים בראש ובראשונה בגוף מצריכים מענה טיפולי במגע.

למעשה העיסוי נותן מענה ישיר ובלתי אמצעי להפגת מצבי מתח בגוף. הקוביות הראשונות בשרשרת הדומינו של המתח הן, התגובות הפיזיולוגיות. הגוף מבטא באופן מיידי את המתח הנפשי של האדם בצורה פיסית. מחד, הטיפול בגוף אינו מצריך מאמץ מנטאלי מהמטופל ומאידך העבודה על הגוף משחררת רגשות האצורים בו ומאפשרת להם לצאת ולקבל פורקן דרך בכי, צחוק, רעד, זעם, זיעה או פיהוק.

העיסוי יוצר מעין שרשרת דומינו הפוכה לתהליך המתח: התגובה הראשונה המושגת היא שחרור הלחץ והמתח מהשרירים, אחריה קטן טונוס השרירים הכללי בגוף, משתפרים זרימת הדם ואספקת החמצן לרקמת השריר, קטן הלחץ על האיברים הפנימיים, רעלנים נפלטים מהגוף, מסתדרים תהליכי העיכול וחילוף החומרים ומושג איזון כללי של הגוף.

ממצאים מדעיים מאששים את השפעתו החיובית של העיסוי

במתא- אנליזה של 37 מחקרים על העיסוי כתרפיה נמצא כי: עיסוי בודד יכול להפחית חרדה, להוריד לחץ דם וקצב לב אבל לא מיטיב עם מצב רוח שלילי או הערכת מידת כאב. ההשפעה העיקרית של טיפולי עיסוי עוקבים היא הפחתה במידת חרדה ודיכאון ויתרונם דומה ליתרון של טיפול פסיכולוגי. סידרה טיפולית של עיסויים מסוגלת להביא גם להפחתה משמעותית בכאב ולהפחתה ברמות הורמון הקורטיזול.

(מתוך מחקר של: Department of Educational Psychology, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, IL 61820-6990, USA ).

בבחינת השפעת העיסוי על שרירי הגב (lumbar muscle) , חולקו 29 מתנדבים בריאים לשתי קבוצות: באחת, התבקשו המתנדבים לעשות תרגילים על מיטת העיסוי לפני ואחרי העיסוי ובאחרת התבקשו המתנדבים לבצע תרגילים לפני ואחרי תקופת מנוחה ללא קבלת עיסוי. אחרי קבלת העיסוי הראו המשתתפים מהקבוצה הראשונה, פחות סימני עייפות בשריר. במדידה אלקטרונית לא נמצא הבדל בין טונוס השרירים אצל אלו שהיו אחרי העיסוי לבין אלו שהיו רק אחרי מנוחה אך באופן ברור נמצא הבדל בעייפות השרירים.

(המידע נלקח מהמגזין BMC Complementary and Alternative Medicine 2002, 2, 9 )

בבחינה מדעית נוספת על קבוצת מחקר שנערך בקרב 68 אימהות שטיפלו בילדיהם שהיו מאושפזים במחלקת הילדים בבית-חולים KURUME ביפן, בדק את השפעתו של העיסוי (בכפות הרגליים ובכתפיים) על תשישותן הפיזית ונפשית של האימהות.
קבוצת המחקר כללה עשרים אימהות לילדים בריאים מאותה העיר.
החוקרים עשו שימוש במדדים שונים ובכללם גם "פרופיל מצב רוח", לחץ דם ודופק.
לפני קבלת הטיפולים בעיסוי, נרשמו בקרב האמהות שילדיהן אושפזו ערכים גבוהים משמעותית במדדי פרופיל מצב הרוח ומדדים נמוכים של לחץ דם סיסטולי מזה של קבוצת הבקרה. כמו כן נמצא מתאם בין חומרת מחלת הילדים למצב האימהות. לאחר המחקר, נמצא הטיפול בעיסוי כבעל פוטנציאל להקלה על תשישותן הנפשית והפיזית של אימהות שילדיהן מאושפזים וככלי אפשרי לטיפול מסייע.

(המידע נלקח מהפרסום ב: Kurume Med J. 2005;52(1-2):19-27)

לסיכום,

העיסוי אינו רק מוצר של מותרות. טיפול בעיסוי עשוי לתרום ישירות לאיכות החיים שלך. היום כבר ידוע בוודאות כי העיסוי  מטפל ישירות במתח ובלחץ המופעל על השרירים וכן משפר משמעותית את המצב הנפשי של השרוי בלחץ ובמתח.

עכשיו נותר לבחור מהו סוג העיסוי שמתאים לך. 

 

איתן גינוסר
מעסה מוסמך ומנוסה, מוסמך לעיסוי תינוקות ונשים הרות. חבר באגודת עיסוי וטיפוליהגוף בישראל ומטפל רשום בלשכה למקצועות בריאות משלימים.
משתמש בטכניקות עיסוי שונות. משלב טיפול בכוסות רוח, מוקסות ואבנים חמות. נהנה להעניק מגוון טיפולי יופי ופינוק על בסיס חומרים טבעיים, משלב בעבודה שימוש בשמנים אתריים ורוקח תערובות שמנים ארומתראפיות הן לשימוש עצמי בעיסויים (ולפתרון בעיות פיסיות נקודתיות) והן לשימוש ולהנאת הכלל.
בנוסף לטיפולים האישיים, אני מדריך ומלמד עיסוי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב