דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הערכות אסטרטגיות:מיקרוסופט יאהו וגוגל מה עכשיו 

מאת    [ 13/05/2008 ]

מילים במאמר: 894   [ נצפה 2763 פעמים ]

© נאוה שלו

מיקרוסופט החליטה לסגת מהצעת הרכישה של יאהו( שניתנה בסוף פברואר 2008 ) לאחר שיאהו לא הסכימה גם להצעה שהייתה גבוהה ב 6 ביליון דולר נוספים והביאה את ההצעה לסכום הגבוה מ 46 ביליון דולר. רכישת יאהו הייתה אמורה להיות צעד נוסף באסטרטגיה של מיקרוסופט להפוך לאחד מהשחקנים המרכזיים בשוק המודעות באינטרנט. במסגרת אסטרטגיה זו השקיעה מיקרוסופט 240 מיליון דולר ( 1.6% ) ב Facebook ו 6 ביליון דולר ב aQuantive Inc. השקעות שעדיין לא נשאו רווחים ( מיקרוסופט מדווחת על הפסדים של 228 מיליון דולר ברבעון האחרון).

אז מה מצבם האסטרטגי של כל אחד משחקנים אלה עכשיו?

מיקרוסופט
לא בטוח שנסיגה של מיקרוסופט מהצעת הרכישה היא לרעת מיקרוסופט. כאמור הצעת הרכישה של יאהו הייתה עוד צעד ברצון של מיקרוסופט לנקוט באסטרטגיה מעצבת (shaping strategy ) ולעבור מחברת תוכנה לחברה אשר מספקת שירותים באינטרנט. כמו גוגל , מיקרוסופט גם היא סבורה שהשוק הולך לכיוון של אינטרנט אבל בניגוד לגוגל היא חושבת שמשתמשים יצרכו גם תוכנות נייחות ( כמו השימוש באופיס ) וגם אפליקציות של אינטרנט כמו Office Live Workspace

גם בקרב מומחים חיצוניים הדעות חלוקות לגבי עתיד האינטרנט :פרופסור אריק סלמונס מאוניברסיטת וורטון סבור שיש יתרונות רבים לשימוש בתוכנה על דסקטופ הקשורים לביצועים ובטיחות זאת לעומת פרופסור Matwyshyn A שסבור שלטווח הארוך המודל של גוגל ינצח. נראה שבנקודת זמן זו קשה לנבא את מגמות השוק וכל כיוון הוא בגדר ספקולציה.

ישנן מספר סיבות שבעטיין העובדה שהעסקה לא התבצעה אינה בהכרח לא טובה למיקרוסופט:

א.האסטרטגיה של מיקרוסופט אינה ברורה.
התפלגות ההכנסות משוק המודעות באינטרנט ב 2007 הם כדלקמן: 80% לגוגל מ 10 ביליון דולר שהוצאו על מודעות פרסום כאשר יאהו יש 12% ואילו למיקרוסופט יש 6% ועל כן לא ברור כיצד 1+1 = 3 . כלומר כיצד המיזוג בין שתי החברות יביא לדומיננטיות של מיקרוסופט בשוק שבו יש לגוגל דומיננטיות ברורה. מיקרוסופט טענה שהמיזוג עשוי לחסוך לה ביליון דולר על מחקר ופיתוח אבל זה כמובן הסבר חלקי ביותר מאחר שחסכון במשאבים הוא יעד בכל תהליך של מיזוג.

ב.אחוזי כישלון גבוהים של מיזוגים גדולים.
מחקרים מצביעים שאחוזי הכישלון של מיזוגים גדולים הוא מעל 75% ( KMPG 1999 ). כמו כן מיקרוסופט ויאהו שתי תרבויות ארגוניות שונות מה שתורם למורכבות המיזוג ביניהן. סכנה נוספת שעלולה לפגוע בניהול הצד הרך של התהליך הוא עזיבה מסיבית של עובדים מיאהו בגלל המיזוג או מכיוון שאינם אוהבים את מיקרוסופט דבר שיפגע בניהול תהליך השינוי כמו גם פגיעה בנכס העיקרי שיש ליאהו - האנשים שלה.

האלטרנטיבה לרכישת יאהו יכולה להיות שרשרת של רכישות קטנות יותר של חברות כמו AOL , My Space שיהיו פשוטים יותר מבחינה אופרטיבית וארגונית.

ג. מחיר גבוה מדי.
אנליסטים בוול סטריט היו מופתעים מהמחיר שמיקרוסופט הציעה ליאהו בפברואר 2008 - $ 31 למניה .מחיר הגבוה ב 62% מהערך שלה באותו זמן שעמד על $ 19.18 למניה. למרות זאת הציעה מיקרוסופט ליאהו תוספת של 6 ביליון דולר נוספים. מבקרים טוענים שבלמר ניהל את תהליך מו"מ כמו מחזר נלהב דבר אשר פגע בתוצאות המו"מ נראה שלפחות מאספקט המחיר מיקרוסופט יכולה לעשות תעלול ולהציע ליאהו הצעה חדשה נמוכה יותר (לאחר שהמניה של יאהו נחתה ב 19% ) מה שיביא לכדאיות רבה יותר של העסקה.
המניה של מיקרוסופט גם היא ירדה ב 16% אחרי הצעת הרכישה מה שמראה לפחות לטווח קצר על חוסר אמון של המשקיעים מהעסקה.

ד. פגיעה בברנד של החברה
באם תתבצע הרכישה מיקרוסופט יכולה להיתפס כחברה מונופוליסטית ולא אהודה.רכישה זו גם יכולה להיתפס לרעת הלקוחות מאחר שתחרות בד"כ מורידה מחירים.

בגלל סיבות אלה נראה שאי ההתבצעות של העסקה אינה הפסד נוראי למיקרוסופט. רוב אנדרלי אנליסט בסילקון ואלי הביע את דעתו שמיקרוסופט עשתה נכון שחזרה בה מההצעה.

האסטרטגיה של מיקרוסופט לנקוט באסטרטגיה של עיצוב ( shaping ) השוק באמצעות השימוש במיזוגים ורכישות בניגוד לאסטרטגיה של הסתגלות (adapting ) נכונה מאחר שאם מיקרוסופט מעוניינת לשנות את אופי השוק והתחרות בו היא צריכה לנקוט באסטרטגיה מובילה ודרסטית. השימוש באסטרטגיה של עיצוב אינו חדש למיקרוסופט והיא עשתה זו בעבר עם הכנסת המערכת של חלונות אל כל המחשבים האישיים.

נראה שמיקרוסופט יכולה לנסות להשיג את היעד לעיצוב השוק והתחרות בו והפעם באמצעות בנייה של אסטרטגיה ברורה .בלמר מדבר על תוכנית ב אך לא ברור מהי התוכנית . למיקרוסופט יש שני משאבים אשר יכולים לעזור לה בתחרות זו אחד " מעט כסף" - 35 ביליון דולר במזומן ויכולת הישרדות - היא עושה טעויות אך גם לומדת ומתקנת אותם מהר.

מיזוג עם יאהו יש לו פוטנציאל אך גם סיכונים רבים .יתכן שעיצוב אסטרטגיה בהירה יותר ומהלכים רכישתיים קטנים ישיגו תוצאות טובות יותר עבור מיקרוסופט בתחרות על שוק המודעות.

גוגל
גוגל כמובן הנשכרת העיקרית מהעובדה שהרכישה לא יצאה לפועל וכך מאמצים שלה להכשיל את העסקה נשאו פרי. היא גם זכתה בהסכם עם יאהו . הסכם שלא בטוח שהיה מושג ללא הצעת הרכישה של מיקרוסופט ליאהו .כמו כן עתה לאחר שהמניה של יאהו צנחה בעוד 19% יש סיכוי שהמשקיעים יכריחו את יאהו להעביר את כל יחידת החיפוש שלה לגוגל כדי לשפר את רווחיות החברה וכך גוגל תשיג את מה שהיא שואפת אליו ותהיה מונופול .

גוגל אף מדווחת על התוצאות של הרבעון הראשון אשר מצביעים על עליה של 42% במחזור וברווחים כמו גם עליה של 20% במניה.

יאהו
המניה של יאהו ירדה בחודשים האחרונים ב 40% עם הסתלקות של מיקרוסופט מהעסקה המניה צנחה בעוד 19%. לא נראה שיש כרגע ליאהו אלטרנטיבה אחרת למיזוג עם מיקרוסופט. גרי יאנג המנכ"ל של יאהו יצטרך לתת הרבה מאד הסברים למשקיעים ( יש מנטרה שאומרת או שאתה מצליח או שאתה מספק הסברים )כיצד התחזית האופטימית שלו לגבי יאהו תתבצע.

אנו נראה מהן ההתפתחויות החדשות בשוק זה. שוק שהערך שלו 40 ביליון דולר והוא צפוי להכפיל א עצמו ב 2010.
© נאוה שלו 2008 כל הזכויות שמורות.



נאוה שלו היא יועצת מאמנת וכותבת בעלת 16 שנות ניסיון בשוק הבינלאומי ותאר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית.למאמרים נוספים בקרו באתר
http://www.nsg-consulting.com/
בבלוג http://nshalev.gblogs.co.il
לתגובות nshalev@nsg-consulting.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב